54-liters - invånare
Håller på att starta upp ett 4:e akvarium idag, dock det första jag ska ha fiskar i, så vill höra mig lite för. :) Jag är helt grön när det gäller fiskar.. Har läst mycket om vilka som passar och inte passar, men man vill ju alltid dubbel kolla här med er kunniga. Hade tänk att börja med 3-4 octocinclus nu i veckan. Sen tänkte jag fylla på med några dvärgrasboror och senare kanske några Platy eller om jag hittar någon annan sötsak som passar.. Låter det som en bra blandning? Hur många borde dom vara för att trivas? Något speciellt jag borde tänka på med just dom här firrarna? Tacksam för era svar! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Otocinclus ska vara minst 6 stycken:) Annars låter de bra:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Eftersom platys förökar sig ständigt så räcker det nog med en hane och två honor för ett akvarium i den storleken. Snart har du 50 ;) Hade köpt 4-5 ottos, dom vill ha sällskap, och minst 10 rasborar eftersom stimfiskar brukar vilja vara minst 10 :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#1 Då får det bli 6 st otocinclus! :) Vet inte varför jag tänker 3-4. :) #2 Det är det som jag tänker på också med Platy, lite väl snabb förökningstakt. :/ Men rasborar förökar sig inte så explotionsartat?
#3 Absolut inte. Beror ju på vilken sort du tänkt dig, men om man får yngel av rasboror ska man bli glad :) Jag funderade själv på endlers till mitt kar men orkar verkligen inte med 1 miljontals fiskar efter ett halvår :/ Sen är ju platys gaaanska stora också, så kommer ju varken vara snyggt eller rent med 30 platys där i. Personligen skulle jag föreslå en annan fisk, som inte är guppy/platy/endler/molly/svärdbärare som förökar sig som galningar - om du nu inte vill ha det så.
#4 Då blir ju rasboror perfekta. Hade tänkt dvärgrasboror. :) Nej, vill ju helst inte ha yngel konstant.. Tänkte Platy, då jag fått för mig att det var lugnare med förökningen än Guppy osv. Men som du säger så är dom ju större, så det blir snabbt fullt.. Vad finns det annars för trevliga fiskar som passar i ett 54 liters, med rasboror och ottosar?

En liten Gurami? Fjärilsciklid?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Otocinclus är mycket känsliga och svälter lätt ihjäl så jag hade inte börjat med dem. Hade låtit akvariet stå igång med fisk i iaf en månad innan jag satte i såna.
#6 Dom var ju fina. :) Gillar färgglada fiskar. Fjärilscikliden var ju väldigt färgglad på bilderna jag fick upp. Hur många såna skulle man då ha i karet?
#8 En hane och en eller två honor. Har dock läst här på forumet att de är väldigt känsliga och dör lätt.
#7 Tack för infon. Då får dom komma i senare. :) Men då får ja kanske börja med ett par dvärgrasboror istället.. Dom klarar sig väl utan att vara 10 st ett tag?
#9 hmm, okej. man kanske inte ska börja med en super känslig fisk.. Oh, va svårt det är att hitta rätt. :)
Jag började med ottosar i mitt nystartade 40 liters som första fisk, fungerade superbra, jag har 6 stycken då och alla lever fortfarande :)
#10 Ja dom första fiskarna borde bara vara några stycken för att inte överbelasta karet i början :) Dvärggurami har jag inte uppfattat som jättekänslig, dock inte haft själv, och dom är ju också fina? Finns i orginalfärgen(röd/blå), neon blue och neon red.
#12 Ja klart det kan funka jättebra och jag säger inte att det måste gå dåligt men faktum kvarstår att otocinclus är känsliga för dåliga vattenvärden och det är lätt hänt att man råkar få såna i ett nytt kar. Därför är det ju bättre att börja med en tåligare fisk så att man är säker på att alla fiskar verkligen klarar av ev dåligt vatten och nybörjarmissar. Även om man läser på noga så kan det ju hända tråkigheter om man gör minsta lilla miss så därför tycker jag att tåliga fiskar är bättre i nystartade akvarium :)
#14 Ville inte påstå att du hade fel, jag ville bara säga det så Ts vet att det inte är dömt till att misslyckas :)
Tack alla för bra svar. :) Kommer förmodligen då bli 6st ottosar, 10 dvärgrasboror och 2-3 fjärilsciklider.. Låter det som en bra plan?
👍
Ska ottosarna ha något speciellt i karet? Så som Ancistrus behöver en rot?
Jag tror inte det. Hade ottosor i mitt första akvarium och dom var väldigt skygga så dom uppskattade mycket växter.
#19 Jo läst att de vill ha mycket växter och gömställen.
Men jag tänkte så som ancistrusen behöver rötter att gnaga på för matsmältningen.. (eller har ja hittat på det) haha
Nu har det flyttat in några ottosar och några rasboror. :)
Woho! Mer bilder tack! 😃 Vad blev det för rasboror?
Jag vill gärna se en bild på hela karet :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Här är en bild på hela akvariet. Är på jobbet så de blir vad för bilder som finns på telefonen. :)
#22 det blev kilfläcksrasboror :) Svåra att fota, men lyckades få bild på en uppochner under ett blad? Lekbeteende?
Snyggt!
Och bra val, det är fina fiskar. :)
Fint :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .