Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1044 ggr
sauk1
0

Hane som jagar hona

Jag har idag en mosaikguramihane och en hona, men hanen är så himla på honan hela tiden, oavsett om det byggs skumbo eller inte, och jag tycker honan ser stressad ut. Hur man nu avgör det? Ibland simmar de lugnt runt tillsammans eller var och en för sig, men rätt var det är är det jakt.

Hanen har gått från att vara gömd och rädd när han kom hit till att fullständigt äga akvariet och vara kung. Han har uppenbarligen etablerat hela akvariet som sitt revir, men accepterar de flesta andra invånare. 

Är det en bra eller dålig idé att köpa en till hona, för att göra det lättare för nuvarande hona? Eller kommer det inte att lösa problemet?

[raichu]
0

Det kan lösa problemet.

Hur stort är akvariet?

MVH//Patrik

Linnea
0

Jag hade såna här innan, från början tre honor och en hane. Han jagade en av dom i början tills den dog, sen nästa och nästa.. Då hjälpte det inte att ha flera..

Skynda långsamt så går det fortare.

sauk1
0

#1 180 liter

#2 Det lät ju inte så hoppfullt. Kan det hjälpa att möblera om lite så att han inte känner att han har hela utrymmet i en liten ask?

[raichu]
0

Du kan pröva med en hanne och hona till, då kan de dela upp karet mellan sig och småbråka lite med varandra om man har tur och de är jämnastarka.

Jag kan ju säga att i det fallet så var det inte bara han som jagade ihjäl de båda första på egen hand, han fick hjälp av damerna. :/

Annars kan du ta ut honan igen och låta honom bo som enda Gurami i burken.

Guramier (speciellt blå) är "gruppfiskar" och ska oftast gå antingen ensamma eller i en liten grupp om 5-6 individer, då är risken att de mobbar ihjäl varandra en efter en mindre.

sauk1
0

#4 Tack för info! Får se hur jag gör. 

Det var för övrigt helt ny info för mig att de ska gå i grupp.

godisgrisen
0

Vet inte om jag håller med om att de ska gå i grupp men om de jagar mycket är det troligen en lösning. Mina har alltidf funkar utmärt i par eller trio men de är verkligen individer dessa fiskar.

[raichu]
0

För minska risken för mobbing och liknande problem som ju uppenbarligen dyker upp när de är i "par" så är det en bra och enkel lösning att börja med en grupp.

Det brukar alltid gå bra. :)