Snabb räkfråga
Ni som är duktiga på det här med räkor.
Jag har ett 54L kar som det just nu går några Körsbärsräkor i. Jag är väldigt sugen på att skaffa en till art och funderar lite på om Crystal red/black går att ha tillsammans med körsbär?
Som jag har förstått det så är det inte optimalt just för att de har olika krav på vattnet. Men jag funderar lite till..
Körsbären vill ha pH 6,5-8 och temp 10-25 grader.
CR/CB vill ha pH 6-7,8 och temp 20-25 grader.
(enligt zoopet)
Borde det inte funka om man försöker hålla pH 7 och en temp på runt 22-23 grader?
Annars, kom med förslag på andra räkor som skulle funka med körsbär! :)
// Sofia
Det går bra med värdena och temperaturen :) Det man får hålla koll på är att de är lite olika i storleken (cr/cb är grövre) och att de förökar sig i olika takt (körsbären är ca dubbelt så effektiva).
Så länge de mår bra och äter, och förökar sig i normal takt så kör på :)
En annan räka som egentligen är bättre är rainbowräka eller babaulti "green". Det är samma räka, precis som körsbär och "gul räka" är samma. Så välj en av dem i så fall bara om du är intresserad.
Tack för svar!
Men då är min följdfråga hur färgglada rainbow eller babaulti "green" egentligen blir?
// Sofia
Det beror på både gener och individer :) Jag har odlat rainbow väldigt mycket och i stor skala, och jag lyckades få fram allt från gröna, gula, orangea, blåa och mörkbruna invidider. Men även många viltfärgade eller genomskinliga (vissa genomskinliga eller rödaktiga går inte att skilja från körsbär, så akta dig för det).
Caridina cf babaulti ssp green är alltid en slags grön. Men lite murkigt grön. Såhär: http://uploads.ifokus.se/uploads/2b0/2b0b259ee6f1c1f3f5076f8cb19c2246/img-9303c.jpg
#3 Då förstår jag! Tror dock inte jag kommer välja rainbow, just av anledningen att de flesta blir genomskinliga.
Jag gillar den gröna, den kan nog smälta in fint i ett välplanterat kar (som jag planerat att mitt ska vara när det är klart).
Först och främst så ska jag bli helt klar med karet innan fler räkor får flytta in. Så jag har tid på mig att plugga på lite. Tack för dina tips! 😃
// Sofia
Bra val :) Inga problem!