Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3223 ggr
[purp_pet]
0

Vit pricksjukan IGEN, trött...

Behandlat med protozin i två omgångar och nu visar det sig igen och mer än innan. Trött man blir med nytt akvarium och problem som inte löser sig…Såg första symptom på vita prick och behandlade direkt, men protozin har inte hjälpt alls..kom tillbaka efter första behandlingen och nu efter andra behandlingen så såg jag dem kliade sig igen igår och idag fler vita prickar än det varit innan jag började behandlingen…suck! Undrar om någon har bra erfarenheter av annan medicin mot vita pricksjukan, eller vad ska jag göra när medicinen inte biter?

inthegame
0

På vilken fisk?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[purp_pet]
0

Molly och fjärilsciklider

[Jens]
0

Jag läste lite i en gammal tråd där du startade ditt 250 L akvarium. Tog du till råden som de gav dig då? Jag tänker då på vatten, pump, sand, växter m.m.?

När man gör en sådan flytt såg du till att vattnet som fiskarna levde i hade bra temperatur även det nya akvariet innan du flyttade över dem? Det vanligaste problemet när vita prick dyker upp så är det oftast 'chocken' vid temperaturförändringar.

Vad har du för pump? Har du kol i filtret så ska du inte ha det för det tar bort 'behandlingen' av vita prick och följ bruksanvisningen. Om jag inte minns fel så lär det ta 4-6 dagar innan det försvinner? Men jag skulle köra dubbla behandlingar för att vara extra säker. En behandling är nog inte tillräcklig. Oftast så brukar behandlingen vara klar vid 8-12 dagar.

'Hell' har rekommenderat dig i denna tråd om Punktol. Har du provat det? http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52727542ce12c4555e00083e-behandling-protozin

Gör inga större vattenbyten under tiden du behandlar vita prick om det nu inte står annat i bruksanvisningen. Följ den så löser det sig till slut.

Här är en enkel beskrivning på parasiten. Det är lätt att glömma att parasiten inte enbart finns på fiskarna utan även i vattnet: http://www.akvarister.com/sjukdomar/vita-pricksjukan

[purp_pet]
0

Hej!

Jag kunde inte flytta fiskar och sandd, pump, växter osv från det andra akvariet för att jag misstänkte sammetssjukan i det. Så det andra startades med bakterietillsättning från flaska i 10 dagar, har mätat nitrit regelbundet och har varit bra hela tiden. Jag letade runt  på internet efter om jag har kol i filter och kom fram till att jag nog inte har det, har bara sånt svampaktigt filter, pumpen jag har är aquael fan… Jag har behandlat i två omgångar redan med protozin så får väl prova på punktol, missat att hell tipsa om det.  Det har brutit ut mer nu än innan så känns precis som att jag har något i akvariet som gör att behandlingen inte verkat, typ kol, men om någon vill som har en sån pump kan säga om det är kol i aquael?

[Jens]
0

Nej pumpen du har är det inget kol i.