Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1136 ggr
[Hildegrim]
0

Dvärgklogrodor och snäckor

Jag har hört att man ej ska ha dvärgklogrodor tillsammans med snäckor. Detta pga det är farligt om grodorna äter snäckorna. Någon som är insatt och vet om detta stämmer?

[josefineomar]
0

Mina dvärgklogrodor tror jag inte åt mina snäckor när jag hade dem, eller så gjorde de det - fast snäckantalet minskade inte och de själva gick det ingen nöd på. Så det ska nog allt funka :)

[Hildegrim]
0

Okej skönt att höra. Jag gillar ju mina snäckor för att dom håller fint i karet + att jag antagligen inte skulle kunna ta död på alla även om jag ville.

Hur är det med övriga invånare? Jag har förstått att grodorna är väldigt sega med maten så att det finns risk att fiskarna äter upp det. Men några ottosar (algätare) och ett gäng räkor borde väl fungera ihop med några grodor?

[josefineomar]
0

Jag hade en zebraciklid, ancistrus och en fläckig klätterfisk ihop med grodorna utan problem ett tag. Sedan försvann en av grodorna och jag har inte hittat den, men det var i samband med att jag under en natt inte hade lock på karet, utan bara en planka som inte täckte hela ytan, så den kan ha hoppat ut och blivit tagen av min katt lika gärna.

Men jag såg aldrig att mina fiskar tuggade på grodan :)