Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 6113 ggr
adelinakebab
0

dimmigt vatten!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla nu kommer oerfarna jag och stör er :) Jag bytte vatten i akvariumet för 2 dagar sen och rensade pumpen, sedan dess har vattnet i akvariumet blivit väldigt…dimmit? Man ser knappt vad som finns längre bak i akvariumet och från sidan kan man inte se till andra sidan. Har aldrig varit med om detta innan så vet inte vad det kan bero på. Man kan säga att det ser ut som om någon hällt en skvätt mjölk i vattnet. Funderade först på om det kanske va alger men det är ju inte grönt utan..vitt!? Fiskarna ser för övrigt ut som sitt normala jag och vattnet kändes lite för varmt så sänkte till 23 grader istället för 25. Finns det någon snäll själ som vet mer än jag om detta så uppskattar jag verkligen om ni vill informera mig :)

adelinakebab
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden visar inte riktigt hur mycket det är..

LajvKrattan
1

Har du haft i någon ny sten? Kalksten och andra porösa bergarter kan ge grumligt vatten.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

emmej62
0

#2 instämmer. särskilt om personen använder koldioxid. sen finns det tusen anledningar som gör grumligt vatten.

Myrrami
0

Använder du något medel i vid vattenbyten?

adelinakebab
1

Ingen ny sten alls… :/La i fler stenar för ca 3 veckor sen senast men inga problem då.. :/ Det enda jag har i är aquasafe som tar bort giftiga ämnen och som även ska göra vattnet klart.

emmej62
1

är akvariet nystartat? när man gör rent filter kan det bli en sorts kemisk reaktion med vattnet man tillsätter vänta ett par dagar och se om det blir bättre.

Emel
0

Är det någon slags hinna vid ytan?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

adelinakebab
0

Jag startade upp akvariet för ca 3-4 månader sedan.. inte säker på exakt hur länge det va :/ jag funderade på det också men jag har ju gjort rent pumpen innan och då har det aldrig varit något problem :( Hinna är det inte riktigt men på ett ungefär kan man säga. Det ser ut som om något hällts i i vattnet för det avviker typ med det vanliga vattnet, skimrar i vitt ungefär..

Emel
1

Kan vara någon bakterie som ger grumligt vatten och en vitaktig hinna vid ytan. Är det samma som jag fick en gång är dte nog over and out med fiskarna i ditt kar.

Låter kanske inte exakt som samma men snarlikt. SKulle tömma allt vatten och se till att fiskarna har någonannanstans att bo… Men är ingen expert. Såå…

Googla mer info!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

adelinakebab
1

Tack så mycket för all hjälp jag fått!! Jag tömde faktist all vatten även om mam inte borde det och la i nytt. Du skrämde livet ur mig när du sa att allt skulle dö haha :( la fiskarna i stora burkar där de fick vara medans jag lät pumpen jobba med det nya vattnet ett tag. Vattnet är nu kristallklart och alla ser glada ut förutom min blåa Gurami som gömmer sig bakom pumpen :/

Emel
0

Bra, precis så du skulle göra. Det är den enda som funkar.

adelinakebab
1

Än så länge lever alla och det är det som räknas just nu känner jag! :)