Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 653 ggr
[Seaside]
0

Gillar inte snäckorna

Min (lite personliga) Kampfisk har plötsligt fått för sig att vuxna Posthornssnäckor är ett hot och något som man ska försöka jaga bort med utspända gälar. De mindre bryr han sig inte om. Han bor själv med Posthornssnäckorna. Jag har tidigare testat att ha honom med andra, lite större snäckor samt snälla/färglösa/småfenade fiskar - men det gillades inte alls…

Nu undrar jag, om jag tar bort alla Posthornssnäckor - hur blir det med renhållningen då? Jag kan ju som ni förstår inte ha algätande fiskar heller… Kommer balansen funka fint ändå; med bara kampfisken i karet och regelbundna delvattenbyten? 🤔

LajvKrattan
0

Vad har du för växter i karet? Algerna kommer bara växa om det finns överflödiga näringsämnen i vattnet. Har du mycket växter kommer det inte bli ett problem. Du kan minska mängden näringsämnen med större vattenbyten. Om karet är 30 liter (vilket det bör vara) så kan du ha amanoräkor som håller rent växterna och själv skrapa alger på rutorna. 
     Vad gäller balansen i karet så blir det inget större problem. Det som kan vara är att algerna absorberar nitrat, men om du har nog med växter så gör de det också. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Seaside]
0

Karet är på 20L och är bombarderat med Svärdplantor + en del flytväxter. Vattenvärdena har varit fin-fina hittills 🙂

[Jens]
0

Bra tips LajvKrattan!

[Seaside]
0

#1 Bör vara 30 liter skriver du… Mao har jag för litet kar då?

[Jens]
0

Vad jag syftade på var räkorna och inget annat.