Fan. Avstängd pump!
Kompisen har varit fiskvakt senaste veckan. Första dagen skulle hon släcka ljuset och hade då tryckt på knappen till pumpen. Ko hem idag och tyckte det var hemskt dåligt flöde samt grumligt vatten och upptäcker då att pumpen är avstängd :(. En vecka alltså. Kommer alla att dö?
Nu tänker jag "Va? Vadå "kommer alla dö?"" :D
Icke! Passa på att ta upp pumpen lite snabbt och skaka av filtert lite snabbt i en spann med akvarievatten. Utför ett 30-40%-igt vattenbyte när du ändå är igång och sätt sen på pumpen.
Allt bör återgå till det normala. Chans för nitrit och algblomning finns dock, då karet lätt sätts i obalans.
Tack snälla för snabbt svar. Du är en pärla. Tänkte spontant på att alla nyttobakterier varit avlidna ett bra tag--->fruktansvärd armageddon nitritspik----->massdöd.
Det finns ju dom som berättat om katastrof scenarion efter strömavbrott då pumpen bara varit ur bruk i några timmar?
Du tänker helt rätt :) Men det ska gå att fixa ska du se.
Har du något nitrit- eller ammoniaktest hemma? Med sådant kan man avgöra på någon minut hur illa läget är. (om inte, så gör vattenbyte nu, se hur fiskarna mår, och gör ett till imorgon).
Gjorde som du sa, sköljde igenom pumpen och bytte 150l vatten. Ska kolla nitrit nu då. Eller skulle jag gjort det innan vattenbyte? Ska man salta extra? Hjälper det med extra vattenberedningsmedel?
Det går bra att testa nu :) Salt eller inte salt spelar ingen roll. Utöver att känsliga fiskar kanske får en boost till immunförsvaret. Salta som vanligt du.
Gör allt som vanligt. För mycket av något hjälper sällan bättre.
Ok. Nitrit låg på 0.05 (dropptest). Farlig nivå?
Du ser ju på kartan :) Men nej, det ska inte vara dödligt eller så. Däremot tyder det på att det inte är helt rätt heller. Så fortsätt testa med någon dags mellanrum och utför små vattenbyten här och där tills allt är stabilt igen.
Ja jo jag ser ju på kartan men har aldrig haft nån nitrit :(. Eller ja i början men det var ett tag sen så kommer inte ihåg värdena. Men men fiskarna verkar ha piggnat till iaf, såg allmänt slöa ut innan. Tusen tack för all hjälp och råd! Konstigt hur det blir total kortslutning i huvet på mig i vad jag upplever som akvaristiska nödsituationer. Förlorade mitt äldsta Discus par för ett tag sen och är livrädd för att fler ska stryka med nu. Man fäster sig underligt nog väldigt mycket vid dom små liven. Tack igen o du stora akvarie guru! Känner mig lite lugnare nu :)