Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 6318 ggr
[Proppan91]
0

Kampfisk?

Hur stort akvarium behöver en Kampfisk? Kan man ha den i en guldfiskskål?

Roxie
0

Beror på hur stor skålen är ;)

// Sofia

Emmetem
0

Google is your friend. Kampfiskar trivs ju inte i för stora akvarium, men jag har haft en Kampfisk i ett 20 liters akvarium, och där stortrivdes han. Dock skulle jag inte rekommendera en guldfiskskål.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

LajvKrattan
4

#2 Sluta sprida den där myten! Kampfiskar klarar sig alldeles utmärkt i stora kar så länge som det är tättplanterat och har mycket gömställen. När man säger att de "inte gillar för stora akvarium" låter det som en ursäkt för att trycka ner dem i såna där femliterburkar… 😕

Vad rör Kampfisk i guldfiskskål så är det inte optimalt. Jag skulle säga minst 20 liter men hellre 30. Den rekommenderade storleken för Kampfisk är enligt Zoopet 35 liter, men de flesta har 30 liter. Det största problemet med en guldfiskskål är att ytan är för liten för att syresätta vattnet ordentligt. Kampfisken kan dock lösa det genom att andas direkt från luften, så som kampfiskar ju gör. Om du skulle ha en skål tror jag inte att du skulle ha filter heller så då måste du byta vatten ofta och se till att inte mata för mycket. Mata bara så att den äter upp allt inom loppet av en halvtimme. Vattenbytena är viktiga för att det inte ska bli ett överflöd av giftiga ämnen, läs mer om kvävecykeln i akvarium. Växter är viktiga dels för att de ger kampfisken skydd och sovplats och dels för att de absorberar en del av de skadliga ämnena.

Jag gissar att du är ute efter ett billigt akvarium att ha på någonting i stil med ett skrivbord. Kampfisk i guldfiskskål skulle kunna funka om du verkligen vill spara pengar. I ditt ställe skulle jag köpa ett riktigt akvairum (kanske 650 kronor eller något sådant) och göra det ordentligt. Leta på blocket efter billiga begagnade akvarium! 

Se till att läsa på mycket och gör ett bra val! Lycka till och ha en bra dag, och ta det jag säger med en nypa salt. Jag vill bara väl. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
0

Det hör till saken att en ny skål kan gå för tusen spänn också, så skålar är inget billigt :)

LajvKrattan
1

#4 Precis, så hen kan ju lika gärna köpa ett riktigt akvarium. 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Emmetem
1

#3 Mina kampfiskar har aldrig gillar mitt 350 liters akvarium trots att det innehöll massor av gömställen! Det är verkligen ingen myt, det är av ren erfarenhet jag talar. De höll sig i ett hörn och mådde väldigt dåligt. När jag sedan flyttade de till 20 liters akvariet (jag hade fiskarna i omgångar, jag körde inte ner flera samtidigt.) så blev de genast mycket mer livliga och välmående. Så det är av ren erfarenhet jag talar, och ingen myt. Skulle uppskatta om du inte heller la ord i munnen på mig då jag verkligen aldrig sagt att jag skulle trycka ner en Kampfisk (eller NÅGON annan fisk.) i ett femliters akvarium. Jag ser 20 liter som det minsta för Kampfisk.

[dynamitella]
3

Jo, men det beror inte på storleken, utan på andra invånare och/eller att det är strömt eller kallt i akvariet.

Om du inreder med så mycket växter att man knappt kan se in i akvariet, har lite murkigt brunt vatten av alkottar, och stillastående vatten, men endast mycket lugna få fiskar, så ska du se att du kan ha kampfiskar i 500 liter som är väldigt lyckliga.

Emmetem
0

#7 Ja så har inte jag. Dock har jag haft mycket växter i akvariet, men aldrig så mycket att det inte gått att se in i det :)

[KiwieMie]
3

Det är ju extremt svårt att hitta en filter till något som är <10L. 

