gravid kampfisk?
Hej Köpte för ett par dagar sen två honor till en hane de delar akvariet med 4 tetra och 4 guppys 1 Ancistrus och nån mer tetra typ i en 75 liters akvarium med gott om växter och grottor/kokosnötter ena honan har blivit tjock och man ser nån vit grej vid analfenan Finns det nån chans att hon föder levande yngel och inte bara släpper äggen?
Nope, ingen chans på miljonen, det är fysiskt omöjligt. Dessutom borde hannar och honor inte bo tillsammans, men eftersom ditt akvarium är ganska stort så är det nog inte så stor fara :)
jo det är väldigt stor fara att dom börjar slåss om dom inte etablerat ett varsit revir nu. Guppy är relativt färgrika därför kan kampfiskarna se dem lite som revaler men dom ser dem INTE som kampfiskhannar som många påstår utan Guppy ses ofta som kampfiskhonor. en regel är att ha en hona per 20 cm per längden av akvarium och dubbelt för en hane. denna regel gäller enbart för 100 liters akvarium och större. om akvariet är mindre bör du inte ha kampfiskhanar och kampfiskhonor ihop. och vill du ha färgstarka fiskar ihop bör du räkna bort antalet cm för varje hona eller hane exempelvis: har man ett akvarium som är 100 cm långt 30 cm bredd 50cm höjd och man har 1 hona och en hane i akvariet måste man ta 100 cm minus 60 cm vilket blir måtten 40cm 30cm 50cm=60 liter att ha färgstarka fiskar till akvariet sen för nitrifikationens skull kan man följa den vanliga använda regeln 1 liter per en cm fisk eftersom det är lagom för nitrifikationen.
Guppys är en levandefödande fisk och honan på din bild är dräktig. Kampfiskar blir inte dräktiga dom leker och romen befruktas utanför honans kropp och sätts sedan in i ett skumbo som hanen gör vid ytan.
Att odla Kampfisk är inte lätt alls, man behöver ett eget kar till var yngel.
Jag är ingen expert på kampfiskar men tycker att honan på din bild ser sjuk ut.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag vill varna dig för följande.
1. Kampfisken på bilden i ditt första inlägg ser sjuk ut. Antingen så är hon ofantligt romstinn (tveksamt), eller förstoppad, eller så är hon på god väg med bukvattensot (detta är en sjukdom som är dödlig).
Hennes fenor är också alldeles söndertuggade! Separera alla tre kampfiskarna omedelbart.
3. Kampfiskar skall inte gå tillsammans. De kan mycket sällan komma överens längre (eller ens kortare) perioder, och parar sig alldeles för våldsamt, alternativt helt enkelt slåss. Till och med när man odlar dessa fiskar måste honan tas ur akvariet efter parning. Annars riskerar man hennes död.
3. Ha inte guppys med kampfiskarna. Detta är ingen bra blandning över huvud taget, och jag kan nästan garantera att det kommer bli slagsmål om det inte redan sker utan din vetskap. Och då dör guppyn.
Jag håller med Dynamitella. Sedan, vad är det för tetror du har? Dem flesta tetror vill vara åtminstone 8 stycken tillsammans för att inte vara stressade.
Jag tycker lite synd om dig eftersom du får så mycket kritik från de andra medlemmarna här. Men ja de har ju faktiskt rätt. Ett väldigt bra tips är att läsa på ordentligt innan man köper fiskarna. Gå in på många olika forum och läs om fiskarna och vad som funkar och inte funkar. Det känns som att det första du ska göra är att flytta på den tjocka kamphonan eller kanske är det smartast att flytta hanen istället eftersom de oftast är mest aggressiva. Tetrorna känns som det minst akuta problemet så länge de beter sig som vanligt och inte gömmer sig. För om de gömmer sig är det ju ett klart tecken på att de är stressade eller sjuka.
Jag håller helt med Anon! Detta får du från mig 👍
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Ingen kritiserar trådskaparen. Folk (mig inkluderat) försöker vara effektiva och framföra fakta så att hens fiskar inte kommer till skada :)
Skulle jag skriva med glada miner i varannan mening och be om ursäkt för vad jag säger så hade forumet sett ut som en sandlåda med barn.
Edit. Tidigare stod här ovan "#8", som var fel person att svara.
Jag menade inte att hon sa att man kritiserade. Utan tipsen hon sade. Jag ville uppmuntra bra tips. Men blir det en sandlåda så slutar jag med det:)
Du! Jag var SÅ noga med att läsa att jag skulle hänvisa till rätt person i mitt inlägg. Och ändå, trots detta, så slant hjärnan nog iväg lite och tänkte på något annat, för jag skrev ändå 8 när jag skulle skriva 7 :)
Meddelandet var inte menat till dig, utan till Anon (som inte heller har fel!), bara det att jag inte riktigt höll med om att det var kritik.
