Köttätare?
Hej!🙂
Jag har kikat lite på Zoopet på småfisk som jag kan ha i mitt 60 liters när det är dags att "fylla på" när mina fiskar börjar försvinna (dö).
På många av mina favoriter stod det "köttätare men kan acceptera frys- och torrfoder" typ.
Vi har bara artemia och vanligt flingfoder, vad ska de ha för mat när det ska vara levande?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=617&SOK=1
den till exempel. Står även att den kan hoppa, men jag har inget täckglas på mitt lilla 60 liters.. är den fisken helt utesluten då?
Har ni kanske några bättre fisktips? :)
Jag har platy just nu men vill inte ha fler såna när mina har dött, hade Guppy förut och det har jag faktiskt funderat på igen, men tänkte att det vore kul med en fiskart som jag inte har haft.
Täckglas är ett måste men det är lätt att fixa hos glasmästaren :-)
Eller ja en ramp funkar ju oxå bara man täcker
Åh, okej🙂 tycker hemsk mycket om killis..
Men..
Räkor kanske.. kan man ha räkor med någon fisk?
3# Räkor går bra att ha med guppys har jag lärt mig =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#4 Dom stora guppyhonorna kommer ta räkbäbisar, men om man har typ körsbärsräka som förökar sig snabbt så gör det ju inget att fiskarna äter en del :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#4 & 5 men endlers då? dom är ju små :)
Honorna brukar endå vara större men dom kommer inte äta upp alla dina räkor! Några stycken räkbäbisar slinker ner meeeen din kar kommer vara fyllt av räkor ändå efter ett par månader eftersom dom förökar sig snabbt(om du skaffar körsbär) - så jag tycker du absolut kan ha dom tillsammans :)
Att killis är sådana hoppare beror på att de ofta lever i dammar och pölar som är så små att de ibland torkar ut under torrtiden. Även växtlekare kan ibland råka ut för detta, mer eller mindre. När det blir katastrofalt lite vatten, kan de då hoppa upp på land och sprattla iväg till någon större damm!
Olle

#9 Mörk botten gör att fiskar färgar ut bättre och ibland att de känner sig tryggare. Det där gruset duger nog. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Men det finna många vackra honor med olika färger. Inte i alla djuraffärer dock. =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#10 Okej🙂
#11 Nä, här har jag inte sett speciellt roliga honor tyvärr😕 bleka med endast lite färg på baken.
12# jaha, vad träligt =/ . Det finns i djuraffären här i Örebro iallfall, väldigt fina honor. Men det är ju olika vad man gillar. Hanarna är mycket finare, men honorna är iallfall inte bara gråa och beiga och tråkiga som de var förr ^^
#13 Jag får hålla utkik efter några finare honor då🙂 men gillar ändå hanarna mycket mer än så länge.
Ska verkligen fundera på ett gäng räkor och förmodligen endlers, så det blir något helt nytt där i.😊
Jag har kikat på microrasbora (& dvärgrasbora & moskitorasbora, om det inte är samma sak) väldigt söta.
Jag hade en hel lista på datorn förut med en massa fisk som passade till 60 liter, men den listan försvann när datorn bestämde sig för att radera allting jag hade på datorn.
Sitter och försöker hitta den fisk som jag blev alldeles förälskad i då.
Jag hittade precis fiskarna som jag har letat efter, främst gertrudae.
iriatherina werneri och Pseudomugli gertrudae
Vad säger ni om dessa?
Min erfarenhet av Pseudomugil gertrudae är att de blir skygga om de inte får mjukt och surt vatten. Det är ganska länge sedan jag höll på med Pseudomugil, men här är en artikel jag skrev när jag var igång som mest: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=23&?site=1
Iriatherina werneri har jag inte lika mycket erfarenhet av. Det man främst ska tänka på med den är att den har en mycket liten mun och behöver smått foder. Bäst är levande cyklops och artemia.
Olle
#16 Okej, då kanske inte gertrudae passar så bra heller? Mjukt och surt vatten, hur får man det? *noll koll*
Artemia har vi alltid hemma och jag har fått som vana att ge mina fiskar små foderbitar redan, tack vare mina små yngel som jag får ibland. När jag ger flingfoder brukar jag "mosa till det" så att bitarna blir pyttesmå.🙂
Jag har typ siktat in mig på räkor & endlers &/eller microrasbora faktiskt, ska åka in till djuraffären någon dag och kolla vad de har för utbud av detta.🙂finns det inget bra där får jag leta efter någon i Gävle som har sånt att sälja. Ett gäng ottos som algätare kanske? Vi har dock haft ganska mycket otur med att de dör efter bara några månader.
Men det är inte aktuellt förrän några fler fiskar har dött.
Mammas reaktion; RÄKOR???! *jätteförvånad blick*
Hahaha! Jag har babblat på om räkor en hel del för min mamma och igår berättade jag att räkorna äntligen ska komma i veckan, så jag måste vara hemma när dom kommer. "Jaha, gud vad snobbig du har blivit gumman! Beställer hem räkor! Jag köper mina i frysdisken" 😕
#18 hahah!😃vad har du beställt för sorts räkor?
Min mamma verkar inte tycka att dom är lika söta som jag tycker, men mitt akvarium bestämmer jag över.😊
Grön baubalti och orange sakura till att börja med :) Nästa löning blir det lite annat. Ja, min sambo förstår inte heller min fascination över räkor ^^
Finns det någon mal som bara städar som passar? som pansarmalar gör, fast jag vet att de ska ha större.🙂 utom snäckor, de kommer smita. ;)
Ottos? Annars så städar ju räkorna också :)
#20 Åh okej! *vet inte hur de ser ut men tar såklart för givet att det är sötnosar du får hem*😂
#22 Ottos har jag :) äter inte dom bara vissa alger?
