Tips på fiskar
Skaffade mitt första akvarium på länge för 1-2 månader sen. Detta va på 100 liter och jag åkte till djuraffären för att skaffa fiskar. Va bestämd på att jag skulle ha Guppy, va de första fiskarna jag hade när jag var liten och kärleken sitter i än :) Brorsan ville även ha lite större fiskar och hon i djuraffären tyckte verkligen vi skulle ha slöjstjärtar, shubunkin och guldfiskar så det fick det bli! (en av varje plockade hon ut) Åkte hem och läste mer om dem (varför läste jag inte innan?! Dum att vara efterklok…) och märkte att de skulle ha 250 liter…Har försökt att sälja dem men har fastnat så otroligt för deras personligheter redan så det gick inte att göra sig av med dem, så nu har jag fått tag på ett billigt 250liters som jag ska försöka trycka in nånstans ;)
Frågan/frågorna är nu:
*Hur många slöjtsjärtar, shubunkin och guldfiskar ska det vara för att de ska trivas? könsfördelning?
*Hur ser man kön på dem, jag vet inte vad jag har…
*Hur vill de att akvariet ska vara inrett? mycket växter?stockar? mm
*Vilka fiskar kan man ha med dom i ett 250liters?
Följer inte heller med någon pump till akvariet, skulle denna funka i ett 250liters?
http://www.pwss.se/product.php?productid=581&cat=618&page=1
eller är den för klen?
Mycket frågor, men hoppas nån vet svaret på någon/några av dem :)
Har bestämt mig för att hitta nytt hem åt slöjisarna/guldfiskarna och starta om med nått helt nytt då jag känner att jag inte kan erbjuda allt de vill ha…så tips på nån lätt färgglad art man kan ha i 250 liter mottages!

Guldfiskar (alla sorterna) trivs bra ihop. De behöver inte vara fler än två men trivs bättre om de är många som kan vila ihop. Du kan ha en guldfisk/50 liter.
När de börjar leka får hanarna vårtor på gällocken och ansiktet.
De ställer inga krav på inredningen men äter upp de flesta växter. Se till att det är lätt att städa eftersom guldfiskarna bajsar så mycket. Om jag vore som du skulle jag skapa ett vackert landskap med stenar och anubias på. 😍
Man kan väl ha lite vad man vill. Tänk dock på att inte ha för mycket, guldfiskarna utgör redan väldigt stor biomassa och restprodukter som filterbakterierna måste ta hand om.
Filtret är jag lite tveksam till. Satsa på ett rejält filter, kanske ett ytterfilter så blir det lättskött. Filtret är extra viktigt nu när du har guldfiskar.
Med tanke på att du inte har något filter nu är det jätteviktigt att du gör stora vattenbyten. Annars kommer nitriten ta kål på stackarna. 😢Om du inte har koll på det här med kvävecykeln i ett akvarium så läs här: http://www.akvariehobby.se/document/bakteriekultur.pdf Se till att köpa ett testkit för nitrit och nitrat!
Lycka till! 👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Gör ett malawikar!
Malawifiskar är nästan lika färgglada som saltvattensfiskar, lättskötta om man gör rätt och ställer få krav på inredningen.
http://www.ciklid.org/nyborjarguide-till-malawi-ciklider.php
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
jo alltså jag har filter i 100l som de går i nu, men inte det nya 250l som jag inte har fått hem än…:)
Men har bestämt mig för att sälja dem till någon som har lite större akvarium, ser på dem att de inte fullt trivs i mitt 100l med guppysarna…
ja malawi har jag kikat på, är rätt sugen :)

Läs mitt andra inlägg. 🙂
Hon i djuraffären rekommendera kallvattenfiskar till ett tropiskt akvarium? -.- ugh..
Slöjstjärtar borde hållas minst fyra tillsammans, och då i ett 200L (50L per fisk) minst.
Jag tycker vanliga guldfiskar passar bäst i damm, dem blir väldigt stora och smutsar ner väldigt mycket :/ Inga akvarium fiskar riktigt enligt mig.
Ja, jag frågade efter några färgglada fiskar som blev lite större men inte alltför stora som kunde gå med mina guppys, och dessa va då perfekta till det. Tydligen inte…:/
#8 Nu har du lärt dig åtminstone att man aldrig ska lita på djuraffärer, utan istället söka egen fakta och fråga på forum som här.
Gör en annons här på detta forum, någon här kan säkert ta emot dina slöjstjärtar :)
oja, samma misstag gör jag inte igen! Nästa gång kommer jag väl hem med en vithaj till 60lburken eller nått ;) ska jag göra :)