Hur gör ni om ni åker bort?
Hur gör ni med matning av fiskar om ni åker bort ett par veckor? Jag har ett akvarium i mitt studentrum och ska hem två veckor över jul, har ingen som kan mata fiskarna åt mig under tiden. Jag kommer verkligen inte på hur jag ska göra! :/ Klarar sig fiskar utan mat i två veckor?
Det finns foder-automater att köpa men jag undrar dock om det kommer bli strömavbrott eller att något kommer gå sönder som t ex pump eller att det blir problem med vattenkemin. De bästa är dock att få någon att ta hand om det.
Foderautomater är inte relevant då jag bara ger frysfoder till mina fiskar. Strömavbrott är nog inte så stor risk. Akvariet är dessutom bara 20 liter low tech med lerbotten så pump är inte jättenödvändigt.
Problemet jag har är just maten.
Vuxna, välnärda fiskar klarar utan problem två veckor utan mat. Det är mycket bättre än att låta någon okunnig sköta matningen, för gör man det blir det nästan alltid för mycket mat. Fiskar dör oftare av övermatning än av svält, och matbitar som inte äts upp ruttnar och förstör vattnet.
Olle
ännu längre än två veckor beroende på vad det är fiskar.
Sätt ut en annons om fiskvakt på grannar.se
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för svaret, lite så jag tänkte också :) Vet inte om jag skulle våga ge ansvaret över akvariumet till någon av mina okunniga grannar, det skulle med all säkerhet bli övermatning ;) Då får jag helt enkelt göda upp dom innan :)
#6 De gånger jag har förlorat fiskar för att jag har varit borta har det alltid, alltid, alltid varit fiskvakten. Trots nogranna instruktioner. ;)
Har dock aldrig lämnat dom ensamma i två veckor (men nästan), men det går säkert bra.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Eftersom vi även har katter så är det någon som bor här eller iaf kommer hit några gånger per dag. :)
Du kanske kan be någon att mata fiskarna bara en enda gång? Du kan ju lägga en lagom mängd mat i en påse eller något och sen säga åt dom att bara mata det som ligger i påsen. :)
Gör som jag! Be en god vän vakta fiskarna! När jag kom hem idag var pumpen avstängd. Hon hade tryckt på fel knapp när hon skulle släcka ljuset. För en vecka sen.
#11 Argh, luktade det gott när du kom hem?
Hos mig hade jag lagt ett litet vitt kryddmått till räkmaten. Hade skrivit en lapp med information och sedan ringat in där måttet låg och en stor svart pil där jag skrev "Använd det här lilla kryddmåttet".
Vakten blev förvirrad och tog locket till maten, fyllde det och hade i. Två - tre gånger under den tiden jag var borta. Var vitt geléaktigt mögel halva vägen upp i akvariet. Att något överlevde det… Nu får de fasta istället. ;)
#11 Ursäkta men blev lite fnissig. Där kan man snacka om att du tagit alla mått och steg för att undvika övermatning. Och ändå gick det så fel. Uscha, hoppas alla varelser klarade sig! Själv sa jag bara till fiskvakten att hon INTE behövde tända/släcka då timern sköter det. Bara en halv msk mat varannan dag och matningen hade skötts exemplariskt. Synd på pumpen bara… Lukten var faktiskt inte så farlig och inga soldater hade stupat, dom såg lite slöa ut dock. Tror det klarade sig ganska bra tack vare att det är förhållandevis stort. Ingen nitrit att tala om än så länge men får väl se vart det tar vägen.
#12 Haha det är lugnt, så här i efterhand var det lite roligt. Tyvärr strök några räkor med, men de absolut flesta klarade sig. Men just att det var räkor i det akvariet… dom är ju så små!
Skönt att dom klarade sig! Antar att det var Diskus?
Okej.. Något säger mig att jag absolut inte ska lita på någon annan ;)
#13 Jupp 3 små plattfiskar och lite annat smått och gott. Synd på räkorna, det är ju alltid tråkigt när någon får sätta livet till. Du får göra ytte pytte små portionspåsar nästa gång och märka med veckodagar ;) 14# Nej själv är som bekant bäste dräng ;)
En metod som funkat för mig är att skära upp frysmaten i extra små portioner och lagt på en talrik i frysen. Och bett dom mata 2ggr per vecka MAX och bara EN bit frysmat per gång..
Då får fiskarna iaf lite mat.. Även om det är för lite, så klarar dom sig bättre än om dom inte fått någon alls :)
Och det har funkat hittills!