Vet faktiskt inte exakt vilka alger dom äter men fiskar äter ju inte heller alla alger. Du har 60 liter va? Har för mig att jag sett på zoopet att det finns pansarmalar som kan vara i 60 liter fast dom äter ju inte alger alls :) Fast nu när jag läser om allting så kanske du bara letade efter en bottenstädare och inte en algätare?
#25 Just precis, bottenstädare är jag ute efter. Algätare får mina ottosar fortsätta att vara.😃
Kolla på zoopet.com i sökguiden och välj grupp corydoras. Som sagt, sett pansarmalar som blir 5 cm som klarar 60 liter :)
Metallpansarmalar står det 60 liter på, men när jag hade såna fick jag höra att de helst ska ha större😕 och jag ser många det står just 60 liter på.. borde man liksom ta det med en nypa salt och leta efter någon där det står ännu mindre litertal på?
Synd att det är så mycket fiskar man inte kan se om man inte är goldmedlem.
Corydoras pygmaeus var fruktansvärt söt, haha.
Det jag tänker på är att mitt bottenmaterial kanske inte passar just pansarmalar..
Vilka räksorter kan man ha ihop?
Haha känner att det här blev mer till "jessicas frågetråd"🤪
Man brukar rekommendera körsbärsräkans släkte, neocaridina heteropoda, till nybörjare. Ju dyrare räka, ju känsligare är den - ungefär. Finns massa fina neocaridina heteropoda! Men du kan inte blanda olika för då korsar dom sig och du får bruna räkbäbisar. Du skulle kunna ha heteropoda med crystal red shrimps, låggraderade(ju finare räkan är högre gradering, dyrare och mycket känsligare).
#30 Jag är sjukt intresserad av den gula körsbärsräkan😊 men den röda är också riktigt söt.
Men även:
Blue bee
Blue pearl
Crystal red
White pearl
Cherry red
Orange rilli
Blue jelly
Just nu känner jag att den gula.. den bara måste jag ha!❤️
Alla förutom blue bee och höggraderade CR rekommenderar jag :) Du kan som sagt ha CR och någon av de övriga tillsammans i akvariet.
Den gula körsbärsräkan kan jag bara ha med CR eller? :)
Alla räkor du nämnt korsar sig med varandra, de är alla olika varianter av körsbärsräkan typ. Då har du tillslut inga gula eller blå utan bara bruna räkor. CR är en annan art och korsar sig inte med dessa.
Så, CR + gulkörsbär: Ja.
CR + Blue Jelly: Ja.
Gul körsbär + Blue Jelly: Nej.
:)
Synd, CR var väl inte mitt första val precis😕
Finns ingen annan man kan ha med gul räka?
Grön baubalti glömde jag bort, den korsar sig inte med den gula heller. När man väl börjat med räkor brukar man vilja ha fler, så om du börjar med gula så kan du ju i framtiden skaffa ett litet räkakvarium till med något annat i om du inte gillar gröna baubaltis? :) Det är viktigt att du läser på om olika räksorter eftersom dom vill ha specifika vattenvärden, dom är inte lika toleranta som fiskar. Körsbär(gul) tolererar de mesta och därför är dom en perfekt nybörjarräka men bör ändå ha koll eftersom dom kanske inte förökar sig i ett kar med tillexempel jättehögt PH eller annat.
#36 Det kommer jag förmodligen att skaffa, hehe😃
vet inte hur gröna baubaltis ser ut, får inte fram nån bild på google vad jag vet, haha.
Ja, jag kommer läsa på :) det är därför jag frågar så mycket.
sök på green shrimp och green baubalti på youtube och google :) Dom är ljusgröna men färgen kan växla till brunaktig.
Fina!
Såna och gula har jag gärna :) fast CR är det faktiskt inte heller något fel på.
När planerar du att skaffa dom? Tyvärr är viss sorter svåra att få tag på. Jag hittade själv inte sorterna som jag ville ha på Redbee så jag tog annat eftersom jag inte ville vänta längre ^^ CR finns det alltid gott om. Gul körsbär har jag inte sett på länge, när det dyker upp vet man ju inte. Kanske finns att beställa hos en grossist. Gröna räkor vet jag att en tjej på Redbee har säljfärdiga om 1-2 månader, jag ville inte vänta så länge så jag beställde från Tyskland men frakten var dyr. Och om dom lever och är av bra kvalité återstår att se..
Jag får nog vänta ett tag, tänkte att några fiskar till ska få leva klart först, sen tänker jag nog fylla på med endlers/microrasbora och till sist skaffa räkor. Kanske. Eller räkor först och nån av fiskarna sen.
Jag ska höra med zoo här om dom fortfarande tar hem från akvarieteknik.se, men jag ser att dom inte heller har den gula räkan.
Gillar verkligen den gula så jag ska verkligen försöka få tag i såna på nåt sätt, annars får jag nöja mig med nån annan slags räka🙂
Gillar ju verkligen Blue Jelly shrimp också, den finns på akvarieteknik.se. heter "räka turkos blå" där..
Det kommer inte bli lätt för mig att bestämma mig om den gula inte går att få tag i sen.😂
Blue Jelly finns på redbee också för säkert en billigare peng :)
Kanske ska ta och börja hänga lite där inne då, haha😃