tid och pengar
Heii!
Har frågor om akvariefiskar o sånt!
Hur mycket brukar inköp (fisk o tillbehör) kosta om man köper akvarium på blocket? Hur mycket kostar de per månad? Hur mycket tid kräver dom?
Tack för svar!
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Tja det beror ju främst på vad du köper för akvarium och då storlek och vad som medföljer, tex pump ljusramp botten substrat etc.
Först när "vi" vet det så kan vi eg svara på resterande frågor då olika fisk arter kräver olika mycket tid och jobb och framför allt pengar =)
tex du köper ett 54 liters på blocket med allt ca 500 kr
sen lite div fisk typ Guppy & mollys och ngn mal. beroende på vad du får ge i din lokala djuraffär kan kostnade bli allt från 20 kr per fisk till 100 kr per fisk. sen självklart växter som brukar vara runt 30-50 kr st eller ngt bra 3x pris på ca 100 kr för det. personligen skulle jag vilja veta på hur stort akvarium ni har tänkt er =) men jag hoppas att dessa snabba siffror kan ge er ngn hint om det.
sen när det gäller tid är det som inte går att svara på =) först och främst beroende på fiskar i akvariumet kräver det ju självklart vatten byten i det och det tar lite tid beroende på nu igen just den storleken ni tänkt er ….
jag lägger nog ner ca 20 minuter i veckan på mitt 54 liters med enbart räkor i och kanske 1 timme i veckan på mitt 375 liters då vi har en slang att fylla på med så det är främst tömnings biten som tar tiden där =)
sen för att ha det sagt. beroende på fiskar och liknande i akvariet krävs oftast fler eller mindre/större vatten byten i mitt 375 byter jag ca 20 % bara medans i mitt 54 liters enbart ca 10%
jag hoppas att detta lite långa inlägg ger lite svar iaf och jag önskar er all lycka med att skaffa ett akvarium och njuta av det i framtiden!
Som sagt, beror det helt på vilket akvarium och fiskar du har.
För nybörjare rekommenderar jag ett 50-60L akvarium, med filter, lysrör och doppvärmare. Sedan fiskar till det akvariet så rekommenderar jag t.ex; neontetror, rosentetror, guppys, mollys, platys och svärdbärare.
Om allt står rätt till i det akvariet, så borde du inte behöva göra något mer än att mata, göra vattenbyten, rengöra rutan och göra rent filtret. Det är upp till dig hur mycket tid du vill spendera på dina djur.
Läs på mycket innan du köper något akvarium osv :)
#2 gissa varför jag pikade ang 54 i mitt inlägg =) är en bra standard storlek samt det finns oftast massor av dem att tillgå =)
samt man kan ha en hel del intressanta fisk arter i dem faktiskt =)
Jag måste säga att ett så 'litet' akvarium som 54 L eller 60 L gör att man inte kan ha vilka fiskar som helst så jag skulle snarare säga över 100 L för att få de fiskar man vill ha (nästan). Det är alltid lättare att hålla en bra miljö i lite större akvarium så satsa gärna på det, Bello_O.
Jens =) enklare att börja med ett 54 med "lättare" fisk och sen "migrera" till säg ett 100 eller större då har man ett yngel kar redan sen också =) om man vill göra det =) men det är bara min tanke =P
#5 Förstår dig. Det enda man skulle kunna ha i ett 54-liters skulle vara? Det är inte mycket fisk som trivs i ett så litet akvarium men visst finns det några arter.
Har ett 54 liters, vårt första, lägger inte ner mycket tid på det eller jo med att titta på det! Annars kanske 20 min i veckan, vattenbyte och filterrengöring. Mina fiskar, guppys och neontetror trivs som fisken i vattnet :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Tack för svaren! Har verkligen fått bra fakta av er:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.