Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1475 ggr
Sofia_N
0

Några frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Har tänkt skaffa fiskar för första gången på ganska många år och har lite frågor! Jag har ett akvarium hemma på ca 75l (bilden), men det finns inget lock eller lysrör. Kan man lösa det på ett enkelt och billigt sätt eller vore det bättre att skaffa ett nytt akvarium? (Tänkte då köpa ett startpaket med 57l akvarium). Finns det någon bra lista här på allt man behöver köpa innan man kan starta upp akvariet? Vet ju om foder, grus/sand, pump, växter, hävert, dekorationer osv. Men ska man ha något medel eller liknande att ha i vattnet, eller är det bara att det ska vara bra temperatur? Ska man ha något under gruset som växterna kan trivas i, eller funkar det ändå? Sen vet jag inte riktigt vad jag vill ha för fiskar, har funderat på Platy, Guppy, neontetror och liknande. Finns det några fler "enkla" sorter som funkar med dessa? Och hur många kan man ha i ett 57l/75l? Sen vil jag gärna ha någon slags mal, gillar pansarmalar men gissar att det är för litet då jag hört att de lever i stim.. Så vad för mal/-ar kan jag ha? Det var allt jag kom på just nu, tacksam för svar!

/Sofia

[Evisen]
2

Har du för det första testat om karet håller tätt om det har ett par år på nacken? Ett sätt är att gå till glasmästaren och be honom skära ut ett lock till karet. Sen en lysramp med två lysrör är tyvärr rätt dyra.

Växter har inga krav gällande grus utan det är vattenkvaliten och ljuset som avgörande där. Finns olika gödningsmedel för växter ska trivas.

Du ska juh ha grus, ett bra innerfilter, doppvärmare, ev en termometer, en hävert för vattenbytena. Och det går på en rätt bra summa.

Levandefödande fiskar är de enklaste enligt mig. Ska du ha guppys så försök hitta privatpersoner som säljer av sina. Bättre kvalite än de i zooaffären. När det gäller malar så finns det en liten fin sådan som heter Otociniclus och går bra i ett 75L.

Tänk bara på att ha tålamod med ditt nystartade akvarium, och lägg inte i för många fiskar på en gång då det kan bli helt galet och fiskarna dör. Det finns säkert någon tråd om hur man startar upp ett akvarium här eller på zoopet:).

Hoppas du fick svar på några av dina frågor :).

Sofia_N
0

Tack så mycket svar! Jo, min pappa tyckte också att det skulle bli krångligt att fixa med det jag redan har, så det lutar åt att köpa det på 57l. Men då kan jag alltså inte ha någon mal? Om vi säger att jag skaffar guppys, platys och neontetror (men då kanske inte vid samma tillfälle), ungefär hur många av varje skulle jag kunna ha? :)

/Sofia

[Evisen]
2

En vanlig Ancistrus ska minst ha 100 l i volym, så de ska helst inte vara i 57l.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 Den lilla malen jag skrev om.

Ancistrus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

Men om du vill ändå ha en mal och ska köpa nytt kar, så varför inte börja med 100 liter från början? Även lättare att få bra vattenkvalité på ett stort kar än ett litet.

Allt handlar om storlek på akvarium och fiskar. Du kan alltid börja t ex med guppys och 1 hane och två honor (det för hanen är efter honorna hela tiden).  Jag vet inte exakt hur många fiskar du kan ha i samma kar, kanske någon annan som kan det bättre än vad jag kan:).

Anjelu
2

Börja med att hitta en fiskart som du gillar och som fungerar med storleken på akvarium som du tänker dig. Bygg sedan akvariet runt den arten, dvs rätt bottenmaterial, växter och gömställen. Du får på så vis ut det mesta av den fisk du bestämmer dig för. En fisk som trivs är en snygg och rolig fisk. I övrigt har du fått jättebra svar och du verkar ha bra koll på vad som behövs. Det jag kan rekommendera (speciellt i början) är dropptester. Helt ovärderligt.

[Jens]
0

Så bra hjälp du har fått och jag vill bara trycka extra på det sista som Anjelu säger om dropptester. Det är ett måste att ha för alla som äger ett akvarium oavsett nybörjare som erfarna användare.

Sofia_N
0

Tack allihopa för att ni svarar, uppskattar det! Jag börjar nog med att åka och inskaffa ett akvarium och allt som behövs, sen får jag kolla vilka fiskar som jag vill ha där. Men jag skulle gissa på att det blir några guppys till att börja med, har haft såna innan och tyckte om dem mycket! Så vi får se vad det blir ;)

Ska absolut kolla upp det där med dropptester, det hade jag ingen koll på!

/Sofia

[Jens]
0

Dropptest tror jag är billigast att handla från pwss.se t ex denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=7059&cat=686&page=1

I alla fall får du en fingervisning på vad det kan kosta … 😉

emmej62
0

jensw: jag tror du nog tittade på fel produkt för den där produkten är inte ett dropptest utan ett testkit😉sen ser jag ingen anledning att inte köpa testremsor dom går fort att testa och är bra men absolut så ger dropptest bättre resultat. hursomhelst så får personen köpa vilket test som helst

[Jens]
0

Japp, jag ser det nu =) Men det viktigaste är att det är dropptest och det förstod du =)

emmej62
1

kan du argumentera varför man enbart ska använda dropptest? visserligen håller jag med om att det är säkrare att använda reagens vätskor men inte att testremsor är helt värdelösa.

ptb
0

som #10 säger test remsor är ett bra grund moment tycker jag.

jag har en hel del blandande akvarium och på vissa "stadiga" tar jag en snabb remsa då och då medans dom som är lite större eller på dem med mer rörliga värden i kör jag dropp tester för en mer exact koll. självklart om jag ser att det är ngt fel på värdena på remsan dubbel kollar jag sen med dropp test. men det är ändå värda att kolla med även om dom inte är helt exacta

Sofia_N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte kolla om någon här vet vad detta är för växt jag fått hem? :)

/Sofia

LajvKrattan
0

#12 Jag skulle säga dvärgsvärdplanta eller vallisneria, troligtvis vallisneria. 🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sofia_N
1

#13 Jag googlade båda och det verkar vara en vallisneria, tack för hjälpen! :)

/Sofia