Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1168 ggr
farido13
1

Ja och nej

Imorse när jag skulle mata fiskarna och sen gå till skolan märkte jag ett mal yngel som var nykläckt. Jag blev förvåndad. Asså den såg ut som att den var nykläckt men hade ej gulesäck. Jag tror att det är 8-12st. Alla är albino som sina föräldrar. Men det dåliga är att jag säljer mina fiskar och hade inte förväntat mig yngel. vill inte avliva dom. Så jag får hoppas att nån vill köpa dom. Då dom är stora nog att flytta. Just nu är alla i ett Nano Akvarium. Söta och små. Dom var rätt svåra att fånga men till slut fick jag dom. Har ej nån bild eftersom jag måste göra läxan.

Roxie
2

De flesta djuraffärer brukar ta emot yngel. Du kan ju höra med dem i ditt område.

// Sofia

[Jens]
1

Roxie ger dig ett mycket bra förslag farido13. Lämna dem till djuraffären istället. De tar tacksamt emot dem.

emmej62
0

tror också att djuraffärerna kommer att ta i mot dem.

farido13
0

ok, men jag har dom hos mig till dom blir stora nog så dom kan vara hos dom stora fiskarna (sällskapsfiskar).  Dom är just nu rätt små.

Men då ni menar att djuraffären kan ta emot dom, menar ni att dom får dom gratis eller betalar dom yngeln.

[Jens]
1

De betalar aldrig farido13 men de får en bra framtid och det är det viktigaste eller hur??

farido13
0

#5, ja det är det viktigaste, att dom får en bra framtid. Men håller ni med om att jag har dom hos mig tills dom blir stora nog så att dom kan vara hos dom stora fiskarna (sällskapsfiskar).

[Jens]
0

Javisst, det är väl okej men jag trodde du skulle lägga av med akvariet så då tänkte jag att det var lika bra att lämna dem redan nu men vill du avvakta så är det okej men känns inte det lite konstigt? Du måste ju 'ta hand' om dem på bra sätt även när de växer upp.

Som du vet att det en massa jobb med det så om man vill avsluta sitt akvarieintresse så är det bästa att lämna över ynglen till de som fortfarande är intresserad av att ta hand om dem.

Du förstår säkert vad jag menar =))

farido13
0

#7, ja det förstår jag. Fast jag menar att då dom har blivit 1,5-2cm lång. Inte typ 5cm. Jag tar dom då till en djuraffär då dom är fortfarande små men dom är just nu för små för dom stora akvarierna.

[Jens]
0

Bra tänkt Farido13! Klart du ska vänta till de är redo för lite större akvarium men annars är de i butiken väldigt duktiga och har många akvarium så de kan säkert lägga ner dem i ett akvarium där de får vara ifred.

emmej62
0

#5 nja det finns ingen lag som tyder på att man inte skulle kunna få någon form av ersättning för att man lämnar in några Ancistrus. vissa betalar kontant medan vissa ger ett till godo kvitto och visa tar bara i mot dem och vissa tar inte ens i mot fisk eller växter.

Lilolizeit
0

Det är väl från affär till affär om dom tar emot. Jag vet att affären nära mig tar emot. Så fort man köpt ett djur så påminner han i kassan att om det blir yngel så köper han gärna dom.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

CarlMH
0

Tror inte affärer får köpa yngel om du inte har F-skattesedel … fast visst vissa affärer kanske köper svart =)

Roxie
0

På vissa ställen kan man få andra fiskar/växter i utbyte.
Men för det mesta så tar de bara emot gratis.

// Sofia

CarlMH
0

#13 ja det är väl en gråzon 🙂

Roxie
0

#14 Ja det kan man ju säga.

// Sofia

CarlMH
0

På "min" butik tog de emot kompisens fisk gratis … de sålde den för 1400 kr sedan 🙂

farido13
0

Ok, tack så mycket. Men nu kanske ännu en dålig nyhet kommer. Föräldrarna är syskon eftersom jag fick dom båda två gratis av min kompis för jag trodde att albino Ancistrus var mindre än en brun. Men det var inte riktigt så. Men jag undrar då om det kommer hända nåt. Dom är friska och pigga. Rätt svåra att få tag på. Det tog hela 1 timme att fånga allihopa för att dom var snabba. Jag har också en fråga, Jag vet vart deras ställe är där dom la ägg och jag städade akvariet efter att jag hade städat det och sen efter 3 timmar så märkte jag att dom hade gjort en grop där bredvid en växt och under en kruka och jag tror att dom vill ha fler yngel och jag tog bort vissa yngel för tidigt. Jag såg att pappan simmade nära håven. Det har han aldrig gjort. Samma sak med mamman hon försökte också fast inte lika mycket som pappan. Men jag har dom nu i ett Nano Akvarium och det finns mer plats åt mal yngeln. Jag har en fråga till. Finns det nån chans att dom kan byta alla mal yngel om det är många mot en fågelbur, asså inte en jätte stor bur utan en normal på minst 70 cm lång 60cm hög och 45 cm djup?

[Jens]
0

Nej, det tror jag inte farido13 att du får byta yngel mot fågelbur men däremot är det inte en omöjlighet att få ersättning av något slag för ynglen. Det beror ju på hur väl man känner dem i butiken.

Jag själv har tillgång till 3 butiker och har mycket god kontakt med de som äger butikerna men det är bara dock en av dem som byter fisk mot fisk och inget annat. Två butiker utav dem brukar rabattera varor till mig för de vet att jag köper av dem titt som tätt.

Den sistnämnda gör ingenting egentligen utan har mestadels lite udda saker som jag är nyfiken på men vi har bra kontakt ändå.

Jag tycker du ska gå till butiken med dina två vuxna malar och ynglen och lämna dem och förklara att det är föräldrarna till dem. De kommer ta hand om dem väl.

farido13
1

Jag känner dom i akvarielagret väl, speciellt chefen. Jag fick en gång en gratis fisk som liknade fyrögonfisk. Den var känsligt men han berättade ingeting om så en av mina 2 dog, så han gav mig en gratis för att han glömde berätta det till mig. Jag känner också dom i djurknuten.