lite hjälp tack
Hej! Jag har blivit sugen på att skaffa ett akvarium (igen). Jag har haft ett akvarium när jag vad mindre och jag tyckte att det vad kul. Men av någon konstig anledning så orkade inte mina föräldrar hjälpa mig med det, när akvariumet blev dåligt, så då sålde vi det och detta är ganska många år tillbaka. MEN! Nu är jag sugen på att skaffa ett och nu behöver jag ingen direkt hjälp från mina föräldrar.
Det jag undrar är lite pris frågor (jag ska åka till en djuraffär och kolla men det kommer att dröja ett tag) hur mycket kostar växter, sand, pump m.m. Skriv gärna allt som är bra att ha till ett akvarium :)
Kolla blocket om du hittar något snyggt kar till bra pris. Blir lite billigare än köpa nytt och allt får du ev. med på köpet.
#1 jag tänkte köpa ett tomt, akvarium från blocket och sedan inreda det själv. Det är därför jag undrar lite över priser och så :)
http://www.pwss.se/pages.php?pageid=1
Han har rätt hyggliga priser, ta en titt där:).
Det viktigaste har du glömt att nämna och det är vilken storlek på akvarium du vill ha. Får man veta det så känns det lite lättare att ge ungefärliga priser m.m.
#4 okej men jag har tänkt mig ett ca 125L akvarium
Om man har tur så kan man hitta akvarium på 125 L från 200 - 800 kronor och det högre priset är då med möbel.
Inredning grus kan kosta allt från 100 - 500 beroende på vad du vill använda. Övrig inredning som t ex rötter, dekoration m.m. kan finnas billigt av privatpersoner och en rot kan kosta 50-300 kr beroende på utseendet. Större stenar kan man plocka från naturen men då är det viktigt att veta vilka man ska välja annars är det butik som gäller och det kan kosta 50 - 200 kr om man nu inte vill bygga ett berg.
doppvärmare 100 - 250 kr, pump 150 och uppåt beroende på om du vill ha innerfilter eller ytterfilter och märke.
Fiskar? Där måste man jobba på ordentligt och veta exakt vilka fiskar som trivs i akvariets miljö och storlek. Tycker det är bra att du väljer ett lagom stort akvarium för det är lättare att hålla koll på värden i ett större än i ett mindre. Hur många fiskar kan man ha i akvariet? Det måste man också kolla upp. 125 liter akvarium blir inte 125 liter när man har fyllt i dekoration, sand m.m. utan det kanske bara blir 70-80 liter vatten.
När man ska kolla vilka fiskar så gå till http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och kolla runt på de olika fiskarna. Lättast är att sedan bestämma vilken miljö de lever i. De 'enklaste' att ha skulle jag nog säga att mellan- och sydamerikanska fiskar är. Jag gillar den miljön men det är upp till var och en att tycka. I denna miljö kan du få tag i t ex Neontetra och de kostar allt från 7 kr till 12 kr. Tror jag inte har sett dyrare Neontetra men där får man tänka på att det är stimfisk och vill gärna vara minst 10 st tillsammans.
Växter. Det är inte billigt! En liten sketen växt kan kosta runt 50 kr och det är oftast där man börjar med att köpa växter i butik och då kan det skena iväg och jag tror jag lade ut närmare 1000 kronor på växter när jag började med mitt akvarium. Sedan efter hand så kan man t ex köpa växter via platswap.se och kanske få turen att köpa ett paket med olika växter för runt 100-200 kronor och få ganska så mycket.
Ställ gärna mer frågor men jag tror att många tror att det är 'billigt' att driva ett akvarium men det är det inte men man får så mycket utav ett akvarium! Det är en 'levande tavla' och fiskar man bryr sig om att sköta varje vecka. Man ska göra delvattenbyte varje vecka.
Ja, du får ställa mer frågor med tiden. Börja med att köpa akvarium, tillbehör m.m. sedan läs om hur du startar upp ett akvarium på bästa sätt och vad du ska ha i vattnet för att fiskarna ska må bra att komma i det.
Nedan har du flera länkar att läsa igenom och lära dig grunderna:
http://www.zoopet.com/artiklar/index.php#akvarieinredning
Akvarieinredning
Akvariebelysning
Akvarievatten
Alger
tack så jätte mycket!! :D