Fenröta? HJÄLP!
Min kampfiskhane är ganska hängig, äter dåligt, fenorna är lite trasiga (dem han har kvar). Men ryggfenan är helt borta och han har som ett sår där vad kan det vara? Fenröta? Vad kan man göra åt det om det finns något att göra?:(
Tack på förhand.

Googla bilder på fenröta. Går det några andra fiskar i karet? Om så är fallet kan de mycket väl ha mumsat i sig hans vackra fenor.😢
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Går att läsa lite på den här länken om fenröta!
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Han har gått tillsammans med två ancistrusmalar bara och jag byter vatten en gång i veckan så tycker inte att vattnet ska vara dåligt men får kolla upp det och köpa någon behandling om det är någon ide :( Tycker så synd om honom :(
Lägger upp en bild på honom, ryggfenan är dock helt borta nu :( Han ser inte alls frisk ut så funderar på om det är någon ide att låta honom lida mer. :(
Hur stort är akvariet? Till vilket volym är ditt filter?
Ca 60 L. 150-300 liter/tim.
http://www.akvariecenter.com/eheim-mini-pick-up-2008-innerfilter/1113-0
#6 Hej, ditt akvarium är för litet för två full vuxna ancistrusar (även för en vuxen ancistrus) :) jag rekommenderar att du flyttar dem om dem är full vuxna eller flyttar dem när dem närmar sig att bli det (om du har ett annat akvarium eller planerar att köpa, du kan även ge bort dem till någon här på iFokus eller via blocket osv).
För att kampfiskar inte ska bli stressade så skulle jag rekommendera att du planterar lite mer växter i ditt akvarium och erbjuder lite mer gömställen ^^ även så kan ancistrusar vara lite små aggressiva och kan mycket väl ha attackerat din Kampfisk.
Eftersom från vad jag vet så kan bara stressade fiskar få fenröta precis som med vita pricksjukan, och stressen kan komma från väldigt många olika saker. Ancistrusarna kan ha orsakat stress, brist på växter och även dåligt vatten m.m.
Jag vet gott och väl att det är för litet men ska flytta dem till mitt 120 L. Har haft akvarium i många år så som sagt jag vet. :) Men tack att du sa det ändå utifall jag inte hade vetat om de. :)
Har mycket mer växter i nu än vad som syns på bilden, bilden där han är frisk är rätt gammal..
Sen inte mitt fel att han var på ett ställe där inte växter syns i bakgrunden. :)
#8 Jag tror det är ancistrusarna som har kommit och bitit på din kampfisks fenor. Det är vad jag skulle gissa på. Och det i sig kan orsaka stress som kan ha orsakat fenröta, men jag tror ej denna Kampfisk har fenröta utan att ancistrusarna har attackerat på fenorna.
Okej, men han har gått själv i några dagar nu i ett annat kar och det blir sämre så jag vet inte :) Men alla tror som dem vill :)
Säger inte att någon har fel eftersom jag inte vet själv :) Får testa att behandla med salt.
Om jag får hem en betta med fenröta eller någon av mina fiskar har allvarligt skadade fenor efter parning/bråk bland honorna etc flyttar jag dem till ett eget kar (hos mig har jag ett som normalt står "tomt" ut i fall att). I det karet har jag salt, IAL, inget filter och mycket växter sen byter jag 30% av vattnet dagligen (mot åldrat vatten med samma temp/pH) tills fenorna ser bättre ut igen.
Fenröta beror ofta på vattenkvalitet eller stress som påverkar fiskens immunförsvar, i en optimal miljö läker skadade fenor snabbt.
Hoppas detta kan hjälpa något, lycka till med din fina kille! 🙂
Tack för svar och ursäkta för set svar! :)
Men har honom i ett eget kar och behandlar med salt. Och nu är det mycket bättre, han äter simmar runt och såret är borta! :)
Så tror han klarar sig bra. :)