Jag menade inget illa. Fortsätt precis som du gör :)
Haha! Okej:)
Jag tar all kritik som bra det är trots allt första akvariet fiskfärsäljarna måste också tjäna nåt och för mig så är felen kunskap inför nästa köp…dynamittella hon skiter som hon ska… cissy tetrorna simmar harmonislt med guppysarna och är inte rädda för kampfiskarna jag har ibte sett de gömma sig i växterna eller grottorna….
Ts, Man ser på honan att hon är dräktig genom att dom har en svart fläck bakom analfenan (se länk)
Don börjar yngla när dom vanligtvis är väldigt tjocka, din hona har nog några veckor kvar.
Den svarta fläcken
http://ifokus-assets.se/59d93801d9cbde96602787e6793bcef0/shrink/398x600/uploads/e11/e1109532b9cf51ef6bb889a2517ecb95/fisky.jpg
Guppy som kan yngla inom nån timme
http://www.fishnbirds.net/gallery/bimage/710-big-female-guppy.jpg
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#5 du måste ha ett bra argument till varför Guppy inte kan gå med kampfiskar och varför kampfiskar inte kan gå med andra kampfiskar! jag har stor erfarenhet av denna art och jag kan försäkra att det är kraftigt överdrivet. men visst ser kampfiskar Guppy som rivaler det gör dem med neontetror, citrontetror, platy, svärdbärare, många andra labyrintfiskar tex guramier ja i princip alla färgstarka fiskar. sen som jag skrev ovan tar kampfiskar revir speciellt hannarna kommer det någon inkräktare där tvekar kampfiskarna inte. jag har haft 13 eller 12 kampfiskar (ingen odling) och har alltid fått allt fungerat med frid och fröjd med att ha kampfiskar tillsammans.
Tack cissi det va de bilderna jag behövde se för att avgöra
Utöver flerårig erfarenhet, ett tjugotal kampfiskar (odling och sällskap) och hundratals Guppy (och försök att föra samman dessa) baserar jag mitt påstående.
Likväl rent och skärt vett.
Att det funkat för dig är jättebra. Men du ser att honan på bilden i det första inlägget saknar sina fenor. Försvann de av sig själv? Nja, jag tippar direkt på att de slagits. Och slåss de sinsemellan så finns också chansen att ge ger sig på guppysarna, som inte kommer kunna stå emot lika länge som en artfrände.
Det finns undantag till varje regel. Men jag tycker allt att det är en regel att man inte ska blanda könen med kampfiskar, och undvika sprudlande färger och långa fenor på fiskar tillsammans med kampfiskhanarna (Alltså, guppys).
ja men det är ju det jag menar😉en hona per 20cm längd om vi ger exempel på ett 75 liters akvarium 65längd 33bredd 35höjd = en hane eller tre honor i akvariet. eller kombination med olika färgrika fiskar. sen menar du med Guppy om man har ett 500 liters akvarium skulle man inte då kunna ha en kampfiskhane tillsammans med 10 Guppy eller 10 färgstarka fiskar🤔sen i naturen klarar fiskarna sig. hur kan isåfall det komma sig😮
Det innebär inte att de kan slåss ändå. Revir eller inte, när de väl möts kan det bli slagsmål.
Du tänker rätt. Självklart är det mycket, mycket större chans att det kan fungera ju större akvarium man har. Men en Kampfisk i 500 liter? Det lär inte fungera speciellt bra (jag har provat). Bättre med mindre volymer.
Artfränder dödar varandra ibland i naturen också, så ditt argument håller inte. Likväl är en liten pöl/damm/risdamm/å/bäck i det vilda exempelvis tio tusen liter stor. Går inte att jämföra med 100 liter och mindre.
Det tillhör saken att slöjguppys inte finns i naturen. Motsvarigheten är färglös och liten, och jag tror inte att de "hänger i samma damm" som kampfiskar direkt. Så argumentet håller inte där heller, att slöjguppys är accepterade av kampfiskar i det vilda.
Vill du fortsätta diskussionen är du välkommen att starta en egen tråd eller skriva i PM till mig. Jag vill inte ta upp fiskarnas tråd här i onödan.

#21 Hihi! Ta upp fiskarnas tråd…😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja, jag hade lite roligt åt det en sekund också :) Tur att namnet lyser blått och är en länk, annars tror nog folk att jag tappat det lilla förstånd jag har.

#24 Nu ser de ju inte alls söndertuggade ut! Fast ryggfenan ser lite konstig ut. Fenröta?🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ah. Det är bara en combtail/crowntail.
Jag håller däremot vad jag sagt tidigare. Chansen är för stor att de kommer slåss för att jag bara ska säga "ok, det är lugnt".
Lajvkrattan hoppas inget sånt fast det e inte fenröta för ryggfenan e genomskinlig rosa topparna e ssån iaf
#24 fisken ser ut att må hur bra som helst men fisken är alldeles tjock ge den inte mat på 5 dagar går det inte över så flytta helst fisken till ett karantäns akvarium och behandla den med magnesiumsulfat.
Det vore också en bra idé att erbjuda henne en bit kokt, skalad, något mosad ärta. Det hjälper till om det skulle röra sig om förstoppning.