Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4536 ggr
Zahara
0

Olagligt att skicka, sant?

Är det olagligt att skicka fisk? Jag menar hästar och hundar katter möss kaniner osv kan man ju skicka, visserligen blir det specialtransport men det borde det ju gå med fiskar med? Finns ju express leverans som tar ett par timmar bara….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Oliviahack
2

Hur importerar man annars? Och fraktar genom landet? Det är ju omöjligt om man inte skickar djuren. Vare sig det är post eller lastbil/flyg/båt/tåg/bil.

Lilolizeit
0

Det är väl samma villkor för fisk som för andra djur. Det ska skickas med "specialtransport".

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ChristineL
0

Du kan inte skicka via Posten vet jag men finns ju andra sätt :)

Zahara
1

Tack då fick jag svar. Så många som bara skriver att det är olagligt att skicka och det är ju inte sant!

[dynamitella]
2

De menar att det är olagligt att skicka via posten. Folk är inte beredda att betala 200-400 spänn i frakt för ett par guppys via specialfrakt när man kan dra iväg dem på posten för en femitolapp. Det är inte rätt, men så tänker många.

Jag har istället börja uppmuntra "djurtransport.ifokus" och facebookgrupper med samma ändamål. På så sätt har jag fått hem ödlor och fiskar oskadda flera gånger, för bara en hundralapp.

[Eheim]
0

Det är endast fraktbolag med tillstånd att transportera levande fisk och bland annat Posten,DHL,UPS eller Schenker har INTE detta tillstånd när man skickar som vanligt paket.Dom fraktbolag som fraktar enligt gällande vilkor för levande fisk och har tillstånd är väldigt dyra.

Zahara
1

Visst är det dyrt men då kan ju inte folk säga att det är olagligt att skicka för det är det inte, bara man gör på rätt sätt!!

[dynamitella]
2

Lugna ner dig nu. Vad jag förklarade precis var att folk inte tänker på att det FINNS något annat sätt att skicka än posten och liknande företag. Just eftersom det inte finns något speciellt känt företag som billigt fraktar djur och fiskar.

Vet du något företag som fraktar fisk från och till privatpersoner i hela sverige? För då får du gärna skriva namnet på dem. Jag hittar inget seriöst och relativt billigt.

[Eheim]
10

Jag kan förstå att en del vill skicka på  billigaste sätt när det inte finns att köpa hos sin lokala akvariebutik.

Men tänk, vi lägger massor med pengar på all upptänklig utrustning för att våra akvarier skall fungera men sedan när det kommer till fiskar som är det vi skapat våra fina akvarium inte värda mycket.

Tänk att vara akvariefisk och bli transporterad i Posten skicka lätt eller liknande,att bli förvarad i transportörens mottagningsställe och sedan paketets behandling i hela transportkedjan med flera omlastningar och sorterad på transportband för att slutligen vänta på upphämtning av mottagaren.

Jag klagar inte på detta med att skicka fisk för att jag tycker det är roligt men mitt samvete säger att det  är inhumant att hantera levande varelser på detta sätt.

Dessutom är det faktiskt olagligt men visst bryter vi alla mot lagarna ibland men vi skall inte göra det mot levande varelser.

Som sann akvarist visa respekt mot djuren.

[dynamitella]
1

Fint sagt! :)

kallepudas
0

Är man osäker på vad man får skicka & hur så kan man ju ringa varje  post/paket-företag så får man svar direkt från deras kundtjänst.

Det kan ju även gälla andra varor man vill skicka & man är lite osäker på hur man ska packa in sakerna för att det ska hålla med mera.

Men jag är nyfiken precis som dynamitella om någon vet företag som fraktar fisk från & till privatpersoner.

[Jens]
0

#9 Håller fullständigt med !

[Eheim]
0

#10  Tack !

inthegame
0

#9 Jättebra skrivet!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Lillyrod
0

Man får inte skicka levande varelser med posten. Dom tar inte emot det. Det vet jag för jag har jobbat där med just försändelser. Ni skulle sett hur det såg ut när 2 paket med bisamhällen sprack på en sorteringsterminal….. Kort efter det blev det förbjudet.

[dynamitella]
0

Jo helvete! Det kan jag tänka mig. Det räcker ju att några kackerlackor eller syrsor rymmer också, så är det ju invasion på hela stället.

Men vad jag förstår får man lov att skicka exempelvis silkesmaskar. Såhär står det på postens hemsida.

"Generella undantag: Bin, blodiglar, silkesmaskar, bananflugor av familjen Drosophilidae samt parasiter och förstörare av skadliga insekter mellan officiellt erkända institutioner."

Men trots det känner jag att bin är jävligt läskigt. Det står väl inte i någons arbetsbeskrivning att man måste tåla bistick? >.<

KaiPon
0

#14 Usch, lät ju mindre roligt.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Lillyrod
0

Just då blev det inga levande varelser men det kan ju ha ändrats. Det var ett tag sen jag jobbade där. Det låg halvdöda bin överallt. Många blev stuckna med men jag tror inte nån allergisk var där just då iallafall som tur var 😃

KaiPon
0

#18 Tur i oturen då. 😃

inthegame
0

#17 Va??!

KaiPon
0

#20 Errr…. Menade #15 i mitt inlägg #17. Whoops… :S

Zahara
0

#8 jag är lugn, blir bara trött på att folk skriver i många trådar att det är olagligt att skicka när folk skriver att de skickar. Då borde frågan vara, hur skickar du? Huruvida det finns och vilka till vilka priser det vet jag inte då jag aldrig behövt kolla upp det för just fiskar. Andra djur vet jag ex häst hund så lösning till fiskar finns ju med då. Och hade jag hittat en fisk jag jätte gärna velat ha hade man ju löst skickandet ( transporten) på något bra sätt.

TccT
1
inthegame
0

#21 Jaha, haha satt och funderade på vad du menade😉