Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9911 ggr
idaaforsling
0

Bilder på malawikar

Nu ska jag och sambon skaffa vårt första malawikar, eller vi ska byta inrikting på karet vi redan har :)

Men vi skulle behöva lite inspiration så lägg gärna upp massor av bilder på era malawisar eller tanganyikaciklider för den delen!

_Lägg gärna till lite information också, såsom va ni har för stenar, sand m.m. :)
_

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en länk till inredningstips

http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

och mitt malawiakvarium

oh-la
1

ja, ett av varianterna har du ju sett. lägger upp hur det såg ut tidigare, som jag inte var så nöjd med och ändrade om.

kullersten, skiffer, vit sand, vallisneria och lite rötter

Eliinn
3

Min pappas malawikar på 500 liter :)
(Lite svårt att få en bild där det inte tror att det ska få mat ;) )

Rockzolid sumatra bakrund som är väldigt 3D så behövs knappt nå inredning. Finns smarta tillhörande "stenar" som ser precis ut som stenar men är gjorda i ett vääldigt lätt matrial, perfekt eftersom man annars kan va lite orolig att tunga stenar ska krossa rutan osv… (Har inte dessa i akvariumet nu dock)
Bakrunden är väldigt bra också eftersom det inte är en frigolitbakrund som måste silikonas fast, den här behöver man bara sätta ner.

Använder en rätt så finkorningt grus eftersom de arter där i gärna silar gruset i munnen.

Återkommer med bild på mitt malawikar på 180 liter, fick inga bra bilder på det när jag försökte pga fönsterspegling.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
1

Här är mitt 180 liters Malawi.

finkorningt grus och sen har jag byggt upp "stenröset" av kolstenar.

Behöver dock införskaffa mig en bakrund men jag är lite kräsen så inget har vart rätt hittils :P

Har lite för mycket växter för att vara Malawibiotop men det hade så fina växter i en butik så jag köpte lite för många än vad jag hade tänkt…

/Elin

Eliinn
3

Bild på hanen :)

/Elin

CaptainBunchie
0

#5 - Blir inte de betydligt större sen?
En jag hälsade på hade några sånna i 720 (?)L kar och jag tyckte det passade, eller kanske var någon annan sort, är inte så bra på malawi. xD

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Eliinn
0

#6 Du har helt rätt, det blir större. Dessa är avkomma från min pappas akvarium på 500 liter och är mina absoluta favoriter bland Malawiciklider.
Men självklart vet jag att ett 180 liter är för litet för dem när det blir vuxna.
Jag ser inge problem med att ha dem i det här akvariumet temporärt under deras uppväxt så länge det trivs. Men meningen är att det ska få flytta tillbaks till 500 liters akvariumet när det blivit större :)
Eventuellt om jag hunnit skaffa ett större akvarium, men just nu har jag tyvärr inte plats för större…
Ska satsa på en annan mer lämplig malawiciklid sen i det här avkariumet :)

/Elin

CaptainBunchie
0

#7 - Vad roligt. Ja nu tyckte jag de passade i akvariet, dom måste vara jättesmå ju. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

idaaforsling
0

Vilka fina akvarier alla har! :)

Var har ni fått tag på era stenar?

Eliinn
0

#9 Stenar i alla olika former och färger hittar man en hel del i vanliga akvariebutiker, djurbutiker har säkert de med men rena akvariebutiker brukar ha ett större utbud av sten :)

Sen finns det ju dem som tar in vanliga gråsten  vilket kan bli jättesnyggt! Skrubba och koka i ca 20 min så går det alldeles utmärkt att ha i akvariet! :)

En viktig sak att tänka på när man har mycket sten är att lägga frigolit under stenarna (gömt under sanden/gruset såklart) för att det inte ska bli för stort tryck på glaset. Sen ska man även se till så stenarna är placerade så att OM det trillar inte ska kunna trilla mot glasrutan!
Sen får man va försiktig så att fiskarna inte kan gräva under stenarna som kan orska att fisken blir klämd.

/Elin

Alex05
1

Vårt ena malawikar, 312 lit med rödzebra och marigold.

Julasblästersand blandat med cilklidsand, hålstenar, kalkstenar mm

Har lagt ett liggunderlag under sanden, sen på med några stenar direkt mot underlaget och sen på med sand. Sen kan man bygga på höjden om man vill (måste vara stadigt förstås)

idaaforsling
0

Superfina kar :)

Ingen mer som har malawi?

Alex05
0

Bild på ett annat kar med malawi som vi har, med demasoni. Vi har totalt 3 kar med malawi :)

[ellenhellstrom]
1

Oj har typ aldrig sett så fint inredda akvarium tills jag kom till denna tråden. speciellt fina är #3 #4 #11 #13. Superfina

idaaforsling
0

Fler fina malawikar önskas! :)

idaaforsling
0

putt*

idaaforsling
0

Före och efterbild, vilket ser bäst ut?
(ursäkta för extremt dålig bildkvalite)

Före:

idaaforsling
0

Efter:

dermot
0

Har faktiskt ingen bild på själva akvariet men några på fiskarna!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

En bebis :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Samma bebis som lekte med en matbit. :p

// Anka

dermot
0

Och sista. Nu ska jag inte störa tråden mer. ;)

// Anka

idaaforsling
0

Haha, dom bryr sig inte dom små att maten inte går in i munnen :)
Det är bara kul med bilder! :)

Ellenor123
0

#17 Jag tycker det var mycket snyggare på efterbilden. Fint! Tänk vad en liten ommöblering kan göra! 😃

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Eliinn
0

#17 Fint! Självklart var akvariet på efterbilden snyggt missförstå mig inte :) men om jag ska va ärlig så tycker jag personligen att det är snyggast när all sten ligger som man bara i princip kastat ner stenen(Som ditt stenrös till vänster, snyggt!) ser mer naturligt ut som det skulle gjort ute i sjön.

/Elin