Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1522 ggr
[Tilde!]
1

Tips på arter

Hej, nu ska jag äntligen snart börja om mitt 180L juwel. Tänkte lite småfisk. Främst Guppys, kanske mollys och ca 10 Neontetror. Men är osäker. Passar dom ihop och så? Vad finns det fler för småfisk man kan ha?(länka gärna bilder) Först tänkte jag vildguppys men ändrade mig. Har Ancistrus malar(3) och nån större mal också däri. (10-15 cm) Har hört mycket om guramis och ägde tidigare ett gäng men sålde dom. Nåja några guramis tror jag nog inte det blir om inte ni kan nån liten Gurami art. Räkor, småfisk, snäckor mm är jag intresserad av att veta lite mer om men räkor försvinner bara i mina kar..

Fislisa
0

Vad roligt :) Det finns ju Dvärggurami, men de biter ofta andra fiskar i fenorna. Vill du att ynglen från Guppy och Molly så ska du inte ha större fiskar. Du kan ha svärdbärare, platy, zebrafisk, olika sortes tetror.. Finns massor :) Ett ganska stort Stim med tetror är snyggt, tex citrontetra Det tråkiga med neontetror är att de brukat vara dåliga på att stimma, synd för dom är ju så fina! Jag har 50st i mitt 600l kar men de är utspridda över hela karet hela tiden.. Inget snyggt Stim som jag ville ha :( Googla och kolla fakta innan du köper :) zoopet är en bra sida Lycka till

[Tilde!]
0

Jadå! Jag är vetkligen inte sån som bara går och köper fisk.(är discus odlare)

[Eheim]
0

Några av de vackraste fiskar jag vet är Vitfenad Rosentetra,får den gå i ett 18o liters akvarium och färga ut ordentligt är dom mycket vackra,dessutom håller dom gärna ihop i en klunga och det är lite trevliga småfajter mellan hanarna utan skada varandra.

PREEMBEAR
0

varför stimma inte neontetrona längre+ Det gjorde dom ju förr!

LajvKrattan
1

#4 Neontetror stimmar när de känner sig hotade. Om de vant sig vid ett akvarium och det inte finns några farliga fiskar stimmar de sällan.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Tilde!]
2

Haha okej får väl skaffa nån Piraya så stimmar dom!^^:P

[Tilde!]
0

Putt putt! Behöver tips på mer fiskar! Vilka som hälst, små, fredliga fiskarter. Som fungerar med platys & guppys. Funderar på siamesiska algätare.. Dom där randiga typ långa pansarmalarna..

Taggeman
0

Jag gillar siamesiska algätare är sociala och smågruffar lite med varandra, man bör ha en 6st för att dom ska trivas. Dom är tåliga o klarar olika vattenvärden, värme bra.  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

Viktigt att du får rätt sort det finns dom som är väldigt lika dom här.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Tilde!]
0

Toppen! Då blir det nog ett gäng sånna och ett besök på A-lagret!

idaaforsling
0

Måste påpeka att det kan bli å så väldigt "stökigt" ut med både guppys, mollys och neontetror. Guppys å mollys har ju en förmåga att bli väldigt många. Men de är ju en smaksak och inget fiskarna lider av, men tänkte iaf påpeka det utifall att du inte tänkt på det :)

[Tilde!]
0

#10 Nej, blir inga mollys, men några siamesiska algätare, på botten, Guppyuppfödning och pansarmalar och Ancistrus och då kanske Platys.

Fislisa
0

Jag älskar Guppy! Vad ska du odla för färg? :)

[Tilde!]
0

Starka färger! :) Röda, blåa, svarta! Främst:) Älskar dom också

[Tilde!]
0

Och snakeskin såklart