Skålar är enligt mig; inte ett hem för någon fisk alls. Alla fiskar borde ha filter i karet enligt mig, dock kampfiskar inte ett för starkt filter (finns dock "strömuppdelare" som gör strömmen svagare man kan köpa till filtret). 

Med en så liten vattenyta är det svårt att få tillräckligt mycket syre ner i vattnet, och för lite syre är ju rätt plågsamt för alla fiskar :/ 

Många vattenbyten behöver man göra om fisken ej ska dö av ammonia/nitrite/osv, detta kan vara extremt stressfullt för många fiskar och man tar även bort goda bakterier och lägger dit klor om man ej väntar tillräckligt länge.

20L, är det minimala enligt många - och det är troligen inte din skål. Dem flesta skålar är runt 5L :/ det vill säga 1/4 av vad dem borde ha. 

Jag håller väldigt mycket med om att myten att dem ska trivas bättre i små skålar/burkar än i riktiga akvarium är falsk.

Skålar som i så många år "traditionellt" plågat guldfiskar borde kastas, krossas och brännas upp. 👍

LajvKrattan
0

#6 Jag la inte ord i munnen på dig. Jag menar bara att "myten" kan leda till tankesättet att det är bättre ju mindre akvarium man har, vilket så klart inte stämmer. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. 😕

[Proppan91]
0

Okej jag ska fixa ett Nano Akvarium då:) jo jag vet det finns billiga på blocket.

LajvKrattan
0

#11 Hurra! Du gjorde rätt val! 🥳🎂🏆🎈

Emmetem
2

#10 Ingen fara, har mens för tillfället och är lite lättretlig🤐Nej, det är verkligen inte bra med ju mindre akvarium man har, men menade bara på att mina trivdes bäst i mitt 20 liters :) Jag ber om ursäkt om jag var bitchig!

[Proppan91]
0

#11 Hehe ja synd bara att #13 hann göra nattlampa av sitt haha:)

emmej62
2

Emmetern: skulle du kunna  argumentera vad det är som gör att fisken mår dåligt att vara i stora volymer? i sånna här fall tror jag starkt på att det var något annat fel som var i akvariet. exempel var det i akvariet för stark cirkulation? var det fenbitare i akvariet? eller på något annat sätt stressande fiskar? var fisken sjuk? visserligen kan jag eventuellt instämma med dig om fiskarna hade väldigt långa fenor att det kan vara svårt för dom att simma med cirkulation på vattnet. jag själv har haft 12 eller 13 kampfiskar och har aldrig haft något problem med dem med stora akvarier! om du tror på myten att kampfiskar lever i sin naturliga miljö i små pölar permament så tror du fel hade dom gjort det bör arten varit utrotad för länge sen. dock så ligger det ett korn sanning

i denna myt ibland under torr säsongerna kan kampfiskarna leva i små pölar så att dom kan hoppa över till andra för att se om situationen är bättre i dom. kampfiskarna kan man NÄSTAN jämföra lite med säsongfiskar som vissa kilifiskar

sauk1
0

Var det inte lag på att alla akvarium ska ha en sida som inte går att se igenom, för fiskarnas skull? Eller kommer jag ihåg fel?

Hur går det ihop med skålar?

CaptainBunchie
0

#16 Ett tätplanterat akvarium/skål som har en "insynsskyddad" sida av växter fungerar (och är lagligt).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Proppan91]
0

#17 Hade ingen anning om det #16 säger så man ska alltså behöva täcka en sida av akvariet eller räcker det med tätt planterade växter? Tror inte jag har sett ett enda akvarie med en sida som inte går o se igenom om d nu inte räknas om d står mot en väg. Men nu vet jag :)

CaptainBunchie
0

"4 §
Minst en sida av ett akvarium ska
vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd."

Kan alltså bestå lite av vadsomhelst; stenar-rötter-växter. :)
Kanske inte det lättaste med endast växter alla gånger, men det går. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_