Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 979 ggr
mio_AH
0

Är det säkert?

Har gjort ett nytt räkakvarium och till min fråga, vågar man släppa i räkorna nu efter att det först stått 1 vecka utan någon fisk och med bara pumpen igång och 1 vecka med 4 sebrafiskar i? Alltså har akvariet varit igång 2 veckor. 

Om man nu kan släppa i dom kan jag ta alla samtidigt (ca20-30st) och släppa i akvariet eller ska jag bara ta några åt gången? :)

Även en sista fråga, jag vill ha den grusen som jag har där räkorna går nu över till det akvariet som de ska flytta till, går det att bara fylla på lite eller måste det tvättas noga först?:)

LajvKrattan
0

En vecka med fisk borde räcka, men ta gärna några dagar till. 

Köp dem gärna några i taget, det minskar risken för en nitritspik. 

Är det gammalt eller nytt akvariegrus? Om det redan är använt kan du skölja av det en snabbis och använda det. Om det är nytt är noggrann tvätt en bra idé.

Lycka till!👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mio_AH
0

Tackar för snabbt svar! :)

Räkorna är redan köpta så jag vill bara byta akvarie som de ska vara i. Akvariegruset är gammalt det har varit i akvariet i ca 1/2 år.

MagArne
1

Hur stort akvarium har du?

Jag skulle vilja påstå att det kommer gå bra att släppa i alla räkorna nu.  Fast egentligen tar det över en månad innan filtret är ordentligt inkört så var sparsam med matningen första veckan. Fiskar och räkor klarar sig på en veckas diet utan problem.

Om du inte har någon sjuka i akvariet kan det bara vara bra att inte tvätta gruset. Det för med sig bakteriekultur till nya.

mio_AH
0

Akvariet är på 30 liter som det ska till. Det har inte varit någon sorts sjukdom i det akvariet som jag vill ha gruset från vad jag vet.

Det ska endast vara räkor i akvariet så jag ska inte ha någon fisk däri, behöver jag mata ofta då eller räcker det med att ge dom en tablett 1-2 ggr i veckan?

MagArne
1

1-2 ggr i veckan är en bra start. Sen kan du öka på när filtret är bättre inkört och du ser att de äter upp sin mat så inget blir liggandes.

mio_AH
0

Lite uppdatering + fråga. Räkorna är insläppta och mår bra men märkte även nu att det visade sig att zebrafiskarna hade lekt och fått rom för nu finns det en hel del små yngel däri, nu till min fråga, Hur länge vågar jag har dom däri utan att de rör räkorna? dvs hur stora ska de vara innan jag kan släppa över dom till ett annat akvarium? :)

LajvKrattan
0

#6 Tills de kan få in räkorna i munnen, men hellre innan dess om du inte vill ha väldigt feta zebrafiskar.😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!