Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 3876 ggr
Ellenor123
0

Ellenors akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan så hade jag aldrig en tanke på att skaffa räkor men nu har jag blivit förälskad i dessa små varelser! Har varit på jakt efter ett billigt nanoakvarium ett bra tag men dom som dykt upp på blocket har antingen blivit sålda på 2 sekunder eller inte vart av intresse pga dåliga tillbehör. Tålamod är inte min starka sida så tillslut åkte jag till Bromma Zoo(zoo.se) och köpte ett Aquatic Nature Cocoon 2 för en saftig peng. Karet är på 18,5 liter. Hade egentligen planerat att köpa ett på 31 liter men det var tyvärr slutsålt. Växter, soil, rötter, vattenpreparat m.m var redan inhandlat så igår körde jag igång.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Ellenor123
0

Köpte Oliver Knott Nature Soil som ska ge fina växter.. vi får väl se ^^

Ellenor123
0

Soilen är i..

Ellenor123
0

Köpte två små fina Red Moor-rötter på Akvarielagret. Köpte två så jag skulle kunna välja vilken som passade bäst, eftersom jag inte hade akvariet då. Den roten som blev över ska få vara i nästa räkavarium - japp, redan planer på ett till 😃

Ellenor123
0

Knutit fast peacockmossa som jag köpt på plantswap.se på roten. Trodde jag skulle få massor av mossa men det var faktiskt tvärtom, men det räckte iallafall jättebra :)

Ellenor123
0

Efter jag fyllt på vatten så förvandlades mitt fina akvarium till en kloak 😕

Ellenor123
0

.. men denna morgon var vattnet kristallklart! Efter plantering av växter och grävande i soilen så blev vattnet lite grumligt igen. Växterna heter Alternanthera Reineckii. Dom är dock inte i sitt bästa skick eftersom dom inte var speciellt bra packade när dom skickades till mig. Dessutom var dom otroligt känsliga, så fort jag tog i en av dom så gick blad av och spjälkar knäcktes :( Men dom blir nog superfina igen snart!

Ellenor123
0

Nu inväntar jag lite mer växter av samma sort, och nålgräs/hårgräs(eleocharis) som ska bli gräsmatta i främre delen av karet. Dom anländer nog nästa vecka.

[dynamitella]
0

Jättefint! Vad fick du ge för mossan? Det kommer bli skitfint.

Ellenor123
0

Tack så mycket! 😃 2 dl peacockmossa för 70 kronor, köpte 4 dl. Men tyckte som sagt att han var väldigt snål.. Han hade extrapris på peacockmossan i sin annons när jag köpte, nu kostar 1 dl 70 kr igen.

LajvKrattan
0

Fena! 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
0

Glömt att uppdatera här! Akvariet fick en ny layout. En till rot, den främre, med weeping moss på. Lilaeopsis Novaezealandiae som bottentäckare. Alternanthera Reineckii-plantorna har flyttat till ett annat projektakvarium. Vi har nämligen sålt vårt 200-liters pga platsbrist och istället satt igång ett 120-liters vi hade i källaren. Det ska bli ett växtakvarium, men det visar jag upp här när allt är klart. 

Stör mig på att filtermattan syns så tydligt.. men vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken.

Ellenor123
0

Närbild på fina gräsmattan..

Ellenor123
0

Har även ett nytt akvarium på 15 liter där det tidigare bodde en stackars Slöjstjärt.  

Inväntar massor av plantor från holland denna vecka, så då ska jag sätta igång det här lilla karet också. Hoppas det blir något fint av det :)

sauk1
0

Ursäkta att jag stör i tråden, men vartifrån köper du dina plantor, när du skriver Holland? Nyfiken…

Ellenor123
0

akvarieplantor.se

När man specialbeställer växter kommer dom direkt från holland så lite längre leveranstid, annars har ägaren av sidan ett fint lager hos sig också.

sauk1
0

Aha, ok. Tack!

[Seaside]
0

Gillade layouten på både #7 och #11 🙂. Om du tycker filtermattan stör intrycket så kanske du kan dölja den med ännu en rot eller en ny växt?

Ellenor123
0

Idag har jag beställt räkor till första karet från redbee och fiskar till 112-litern från akvarielagret… spännande 😃 Räkorna dyker upp på onsdag och fiskarna hämtar jag på torsdag. Valde en enklare räksort än den jag tänkt innan så är inte lika skraj över räkornas inflyttning nu. Håller på och inreder den andra räkkaret, köpt en till Cocoon fast en 6:a på 31 liter som står i sovrummet. 

Har egentligen en bättre plats för den i vardagsrummet men där fick den inte stå för sambon.. anledning? "Nä, men det går ju inte! Folk som kommer hit kommer ju tro att vi är värsta akvariemänniskorna!!" 😐 😕😂 Lilla gubben.. Efter research så beställde jag en Aquael fan mini plus till nya cocoonen eftersom jag läst att det ska vara tyst, vilket är mucho importante. Om nån är sugen på en splirrans ny aquatic flow 200 hang-on pump så säg till.. har även en jet flo mini filter 50 som är sprillans ny. Och ett 15-liters akvarium. Haha, har så jäkla mycket grejer som ligger och skräpar.. 

