Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1400 ggr
SofiaLoow
0

Funkar ottosar och räkor?

Jag har ett 54 liters med ca 10 neontetror, ca 10 dvärgrasboror och ca 10 räkor. Massa sandsnäckor också. 
Jag är väldigt sugen på några ottosar och om jag har fattat saken rätt så vill de gärna vara 10 tillsammans.

Jag ser inte att det blir för mycket fisk i akvariet om jag skaffar dem men frågan är om de funkar med mina andra firrar, är de snälla och kommer de andra fiskarna vara snälla mot dem?

Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar :)

LajvKrattan
0

Otocinclus är snälla och skulle inte bråka.🙂Jag tror inte heller att de andra fiskarna skulle ge sig på dem. Vad gäller räkorna så känns det osannolikt att en otto skulle ge sig på en räka. I värsta fall kanske ett yngel slinker ner av misstag. Så länge räkorna har gömställen borde det inte vara ett problem. Tänk bara på att ottosar lätt svälter ihjäl - en fet otto är en lycklig otto. 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
4

Jag tycker 30 fiskar låter alldeles för mycket i ett 54-liters. Ottosor behöver inte vara 10 utan 5-6 räcker. Ottosorna kommer nog låta räkorna vara. Man brukar säga 1 liter vatten per 1 cm fisk som ett slags riktmärke. Neontetror blir 5 cm och du har 10 stycken, bara det blir 50 liter. 10 dvärgrasboror á 3 cm, 80 liter.. 10 ottos på 4 cm, 120 liter. Om jag inte räknat helt fel nu.. Som sagt, mycket fisk för 54 liter tycker jag :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

SofiaLoow
0

Oj 1 liter till en centimeter fiska har jag aldrig hört men det kanske är ett bra sätt att tänka på. Men då har jag ju alldeles för mycket fisk i mitt och det känns nästan tomt… :/

Hum.. Är det fler som tycker det blir för mycket? 
Har gott om snabbväxande växter, en pytteliten kruka, två rötter och en platt sten lutad mot krukan som gömställen. Ändå finns det en hel del yta att simma fritt på :)

emmej62
0

det beror helt på hur balansen är i akvariet nu (hur högt nitrat värdet är) om det ligger på en låg nivå ska det inte vara problem att köpa några till otocinclus men kan du inte hålla ner det till 30 ppm per vecka

så bör du inte köpa fler fiskar till det akvariet.

Ellenor123
0

Att det ser tomt ut kan ju vara pga att du har småfisk :) Jag tycker ofta att folk tycker sina akvarium ser rätt tomma ut, även jag. Det handlar ju inte om hur det ser ut utan att fiskarna ska trivas och akvariet inte överbelastas så du får problem med vattenvärderna pga all avföring från 30 fiskar i ett litet akvarium. Jag har snart 30 fiskar, liten stimfisk, i ett 112-liters och det kommer inte flytta in en till fisk där eftersom det är ett lagom antal i förhållande till akvariets storlek, även om det kan se tomt ut.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

SofiaLoow
0

Aja det är väl kanske lika bra att jag lugnar mig ett tag nu då, förhoppningen är att kunna skaffa ett större kar om inte allt för lång tid så jag kan lika gärna vänta. Blev så sugen på några ottosar bara men det är ju dumt att riskera den balansen jag har nu :)