Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1033 ggr
Anjelu
0

Nitriten knackade på...

…och klev på i mitt nystartade akvarium :(. Det är ett 40 liters, relativt välplanterat akvarie. Det har varit igång i 2 veckor, och innevånare är 4 Guppy och två pomancea. Gjorde testet idag och det blev knallrött, på en gång :(. Känner mig kass som missade att det var på gång men har jobbat tokmycket det senaste. Bytte 50% vatten, hällde i nitrivec och saltade lite. Vad gör jag nu? Var så längesen jag brottades med nitrit så jag kommer knappt ihåg. Är det 30% i övermorgon + nitrivec som gäller? Ska jag plocka ur snäckorna? Salta mer? Tips och pekpinnar emottages tacksamt. Vill icke att firrarna ska avlida på grund av mitt klanteri.

[Jens]
0

Att salta mera behöver du inte för det ska inte vara för mycket salt utan bara i förebyggande syfte för guppys.

När man får nitritspik så ska man direkt byta 50% vilket du har gjort och sedan efter ett par dagar göra 30% byte och efter två dagar igen samma sak. Då kommer du ner en bra bit på nitritnivån.

Samtidigt ska du inte mata så mycket. Jag minns själv när jag började med matning och var otroligt försiktig. Jag satte mig ner och la i lite mat och såg till att inget hamnade på botten. När fiskarna hade ätit det och det kan vara att de äter upp det på 10 sekunder och så la jag i lite till och såg till att inget hamnade på botten och så fortsatte jag till max 1,5 minut. Det kan röra sig om två - tre flingor åt gången.

Nitrit kommer ju oftast ifrån att fiskarna skiter och att mat hamnar på botten och inte tas om hand. Jag ser att du har två äpplen men om du matar för mycket så hinner de säkerligen inte med att äta upp allting.

Bättre att du koncentrerar dig på att mata fiskarna i rätt mängd som jag skrev ovan och lägga ner någon kokt grönsak istället till äpplena. Broccoli är en favorit hos mina äpplen.

Förutsätter att du har dropptest för de visar bättre värden än stickor.

Kämpa på med vattenbyten och se till att inte mata för mycket. Hoppa gärna över en dag eller två då och då under processen för att allt ska hinnas med och bilda en bra kultur i vattnet.

Har du i någon bakteriekultur? Det vore bra att använda och finns att köpa i butik. Det hjälper en hel del i processen också. Min favorit är Easylife Easystart bakteriekultur.

Anjelu
0

Tack för bra och detaljerat svar! Ang salt så har jag läst att det kan skydda fiskarna vid nitritspik? Men la bara i några flingor så. Okej, så 30+30 nu då. Tycker jag har varit jätteförsiktig med matningen, är livrädd för att övermata. Men det är verkligen som dom säger, ju mindre kar desto svårare är det! Och ang äpplena, har gett dom gurka mest, ärtor, algtabletter gillar dom. Broccoli har jag hört att många matar med, men blir det inte väldigt skräpigt? Hur länge ska grönsaker ligga i egentligen. Har kört med några timmar åt gången, är det för lite? Men nu är det matstopp totalt. Har flyttat över äpplena till mitt stora kar, tänkte att dom kanske belastar för mycket? Bakteriekultur finnes och användes :) Dropptest finnes och användes ( tyvärr lite för sent dock), men fiskarna verkar ganska pigga idag och finns det liv är det aldrig för sent som M.W sa ;). Tack igen för bra svar.

[Jens]
0

Jag brukar låta mina broccolin åtminstone vara i 24 timmar innan jag tar bort resterna.

Salt är bra mot mycket men mot nitrit har jag aldrig hört talas om men det kan vara så.

Taggeman
0

Jag brukar ta vatten från det gamla inkörda akvariet till det nya. Det starta jag ett nytt 100 L akvarium med men jag hade lite filter från det gamla i det nya o sanden va också inkört. ☝️

Starta det med 50st kardinalfiskar på en gång o det gick bra ingen ammoniak o nitrit i vattnet men jag bytte varje dag en 50% o tog från det gamla akvariet några dar. 

På det sättet kan man snabbstarta upp ett nytt akvarium.

Där går det nu en 100 kardinalfiskar som är till salu lite trångt men har stenkoll på dom o vattenvärdena.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Anjelu
0

#3 ok, då kan dom få gnaga lite längre på grönsakerna alltså. Med saltet har jag för mig att det skulle skydda fiskarnas hud/gälar på något sätt. Men där är det fullt möjligt att jag är ute och cyklar :). #4. Jamenvisst! Att jag inte tänkte på det! Hade ju varit så lätt att fylla med vatten från det större akvariet. Då får det bli "gammalt" akvarievatten vid vattenbyten hädanefter iaf.

[Jens]
0

Nej, salt skyddar mot mycket och även mot hud/gälar men om det skyddar mot nitrit är en annan sak =)

Taggeman
0

Saltet tar inte bort nitriten men fiskarna för bättre motstånds kraft o klarar nitritspiken bättre.

Tar man det gamla inkörda akvarievattnet så kan man byta ut mycket mer o det är inget klor o som sagt redan inkört, bra va.  👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Anjelu
0

#7 det var det jag tänkte på, motståndskraften. Och hör sen Jens ;).

[Jens]
0

Haha, har aldrig hört att det skulle vara större motståndskraft mot nitrit men nåväl… Men mot sjukdomar kan jag hålla med om! Alltid är det nytt man lär sig ;)