I nya cocoonen vet jag inte vad det blir för räkor, ändrar mig varje dag. Skulle verkligen vilja ha blå räkor men Blue Pearl är för blaskig, Blue Jelly lever inte upp till mina förväntningar på redbee och blue tiger verkar inte finnas någonstans. Ska lägga upp bilder när alla har anlänt :-)

Ellenor123
1

.. sitter och skriver en uppsats som ska vara inlämnad imorgon och helt plötsligt har jag beställt räkor från tyskland 😕

[Jens]
0

Men va fint du inreder! Jag är så sugen själv att köpa något akvarium på ca 30 L x 2 . Vi får se hur det blir ;)

Ellenor123
0

Tack, Jens! :D Det är klart du ska göra det ^^

[Jens]
0

Ja, jag skulle vilja men måste få med alla i familjen om intresset också ;)

Ellenor123
5

Det har jag gett upp för länge sen 😃

[Jens]
0

Hahahaha!

Emelie
0

Åh snyggt! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ellenor123
4

Senaste 112-litarn :D Hygrophila polysperma, vallisneria asiatica, hygrophila siamesis, anubias barteri, javaormbunke, frogbit och alternanthea reineckii(som jag dock funderar på att byta ut eftersom den är så ful, den har inte pallat med flera flyttar och omplanteringar).

Jag är väldigt nöjd och på torsdag flyttar det in fisk. Startade upp akvariet med vatten från ett annat kar + samma filter så vattenvärderna är bra.

Vovisch nr2
0

vädigt snygga kar! vad blir det för fisk i det sista? 😍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Ellenor123
0

Ett stort stim Microdevario kubotai ❤️ En av mina absoluta favoritfiskar som jag tyvärr aldrig ägt :)

inthegame
0

#28 Åhh, vart köper du dem? Jag älskar dem!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Ellenor123
0

#29 Jag beställde dom på Akvarielagret :) Dom gör beställningar hos leverantörer på måndagar och så får man komma och betala och hämta sina fiskar på torsdagar.

inthegame
0

#30 Åhh, jag måste ha några. De är så snygga! Tack för svaret:)

inthegame
0

Vad kostar dina? Eller vet du det?:)

Ellenor123
0

33 kronor styck kostade dom billigaste :)

inthegame
0

#33 Okej tack:)

Ellenor123
6

Öppnade precis mitt paket från zoo.se där jag beställt växter till akvariet. Hmm.. är detta en någon slags ny akvariedekoration? 😮 😂

Ellenor123
3

Bra fiskfoder kanske? 🤔 Till en Papegojciklid?

[Juwel]
0

Men inga växter ?

Ellenor123
1

Nä, papegojägaren har fått mina växter och jag har fått hennes papejogsaker 😃 Men dom skulle skicka om allt idag tack och lov!

Jessicahagstrom94
0

Ska bli kul att se dina räkor😊

Fina bilder, du är duktig på att inreda ser jag🙂

Ellenor123
2

#39 Tack! :D 

Imorgon kommer nya bilder på räkkaret som fått en ny look för tredje gången, men NU är jag nöjd! ^^ Kommer även bilder på mitt nya 31-liters som jag körde igång idag.

Fick ett mail om att mina gröna baubailtis har idag skickats från tyskland och ska vara framme om 2 dagar, jippie ^____^

Ellenor123
5

Nu är jag riktigt j*vla trött på zoo.se…. Först får jag papegojsaker istället för växter, blir då lovad att mina växter ska skickas nästa dag och dom ska skicka med en fraktsedel som ska klistras på papegojpaketet eftersom JAG ska konka det tunga paketet till posten. Idag får jag ett paket med ett akvarium och massa andra grejer… grejer som jag redan betalat och fått hem av dom för 1 vecka sedan. Så dom skickar samma order igen.. fast med mindre flaskor, 1 paket växter istället för 4 som jag beställde och dessutom helt fel växt. Detta paket är skitstort och tungt och nu vill dom att jag ska konka även detta till postkontoret. Plus att jag inte ens fick med nån fraktsedel till papegojpaketet, så det står här och tar upp plats i vår lilla lägenhet. Jag låter nog som en dryg och dum människa nu men jag blir faktiskt förbannad över att dom inte kan göra något rätt, och jag som är kund ska fixa detta för dom. 😡

SaGas
0

#26 är så snyggt! Du låter inte alls dum! Sådär ska det inte få gå till! Låter helt otroligt! Dom borde kompensera dig på något sätt efter allt strul du fått stå ut med! Hoppas du får rätt växter till slut iaf:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Ellenor123
1

#42 Tack! Dom ringde igen och växterna kommer in på lager om 5 veckor så ska få pengarna tillbaka istället..

