Hjälp tack!
Jag har köp Easy Lifes 5 i 1 vattentest som är stickor. Som testar PH, KH,GH, nitrit och nitrat. Men det känns som att stickorna inte fungerar som dom ska. Har testat både vatten från egen brunn och kommunalt samt från olika akvarium och direkt från kranen men alla testen visar nästan precis lika, bara nitrat halten som skiljer något på en. Alla PH värden ligger ca på 9.5 och även alla KH på det högsta.Borde jag ej lita på stickorna? och bara köra på det kommunala då jag uppfattat de som att många anser det som säkrare/ bättre?
Är det bra för snäckorna o deras skal om PH ligger högt eller är detta för högt? Några fiskar går ej att ha dom bara dör, trots mitt stora engagemang att få dom trivas!
Dessa stickor ger inga riktiga svar utan man kan i princip bara se om det är någon drastisk förhöjning/sänkning av något värde.
Det allra bästa är dropptest, då du testar för en grej i taget och på så sätt får mer exakta resultat.
// Sofia
Jo, jag har förstått det. Men jag ville pröva ett billigare alternativ då jag får studiebidrag som ska räcka till i princip allt varje månad. Då kan de alltså vara så att värdena ligger högt som stickan visar. Kostar en del att få ner värdena också förstår jag xd
Har du något bäst före datum på testet?
Sen kan du googla på ditt kommunala o se vad för värden dom har.
Har du nyligen startar upp det här akvariet?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Inget bäst föredatum vad jag ser, men köpte det nytt för 2 dagar sedan så de borde inte vara gammalt.
Har haft det igång snar ett år.