Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1914 ggr
LajvKrattan
0

Gurami och rasbora

Hej alla andra fiskmänniskor! 

Jag funderar på att göra ett 54-liters med asiatisk biotop. Helst av allt skulle jag vilja ha dvärggurami/honungsgurami och Galaxyrasbora. problemet är att galaxyrasbororna enligt zoopet är för livliga för guramierna. Det gäller dessutom för alla söta små rasboror.😕
     Ni som har lite mer erfarenhet, tror ni att man skulle kunna kombinera dem utan att någon art blir ledsen? Om det inte funkar får jag väl nöja mig med räkor.😕
     Om gurami+rasbora inte skulle funka, kan jag ha ett harem med pygméguramier? De är så otroligt söta! Det står att akvariet måste vara minst 80 liter för att man ska kunna ha flera par men en hane och flera honor kanske kan gå? Skulle de andra dvärggurami/honungsgurami kunna gå i små harem på det viset också?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
1

Jag skulle nog välja en hane och två honor. Alternativt 1+1 bara. Oavsett art. Tyvärr är jag inte så insatt i guramis och deras beteende för att vara säker på bäst könsfördelning.

Jag vill säga emot det angående rasborona, då de är så pass skygga. Även då galaxys är lite spattiga så är de ändå perfekt match känner jag. Och de är ändå de spralligaste i rasborafamiljen om man bortser från eventuella kilfläckar (som ändå inte passar i små kar).

Detta är mina favoritrasboror, och samtliga fungerar i ditt kar med guramisarna.

Boraras maculatus

Boraras brigittae

Borara urophthalmoides

Microrasbora erythromicron

Danio margaritatus

Trigonostigma espei

Här har du ett exempel på ett kar med blandningen. Men med ett lite större kar och rätt inredning (mer klungande växter) så blir rasbororna än lugnare. 

http://www.youtube.com/watch?v=BHpXQ0BPOYQ

LajvKrattan
1

HURRA!🥳

Tacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktacktackttacktacktacktack!!!😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Vovisch nr2
1

Jag har haft Dvärggurami+Honungsgurami med Drottningförasbora i 60liters tillsammans och det har gått väldigt bra utan problem! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

LajvKrattan
0

#3 👍🏆

[raichu]
3

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, guramier är inte parfiskar på det sättet.

Man kan ha mindre arter och mosaik i "par" om man har tur och hittar fredliga individer nog.

Guramier skall helst gå ensamma eller i en liten grupp om 5-6 kön spelar ofta mindre roll om man inte erbjuder möjlighet till lek.

Jag skulle pröva med en mindre grupp av pygmé om jag vore dig, möjligen dvärg. Honungs guramier är ofta rätt tuffa mot varandra.

Däremot om du vill ha guramierna bara för att ha något vackert att kolla på så kan du ju ha en ensam honungs eller dvärg Gurami hane.

MVH//Patrik