Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
mimåne
0

hjälp med soppan!

Jag har en liten dröm som gror i mig, som jag ärligt talat inte vet om ens är möjlig. Men, jag skulle vilja ha ett kar på:

2 apistogramma

5 scalare guld

6 corydoras, tex 4 julii och 2 pandor

Och ja, ett stim på ca 10 stycken av någon snygg art som jag ännu inte hittat..

Dessa är alla från Sydamerika så karet ska vara inrett efter det, med julas blästersand för corrysarna att böka i. Samt ett ytterfilter.

Går det att hålla alla dessa tillsammans? Finns det någon risk att kalaset kan gå överstyr med apisto och scalare ihop? Jag har sett kar där dessa samsas, men enligt zoopets beskrivning dömer jag att detta inte är någon vidare idé?

Och framför allt hur stort kar behöver jag ha för detta partyt tro? Funderar

Några andra arter som jag är sugen på men inte tror skulle funka i mitt tänkta fiskkalas är Körsbärsräkor, äppelsnäckor 3 st (Trivs dom i mindre kolonier?), Galaxyrasbora och Strömgrönling Sewellia lineolata eller någon släkting till denna, och några guppyhanar bara för att dom är så snygga.. Kan man ha ett stim guppyhanar? Njää, nu får jag nog ge mig.. Och kuhlii ålar! Att jag höll på glömma dom.... Kan man slänga in någon av dessa i mitt drömkar?

Vilken fisksoppa om någonting…Funderar

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Hej,

Det enda jag reagerade på var 2 st panda och det är inte bra eftersom de vill vara flera tillsammans. Det räcker inte med att de heter corydoras utan mina pandor simmar tillsammans och juhlii för sig men ska du ha minst 350 L akvarium så ska det inte vara några problem med 5-6 st av pandan också.

Kuhlii funkar bra i karet men det kanske börjar bli för mycket? Du får avvakta med dem lite. Äpplen är absolut inga bekymmer i karet med alla dessa innevånare. Det funkar väldigt bra men 3 st är lite för lite för att med säkerhet få en hane och en hona. 4-5 måste det vara.

Guppysar är inte så bra med Skalarer för de blir ganska så förtjusta i stjärtfenorna så det tycker jag du ska låta vara. Att ha apisto med skalarer funkar bra i ett stort kar med många härliga rötter, stenpartier med mera för gömställen. Jag har själv haft skalarer och apistogramma nijssini tillsammans och det var inte problem. Kanske för att de växte upp tillsammans?

Körsbärsräkor funkar inte i det stora karet men det visste du säkert, Galaxyrasbora skulle vara en utmärkt fin stimfisk. minst 6 st utav dem. Strömgrönling, avvakta med dem tills du ser hur ditt kar ser ut efter att ha möblerat in alla de andra först.

Julas blästersand och ett ytterfilter är finnemang!

Fick jag med allt? 🤔

mimåne
0

#1 Haha, ja jag tror du har förklarat det mesta av mina funderingar. Att du ens tog dig tiden för min soppa, tack! Jag hade egentligen uteslutit dom flesta av dessa andra "vill-ha-arter", just eftersom att det inte hade fungerat så som jag vill. Men att drömma om dom skadar ju inte..

Intressant det här med corydoras. Att då tex julii och pandor inte kan se varandra som "familj" och tillhöra samma gäng trots att dom är så lika varandra. Jag hade inte kunnat föreställa mig det. Jag uppskattar verkligen att du berättade detta, annars hade jag säkerligen satt ihop ett olämpligt gäng av dom. Nu kommer jag istället att välja endast en art och dom ska få vara ca 5-6 st.

Galaxyrasbora skulle jag verkligen vilja ha men däremot läste jag på zoopet att dessa inte trivdes i sälskapsakvarium med större fiskar än dom själva, tex skalare. Tror du ändå detta kan gå bra?

Om jag då slår ihop det jag tänkte dvs 2 apistogramma, 5 skalare, 6 corydoras och ett stim på ca 8-10. Hur stort behöver karet vara då ungefär?

Roxie
0

Galaxyrasbora är ganska små 2-2,5cm ungefär. Risken finns väl att de blir mat för scalarer :/ Tror inte jag hade vågat mig på att blanda dem.

// Sofia

mimåne
0

#3 Jo du har rätt i att skalare är glupska fiskar. Det känns som att stackars galaxybororna skulle gömma sig och vara otrygga tillsammans med dessa. Intressant ändå att få höra jensw's åsikt om detta.

[Jens]
0

Jag vet inte hur skalarer skulle se på rasbororna men om jag tänker efter så har jag haft mina neontetror tillsammans med skalarerna från början och då är de bekanta med varandra och jag har då inte sett skalarerna ta dem men om de är så pass små som 2-2,5 cm. Mjo, det tror jag dock men i ett så stort akvarium. Jag vet inte. Det där får du bestämma själv. Kanske har Roxie rätt i detta att det inte är så bra.

mimåne
0

Jag vill att stimmet ska vara på små fiskar och fina som dessa galaxyrasboror, men blir stackarna mat så vill jag självklart inte hålla dom tillsammans. Då får jag helt enkelt ändra på mina egna viljor istället..

Roxie
0

// Sofia

LajvKrattan
0

#7 Kan inte de också bli skalarmat?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
0

#8 De är ju dubbelt så stora :)

// Sofia

Roxie
0

Kilfläckarna i alla fall, de blir runt 5 cm. Drottningarna är mindre, mina är väl ca 3,5cm.

// Sofia

rosablomma
0

Sewellian vill ha ganska strömt vatten. Och scalare ska ha ett lugnt vatten. Så jag rekommenderar att skippa sewellian i de karet. Men om du nu gillar sewellian jätte mycket så varför inte göra ett art akvarie med enbart sewellia och mängder med stenar med mossa på några av dem. :)