Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1225 ggr
SofiaLoow
0

Blommande växt

Jag har en växt som ser ut lite som ett knippe sallad, en sån där man kan köpa i kruka med plast runt i mataffären. Hoppas någon förstår mig för jag lyckas inte med någon bild och jag har inte en susning om vad den kan heta. Alla bladen kommer från en och samma rotknöl. Nu är det iaf som så att den har skickat iväg en stängel med en knopp på som har slagit ut i något blomliknande. Är det bra eller dåligt, jag tänker på pollen och liknande. Ska jag låta "blomman" vara kvar eller klippa bort den?

[dynamitella]
0

Roligt att den blommar! Klipp inte bort den, det blir bara fint ska du se :)

Jag vill gissa på någon slags Echinodorus eller Cryptocoryne. Tveksamt, men annars Microsorum pteropus "Windeløv".

Googla gärna lite och återkom med något du tror är din art (alternativt knäpp en bild med mobilen och släng upp här) :)

SofiaLoow
0

Okej då får blomman stanna! Ser inte riktigt ut som någon av de du nämnde, ska se vad jag kan leta fram på Google, har ju liksom inte riktigt något att gå på. Annars får jag slänga upp en bild när telefonen vill hitta tillräckligt med mottagning:)

xanna
0

Låter som en svärdplanta. :)

Min sköt också från sig flera stänglar med blommor och skott (som gick bra att plantera när de fått rötter.)

SofiaLoow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lyckades knäppa en hyfsad bild tillslut där både bladen och blomman syns

[dynamitella]
0

Aha! Det är en Aponogeton ulvaceus :)

Väldigt ovanlig och vacker planta, måste jag säga. Roligt att den trivs så bra att den blommar.

SofiaLoow
0

Ja jag gillar den skarpt. Dock måste jag erkänna att knoppen var på gång redan när jag köpte den men den skickar iväg duktigt med nya blad hela tiden så den har det nog inte allt för illa:)