Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2345 ggr
MittHundliv
0

tips på fisk

Vi får hem vårat nya akvarium snart men är lite osäker på vad vi ska välja för fisk. Vi vill ha färg glada fiskar :P Dock lite speciell form så bara 25 cm i djup sen 1 m åt resterande håll :) Tips? Gillar stimfiskar så hade tänkt mig kardinaler men inte endast :P

LajvKrattan
0

Tetror trivs jättebra i avlånga akvarium. 🙂Du kanske kan ha ett stim med kardinaltetror och ett med glödbandstetror? Då får du både blått, rött och orange i karet. Om det är tillräckligt stort skulle du kunna ha pansarmalar som stimmar på botten också.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

MittHundliv
0

Dom ska jag kolla upp :) ah mal ska jag definitivt ha :P glömde skriva det. Tack för tipsen. Tips på fiskar med lite olika storlekar? :)

[KiwieMie]
0

Hur många liter är akvariet? Malar du kan hitta i djuraffärer är ofta Ancistrus och andra större malar som inte borde hållas i något under 80L (ancistrus sp.).

LajvKrattan
0

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
1

#3 230 liter om vi antar att vattnet är 2cm från kanten, så nog kan man ha en mindre mal alltid. 😉

MittHundliv
0

Med tanke på måtten så ligger de runt 250 l. Men hon som säljer de skrev 145 med de kan de inte vara :P

MittHundliv
0

Ja ciklider är ju vad jag EGENTLIGEN vill ha. Framförallt malawisar. Men de är för litet för de tror jag :/ ska mäta de helt när jag får hem de så får vi se de exakta måtten. :)

LajvKrattan
0

#7 Malawisar kan du väl ha! Det finns Malawiciklider som bara behöver 100 liter. Problemet blir då att man inte helt kan njuta av deras färgprakt utan vettig belysning så då får du nog specialbygga en ljusramp.

MittHundliv
0

Jo men precis.. då känns de lite "lättare" med enklare fiskar. Är även sugen på att ha några dalmatiner Platy då vi har dalmatiner ;) så lite nörd måste man ju vara ! Haha

[Seaside]
0

#9 Alla djur blir lite roligare med prickar. Vet inte varför - men så är det😃

MittHundliv
0

#10 håller med ;)

LajvKrattan
0

#9 Du skulle kunna göra som en minidamm med guldfiskar. Shubunkin är färgglada och kan bo i 250 liter. 🙂

MittHundliv
0

Det har jag redan haft :P så vill ha lite nytt med nya arter :P

MittHundliv
0

Nu har jag varit in på djuräffären och pratat lite med dom. Vi skrev tillsammans upp några arter som jag va sugen på. På grund av att akvariumet är så smalt så blir de ju mest tetror och andra småfiskar. 

Vi skrev upp dessa: 

Kardinaltetror (helt säker, ca 40 st)
Odessabarb (VIIILLL HAA)
Pansarmal (Säker, 5 st)
Ancistrus (Antingen gul eller slöj, 1 st)
Stänktetra (osäker på den) 
Clownkilli (säker, 4-6 st)
A. Gardneri Killi (kanske, 4-6 st)
Dalmatiner molly (bara för att;P, 6 st) 
Kejsartetra (Osäker, men runt kanske 10 st?)
Neonregnbågsfisk (osäker, men kanske runt 5 st?) 

Även sugen på en nugget! Men de blir senare..

Nå vad tycker ni? Någon som speciellt inte går överens med någon eller några som är "jobbiga"?

MittHundliv
0

ELLER, kan man ha Discus? Medveten om att det är mycket att sköta men de är de värt. Frågan är om formen på akvariumet passar :/

Taggeman
0

Jag undrar igen vad för mått det är på akvariumet (invändiga mått) höjd,djup o bredd. För Diskus behöver ha lite högre höjd på akvariumet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Vovisch nr2
0

Tror att Diskusarna skulle bli lite stressade över de andra fiskarna som du ska ha i akvariet+att de vill ha högre akvarium så att de kan växa som de ska…. Annars låter det som en bra blandning med fiskar!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

MittHundliv
0

#16 25x100x100 d, h, b.. #17 OM jag skulle skaffa Diskus så blir de inget annat än det.. men tror inte de blir Diskus..

MittHundliv
0

#16 igen? :P

Taggeman
0

#19 Ja blev fundersam över ett akvarium som är en meter högt. Ett väldigt ovanligt mått.

MittHundliv
0

Specialmått.. kan även byggas in i vägg :)

Taggeman
0

Ok häftigt!

Då blir det pillrigt att få ner växter o annan utsmyckning.

Taggeman
0

Med ett sånt här högt akvarium skulle det fungera bra med scalarer med en massa smala bambupinnar som ska föreställa vass i den ena sidan.  Men dom fungerar inte ihop med mindre tetror son kardinaltetror.
Tetrorna ska va högbyggda för att va tillsammans med scalarer.

MittHundliv
0

#22 haha skojja inte.. jag är dessutom bara 160 lång.. så jag får la hoppa ner i det ;) haha! Scalarer tänkte jag nog inte skaffa faktiskt. Redan haft ett sånt kar! :P

Taggeman
0

Eftersom akvariet är så högt så har du nog ganska tjockt glas o är yttermåtten det du skrev så blir nog inner måtten ca. bredd 97 x djup x 22 x höjd 96cm = 200L på ett ungefär.

Något att tänka på är ytan som tar upp syre inte blir så stor det går att jämföra med ett normalt 70L akvarium.

Men jag har ett 80 tal kardinalfiskar som går i ett sånt utrymme o det klarar syrebehovet. Du får nog tänka dig för med större fiskar som tar upp mer syre så du inte får syrebrist.

MittHundliv
0

Ja de blir bara små fisk! #25 de med discus va lite mer på skämt. Plus att min sambo vägrar discus! :P

MittHundliv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi hämtat akvariet och de ser ut å vara på 145 som hon skrev så de blir å köra på de småfiskar jag skrev innan :) får ta kort sen när jag fixat de :) Men nu till en fråga. Fick med en massa roliga saker men en sak jag inte sett förut är den på bilden. Ser ut som en slags syrepump men inga av slangarna passar :/ Vad är de för ngt? :P

Taggeman
0

En foderautomat som går på batteri. 😃

MittHundliv
0

Jaahaa!! Coolt! Haha ^^

Taggeman
1

Gissar att det är en sån här eller liknande. http://www.petster.eu/se/art/ekomixo-fiskfoderautomat-hydor.php

MittHundliv
0

Ja de såg ut å va den :) får se om vi använder den dock. Hade tänkt å mata med mygglarver.

Taggeman
0

Man får använda typ pellets i den. Jag har en sån, men den fick spader o mata ut allt som fanns i den. Kan ha varit batteriet som var dåligt, nu ligger den o samlar damm. 🙂

MittHundliv
0

Lär nog bli dammsamlare här också då! Eller sälja :P Men en fråga till, ;) hur noga är det hålla koll på pht? Tänkte med dom fiskar jag valt!

MittHundliv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har snabb möblerat de också.. :P Nu ska ni få hjälpa mig med växter…. kan INGENTING om växter.. sen ska vi beställa en bakrunsbild :) och pumpen kommer in i morgon, måste köpa nya ploppar så de sitter kvar.. Jag vill inte ha jätte mycket växter men eftersom de är så högt så vill jag åndå fylla ut med ngt. Så tips? :)

LajvKrattan
0

#34 Hornsäv, gälört och vallisneria blir höga och kan fylla ut karet bra. 🙂

MittHundliv
0

#35 tack :)