Döda växter
Hej! Jag köpte ett 20 liters akvarium för ca fyra veckor sedan. I det har jag en Kampfisk och två vad jag tror är Otocinclusar (osäker på vad de heter men två små algätande fiskar med en rand på sidan är det i alla fall). Alla fiskarna är glada och livliga men jag har problem med växterna. Under de två försa veckorna dog alla mina växter. Jag har köpt nya nu och hoppades på att det var för dåligt med näring i början. Nu när jag har haft i fiskarna i tre veckor borde näringen inte var något problem var min tanke i alla fall. Men även de här växterna börjar se bleka ut. De långsamväxande växterna ser fortfarade okej ut men de snabbväxande börjar blekna. Jag hade vattenpest tills för fyra dagar sedan då de började ruttna och jag tog bort dem helt (de ska väl vara bland de mest lättskötta växterna man kan ha i ett akvarium och inte ens de klarar sig).
Jag har funderat på om det kan vara syrebrist eftersom jag har ställt in pumpen på svag nivå. Detta för att kampfiskens skull och fiskarna verka ju må bra så tror inte det är problemet. Har funderat på att avända växtnäring men de i djuraffären avrådde mig från det eftersom det ger extemt mycket alger i ett så litet akvarium. Börjar bli desperat eftersom om växterna dör kanske det är något fel som går ut över fiskarna snart.
Tack för svar :)

Akvariet är för litet för både otocinclus och Kampfisk, men framför allt för dina otocinclus. De måste bort omedelbart! (D.v.s. till butiken eller en annan akvarist, inte toaletten)
Vad är det för växter du har? Om du inte har namnen kan du ge oss bilder.🙂
Om växterna börjar blekna har du nog brist på mikronäringsämnen, det kan åtgärdas med näringstabletter.
Har du tester för nitrit och nitrat? Det är viktigt att ha för en nybörjare.
Jag vill inte vara elak, men det verkar inte som att du är helt påläst. Du kan börja med att läsa några artiklar här på sidan eller samla information på www.zoopet.com. Byt ut fiskarna mot något som passar bättre, galaxyrasboror eller dvärgrasboror går bra.
Det absolut viktigaste du behöver veta är lita aldrig på djuraffärer! De har dåliga kunskaper och gör allt för att sälja. Det är helt förståeligt att de lurade på dig de där fiskarna, men gör inte om misstaget i fortsättningen.
Vi finns här för dig och dina fiskar när du behöver hjälp!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#1 👍
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Oj (känner mig ganska dum😕) Kommer med en dum fråga igen hur testa jag för nitrit och nitrat? Något test jag kan köpa i djuraffär eller? ☺️Jag lägger upp bilder på växterna jag har kvar (är sämst på att minnas namnen på dem) Den här första börjar blekna framförallt på den nedre delen men även övre delen.
Vill så gärna ha kampfisken kvar så jag ska börja titta på större akvarier om det är så illa ställt ☺️
Tack så otroligt mycket för tipsen LajvKrattan 🙂

#3 Vad trevligt med någon som uppskattar ens råd!🤗
Nitrit och nitrat kan man köpa tester för i butik. Nitrit är viktigast och ett bra test kostar runt 150 kr. Nitrit är giftigt och bildas när fiskbajs bryts ner. Man kan minska mängden nitrit med vattenbyten.
Kampfisken är inte så akut, de flesta odlare har sina i 20 liter eller mindre.
Bra att vi får bilder!👋
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

#4 Växterna ser fina ut! Är bilden tagen idag? Hur länge har akvariet varit igång? Växter brukar bli lite ledsna när de anpassar sig till ett nytt kar men de kommer snart tillbaka.🌈

Jag tog bilden nu. Det är svårt att se det på bilderna men den senaste väldigt gul på nedre delen. Även bladväxterna ha börjat blekna på kanterna. De är väldigt nya, ca två veckor gamla och jag kanske överreagerar eftersom de förra dog och jag oroar mig för att det är fel på vattnet. Jag åker och köper testerna imorgon och näringstabletterna så får jag se 🙂 Tack igen för tipsen om växterna och framförallt informationen om fiskarna! Det var mycket uppskattat 😃
instämmer med lajvkratan. till trådskaparen djuraffären visste inte vad dom pratade om. det spelar ingen roll om akvariet är på 20 liter eller 100000 liter ett akvarium är ett akvarium och skall ha samma mängder näring! symtomen som du har är typiska tecken på kvävebrist. köp pmdd bäst och billigast! här är det enklaste att beställa: www.haack.se/pmdd/ och går fort min beställning levererades på 3 eller 2 dagar. jag måste dock fråga dig vad har du för lysrör? sen så måste du skriva ut kh värde ph värde och nitrat värde. det är väldigt viktigt att även få jämnvikt mellan ph värdet och kh värdet så att rätt mängd koldioxid binds. börja också använda en koldioxid källa det är ännu viktigare än pmdd.
Jag skulle även fundera på bottensubstratet. Nu talar jag efter egen erfarenhet och JAG har aldrig fått växter att må bra i ett akvarium med grovt grus/sten då rötterna aldrig har fått bra fäste. Sand (tex rådasand eller julas blästersand) är något som jag rekommenderar.
Och så lite sandsnäckor på det som ser till att sanden hela tiden luckras upp, får näring och inte blir kompakt!
Annars har du fått bra råd från tidigare kommentarer :)
// Sofia

Lysröret är ett inbyggt rör som det står AQ2U-9W på. Angående koldioxid så kan man väl köpa det i de flesa djuraffärer eller måste det också specialbeställas? Ska fråga efter pmdd i affären imorgon också annars köper jag det på hemsidan du tipsade om :)

Koldioxid är så klart väldigt viktigt, men det är överkurs för en nybörjare. Jag tror att du klarar dig utan.🙂
Jag måste bara få flika in igen. Jag har ett stort 200L växtakvarium som jag varken tillsätter växtnäring eller CO2 i och det växer så det knakar. Det är ett himla tjat om att man måste ha PMDD, CO2, växtnäring osv och visst är det bra grejer, MEN om man har ett akvarium med bra balans så behövs inget av dem. Dessutom är det A och O att först och främst få en balans i akvariet innan man börja tillsätta andra grejer.
No offense, men jag har bevis på att det funkar huuur bra som helst utan dessa tillsatser ;)
// Sofia

#13 👍
#13 ja men då har du ju en bra näringtillförsel😃 vilket inte zannnna har.
#15 Fast CO2 ger ju inte en bättre näringstillförsel i sig, snarare så måste du tillsätta massa extra näring för att det inte ska gå åt skogen eftersom växternas krav på näring kommer flerdubblas. Kanske inget att rekommendera till en nybörjare samt till ett akvarium som först och främst behöver grundbalans :)
// Sofia

#16 Bara för att en växt får mer av en resurs betyder det inte att den kommer behöva mer av de andra. De kan faktiskt anpassa sig i viss mån. Det som oftast händer är att man får ett överskott av det man tillsätter om det inte råder balans mellan näringsämnena.
Och tekniskt sett är koldioxid också näring.😃
#17 Inte så himla grymt att få ett överskott av CO2 i vattnet, dock ;)
// Sofia

#18 Absolut inte! Cyaaaaanoooooo…😈