Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 8404 ggr
Roxie
3

Lekfulla amanoräkor (?)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste bara visa detta. Varje kväll blir det liv i luckan här hemma. Mina amanoräkor kör järnet och lever verkligen rövare vid pumpens utblås. De klättrar och hoppar runt bland vallen, slänger sig ut framför utblåset och får världens fart, simmar en vända i karet och gör om samma sak igen. De kan helt seriöst sätta sig på utblåset och hoppa ut framför. Ser ut som att de har riktigt roligt. Men vad vet jag, de kanske är sjuka :P Under dygnets övriga timmar är de lugna och pillar rundor bland inredning och växter. Hur beter sig era amanoräkor?

// Sofia

[dynamitella]
1

De är roliga små djur :) Mina är helgalna ibland också och far runt som stålmannen (med framklorna utsträckta framåt) i hela akvariet.

LajvKrattan
0

Lol!😂

COWABUNGA!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
0

Haha ja de är väl ett gäng livsnjutare helt enkelt ^^

// Sofia

[Jens]
0

Verkligen trevligt att se räkorna! Man blir verkligen sugen på att ha sådana själv. 🙂

Roxie
0

Ja de är verkligen underhållande. Gillar att de är så stora också :)

// Sofia

[figge72]
0

Jag köpte 5st till mitt fiskakvarium för två veckor sedan.

Dom var synliga kanske ett par timmar i början, sen gömde dom sig.

Har sett 2st ett par gånger sedan dess…..

[dynamitella]
0

Vad har du för fiskar, och hur stort är akvariet? Amanos är inga räkor som gömmer sig om man har ett passande akvarium.

[Seaside]
0

#6 Tips: Köp fler om du har möjlighet. De trivs i grupp - och gärna stora hjordar - och känner då sig mer trygga = visar sig mer 🙂

Roxie
0

Jag köpte scalarer till mitt kar. Resultatet blev att alla amanos och alla äppelsnäckor höll sig undan. Slutade med att jag omplacerade scalarerna till en tjej som enbart har scalarer. Redan dagen efter var alla räkor och snäckor som vanligt igen. Så som de sagt ovan, fundera på om de andra fuskarna är orsaken.

// Sofia

Anon
0

Haha, älskar amanoräkor! Ibland råkar mina sätta sig på fiskarna vilket ser väldigt kul ut då båda verkar bli väldigt rädda och förvånade och far iväg åt varsitt håll i akvariet hahaha. De är verkligen söta och städar bra :)

[figge72]
0

Jag har 6 Regnbågsfiskar (Dvärg), ett par Black Mollys, 10 Neontetror, 1 Platy, 1 Ancistrus, 1 Pansarmal

Akvariet är på 120 liter, med ganska mycket växtlighet.

[dynamitella]
0

Är regnbågsfiskarna stressiga av sig som mollys?

Det kan skrämma räkorna :)

(ps. skaffa gärna 10 pansarmalar till så den blir trygg).

[figge72]
0

Nej dom är inte speciellt "stressiga" av sig

10 pansarmalar?! Hur många fiskar kan man ha i ett 120L ?

[dynamitella]
0

Jag pratade lite för snabbt där. Det är då bättre att omplacera pansarmalen kanske. Det kanske blir tight med plats.

De ska alltid gå i stim nämligen (ingen köper heller en Neontetra eller en zebrafisk). Annars kan de må dåligt och bli skygga :)

Okej. Då vet jag tyvärr inte varför dina amanos gömmer sig. De är som sagt aktiva och modiga räkor annars.

[Seaside]
0

Om Amanosarna nyligen har flyttat in kan det vara en omställningsfas…

[figge72]
0

Hoppas det.

Köpte 5 till i fredags.

Får väl se hur många som är kvar när dom väl börjar visa sig.

Roxie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om nyfikna amanos!

// Sofia

Roxie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:)

// Sofia

[Seaside]
0

#17 Härlig bild!😃

[figge72]
0

#18 Nu gör mina precis som dina!

Emelie
0

Vart tusan får man tag på Amanos?! Jag är SÅÅ sugen på dessa men hittar inga någonstans. Bor i Sthlm.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
0

Många djuraffärer har :) Hittar du inga genom att titta och ringa runt så prata med din lokala djuraffär och fråga om de kan ta in till dig.

Privatpersoner odlar inte amanos, så det är tyvärr butik man får vända sig till.

Emelie
0

#22 Jag tycker mig ha kollat i ett flertal djuraffärer men inte hittat några 😕 Inga tips på specifika djuraffärer i Sthlmstrakten? 

Nä det är synd att de är så svårodlade.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lilolizeit
0

#23 vart i sthlm bor du?

jag vet att jag sett i någon av affärerna i närheten av mig nyligen. kan kolla dom igen i veckan om det inte är för långt bort för dig.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Emelie
0

#24 Jag bor i Vällingby, men åker lätt en bit för att få ett gäng söta amanosar.

Lilolizeit
0

#25 okej, jag bor så klart i motsatt rikting 😛 (t-banemässigt)

Bor ut i hagsätra. Men ska kolla åt dig i veckan. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[figge72]
0

Jag köpte mina på Hornbach i Malmö.

Borde väl finnas i Stockholm också?

Emelie
0

#26 Nämen! Känner du möjligtvis en Samsom från Hagsätra? Men ja, du får jättegärna hålla koll på djuraffärerna däromkring, jag åker som sagt gärna en bit. #27 Åh, jag visste inte ens att de hade fisk och sånt på Hornbach. Jag ska absolut kolla där, tack för tipset.

sauk1
1

Jag har tidigare sett amano på Akvarielagret i Bromma och Djurmagazinet i Täby.

LajvKrattan
0

#28 Håller med #29, akvarielagret kan beställa in det mesta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Emelie
0

#30 Ja, akvarielagret är nog det enda stället jag inte varit på. Förutom Hornbach då 😃 Jag får åka dit och kika.