Konstig Javamossa?
Har en fråga!
Fick precis hem en bunt med javamossa jag beställt. Såg att det var lite grön färg på insidan av påsen och sköljde därför ur mossan i handfatet. Alltså vattnet blev KNALLGRÖNT! Varför? Aldrig varit med om något liknande. Någon som vet vad det kan vara? Mossan är förövrigt i jättefint skick!
Har nog sköljt igenom 3-4 gånger nu och vattnet blir fortfarande grönt. Vad tusan är detta?
// Sofia
Kan cyano färga vattnet?
// Sofia
Luktar det lite fränt med så kan det va cyano.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Japp det luktar definitivt fränt!
// Sofia
Hopp, vad roligt då! Något man kan göra åt detta eller är det bara att slänga skiten?
// Sofia

Hink med general tonic och mörkläggning i några dagar?🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag vet inte! Prova att låta det ligga i ett större kärl typ badkar delvis fyllt med vatten o låt det släppa i från sig cyanon. Gör några vatten byten under några dagar så borde det va borta. Men jag vet inte om det försvinner helt. Du kan nog se om det försvinner o ser bra ut.
Det kanske finns någon annan som har någon ide hur man kan göra!
Har från andra håll hört att det eventuellt kan röra sig om Svävalger?
// Sofia

#7 Låter också rimligt. Mörkläggning borde ta kål på dem.💣
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Luktar svävalger illa, fränt?

#9 Bra poäng, det vet jag faktiskt inte.🤔
Jag lägger det i en bunke och mörklägger tills säljaren svarat på mitt mail. Man blir ju irriterad när sånt här sker då man verkligen ser fram emot att klä in rötter med fin mossa 😕
// Sofia
Jag har ett liknande problem. Mossa jag precis fått luktar i stil med ägg eller så. Men sköljd i vatten avger den bara små mossbitar eller vad det nu kan vara? Alger? Är på samma sätt orolig att få in något ovälkommet i karet. Vad är det för frän doft du känner?
#11 och #12 Men va tråkigt att det är så när man beställer.
Det kan inte bli någon konstig lukt när det legat i plastpåse (eller va den skickats i) då? Fast då borde det ju inte färga av sig..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#13 visst att det kan lukta lite instängt i en plastpåse, men detta var speciellt. Fått höra från ett annat håll nu att säljaren kan ha använt medel, typ general tonic, i mossan mot just alger. Alltså i plastpåsen. Har ni hört om folk gör så? Tycker ju i så fall att säljaren borde informera om det. Och någon form av alger finns ju i mossan eftersom jag hittat massor.
// Sofia
#14 aldrig hört något sånt, jag har beställt javamossa 3gånger från olika personer, verkar som jag haft tur..
Det är verkligen något som man som säljare isf borde informera om!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Kanske du och sauk1 har beställt mossa från samma person? Låter jättekonstigt att ni båda fått hem mossa med cyano, sånt kan man ju inte sälja!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag har faktiskt PMat Sauk1, men inte fått svar ännu. Denna tanke slog även mig nämligen. Riktigt tråkigt. Inte fått svar från säljaren ännu heller.
// Sofia
Får man fråga om det är från plantswap du köpt mossan?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#18 Nej det är det inte :) Tradera är det. Finns ju såklart möjlighet att personen finns på flera sajter.
// Sofia
#18 Min mossa kom från en välkänd person på Plantswap. Jag har PMat Roxie precis. Så det är nog inte från samma person.
Jag har ingen aning om hur cyano luktar eller ser ut på mossa, jag är för mycket nybörjare. Jag vet bara att jag tycker min mossa ser mycket fin ut. Men den är mörkgrön, det har jag aldrig sett på mossa jag köpt i affär/postorder. Därför har jag svårt för att slänga den. Men jag reagerade så klart på doften när jag öppnade zip-påsen. Det luktar verkligen rejält med ägg. Kan cyano eller alger lukta så? Eller håller den på att ruttna bara?
Här en länk om cyano! http://www.akvariewiki.se/index.php/Cyanobakterier
Cyano luktar starkt, har man växter med det i badkaret så luktar hela badrummet illa o det bildas som blågröna fläckar på badkarsbotten när cyanon sjunker ner. Man byter vatten några dar o ruskar runt med växterna så försvinner det.
Jag hade cyano i akvariet det här har fungerat för mig men det tar tid ca 3-4 veckor. Det man får göra är ett större vattenbyte hälla i efter dosering efter en vecka nytt vattenbyte o dosering osv. Nu är det borta. Happy Life algin extra heter det.
http://www.grizzlyzoo.se/akvarietillbehor-Happy-Life/happy-life-algin-extra/?gclid=CODIxLr_vLoCFSF6cAodInQAOg
Står lite om cyano i den här tråden! http://www.djurmagazinet.se/category/skotsel/
Från den här länken! http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/526398afce12c4481600002c-vad-17-ar-det-har-for-alger