Här kommer bilder på räkakvariets tredje och sista look :) Blir inga bilder på det senaste förrens jag hittat nya växter -.- Riccia och windelöw har iallafall fått flytta in i lilla räkkaret.

Ellenor123
2

Jag hoppas räkorna kommer trivas i sin lilla skog :) Ska hämta dom på posten efter klockan 15 ^_^

Ellenor123
2

….

SaGas
0

Där skulle jag vilja bo om jag var en räka:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

LajvKrattan
0

Schtiligt!😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
0

Danke schön! ^^

inthegame
0

Men gud vad fint!!

Ellenor123
0

Nu har första leveransen med räkor kommit, oranga sakuras. Alla var pigga och levde :) Vissa är otroligt färglösa, med det har väl med att dom skickats att göra + att dom är unga. Vissa har dock en rätt fin färg nu, en är helt klarröd som en röd sakura så jag misstänker att det kanske blivit nåt fel där… Jag hoppas dom färgar ut mer när dom blir äldre :) Har ju sett säljarens bilder på vuxna orange sakuras och då var dom riktigt oranga.

[dynamitella]
0

Vem är säljaren? :)

Ellenor123
0

#51 Skickar pm.

Ellenor123
0

Räkorna från tyskland har fastnat hos UPS i Sthlm…. pga deras chaufför som säger att mitt namn inte står i porten, vilket det gör… Får dom imorgon. Då har dom varit 2 dagar extra i paketet :(

[dynamitella]
0

Jadu. Det är bara att hålla tummarna. Rätt förpackat klarar sig räkorna i 5-6 dagar. Klantigt förpackat klarar de knappt 24 timmar.

Ellenor123
0

:(((( Hoppas och tror att det är bra packat.

Jessicahagstrom94
0

Hoppas för både din och räkornas skull att det var riktigt bra packat så att de lever och mår bra.😕

Roligt med orange sakuras, de var jättesnygga! *sökte på google xD*

Ellenor123
0

#56 Tack!!

Idag var jag och hämtade mina kubotai :DD 30 stycken. Dom var heeeelt färglösa, genomskinliga, i påsen. Men 10 minuter efter dom hamnat i akvariet så kom deras vackra gröna färg fram :) Dom stimmar jättefint. Däremot är dom helt omöjliga att fota med mobilkamera eftersom dom är så snabba, så får vänta tills jag hittar laddaren till systemkameran. Igår var alla räkor framme i lilla karet men idag syns dom inte så mycket. Ser bara 4 stycken, men så går det när man har en tät skog i akvariet :P

[dynamitella]
0

Fick du ett bra pris? :) Här nere skiftar det allt mellan 20 och 80 kronor styck för en kubotai.

Ellenor123
0

#58 Fick inget extrapris, försökte inte ens ^^ Om ägaren var där kanske jag hade gjort det men nu var det inte han. Tog dom billigaste som fanns, 33 kr styck hos akvarieteknik. Men jag såg att dom kostade 70 kr hos Glaser :/

LajvKrattan
2

#57 JAG DÖR AV AVUNDSJUKA.🤦‍♂️

Ellenor123
0

#60 Don't 😕 .. vänta tills du sett dom på bild 😈

LajvKrattan
0

#61 *gulp*

inthegame
0

Ohh, som jag skrev förut så älskar jag de fiskarna!!
*Avundsjuk*

Han
0

#43 Riktigt snyggt! Gillar verkligen den täta gräsmattan :) ser ut som en lummig liten trädgård!

Ellenor123
0

#64 Tack!

Nu har jag packat upp dom gröna räkorna från tyskland. Alla tio levde! 🥳 Håller på att koppa in dom just nu. Dom ska in i det stora akvariet, är lite orolig eftersom vattenvärderna inte är helt räkoptimala, iaf inte GH, men dom ska vara tåliga så vi får se.. Känsligare räksorter hamnar i räkkaren där allt är anpassat efter dom :) Paketet från tyskland var väldigt bra packat och jag fick tillochmed en liten påse godis haha. Räkorna är rätt färglösa efter transporten men ser två gröna fina än så länge. Förhoppningsvis matchar dom mina kubotai snart!

Hittade en död sakura idag, det var trist! Men jag ser att någon eller några har ömsat - hittade dom sitta och käka på de gamla skalen 😃 Sen räknade jag dom som jag kunde hitta och det var 12 så jag tror att jag bara förlorat en. Svår att hitta dom i det där karet och nu när dom ömsar så går dom dessutom och gömmer sig så det är extra svårt :/

Oliviahack
0

Tycker det är kul att det finns så många som är måna om sina fiskar/räkor :)

Ellenor123
1

Har inte sett till mina gröna räkor sedan jag släppte i dom i stora karet.. då satt jag och studerade två som gick runt på botten. Inte ens sett någon död eller något tomt skal. Dom är svåra att se bland de gröna växterna förstår jag, och eftersom det är mycket växter och en stor rot så finns det många gömställen.. men lite tråkigt tycker jag, vill ju veta att dom lever och mår bra :(