Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1126 ggr
[zippo92]
0

Vad skulle ni stoppa i?

Har ett akvarium på ca 37 liter (50x25x35)som det tidigare har varit Endlers i. Nu har de fått flytta in i ett annat akvarium, och nu kan jag inte komma på vad jag ska stoppa i detta…Är endast posthorns där nu

Jag behöver tips på vad jag ska ha i detta karet! Har funderat på crystal red- och crystal blackräkor men är inte säker än…

så kom med tips och ideer! Vad hade ni skaffat för nått? :)

Ingen doppvärmare finns så värmen ligger på ca 21-22 grader

mejamylove
2

Skulle köpt doppvärmare och köpt Kampfisk :D Annars räkor, körsbär eller crystals :)

[zippo92]
0

Ja jag funderar på det också, tycker de är fina :)
Men vill ha lite fler tips, kanske kommer nått tips som jag inte alls har tänkt på :P

[dynamitella]
0

Räkor var en bra idé :) Sen finns det massvis med rasboror som passar bra i små akvarium. Även killifiskar (lite svåra att få tag på och bör bara gå 2 eller 3 i samma akvarium, men fina fiskar).

Drottningrasboror kanske är lite stimmiga för 37 liter, men det kan absolut fungera. Även Endlers och vildguppys. Galaxyrasbora, microrasbora kubotai, mosquitorasbora/dvärgrasbora och danio erythromicron passar alla i små akvarium också. Gärna i stim om 6-10 stycken av samma art.

[zippo92]
0

oj tack för tipsen! Ska verkligen kolla upp alla dom :)

Ellenor123
0

Microrasbora Kubotai skulle jag skaffat om jag sökte fisk till ett litet kar, så jäkla läckra :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

LajvKrattan
0

Jag instämmer med #5, men tycker att du kan ha amanoräkor också. Det är en kombination som jag själv drömt om. 😍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
0

Jag vill inte rekommendera amanoräkor (kanske 1-2 stycken) i mindre än 80+ liter. De är rätt vilda och snor mat från de andra räkorna.

De kan tillochmed ta död på körsbär och äta upp dem :) Det är mycket sällsynt, men har hänt.

Här hemma har jag sett en amano simma upp och klippa ett guppyyngel som han sen kalasade på (så de två jag har är förvisade till kuhliiålarnas akvarium, där de är i underläge).

LajvKrattan
1

#7 😮🤦‍♂️😢

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[zippo92]
1

#5 googlade på Microrasbora Kubotai men fick inte så bra bild av hur färgen är…är de typ färglösa, eller är de gröna? :P Kanske svårt att se via internet, kanske är lättare att kolla in dom på riktigt. Brukar affärer ha dom inne? Eller är de svåra att få tag på? :)

Vill ha fiskar med mycket färg, är rätt kräsen ;)

xanna
0

Jag hade haft någon typ av Nothobranchius där i.

[dynamitella]
0
[zippo92]
0

oj på den bilden såg de ju riktigt häftiga ut! Får nog åka till djuraffärerna runt omkring här och kika ifall någon har såna…:P

De skulle vara ett stim va? Hur många får jag in i ~35 liter utan att det ser för fullt ut? Kan jag även ha lite räkor med dom och posthornen?

[dynamitella]
0

Det är tyvärr en fisk man får beställa i affären då de inte tas in (vad jag vet) av sig själv :) De är dyra som fasen, de små busarna.

Mellan 35 och 55 kronor styck kan de allt kosta. 

Här nere betalar jag 9 kronor styck för dvärgrasbora/mosquitorasbora medans de kostar över 35 spänn styck uppåt i landet. Så det gäller att hitta rätt återförsäljare :)