Får inte bort nitriten
Har nitrit i mitt 54 l och får inte bort det… Förra söndagen så köpte jag medel mot nitrit (minns inte vad det hette) och baktereriekultur som jag kört med varje dag sedan dess. De tre första dagarna blev det märkbart bättre, men sen helt plötsligt så stannade det? Hur lång tid tar det egentligen?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad som rekommenderas mot nitrit är vattenbyte. Utför ett 30%-igt vattenbyte två dagar i rad eller ett 50%-igt vid ett tillfälle.
Avvakta i två dagar och mät om. Nitriten borde ha minskat.
Om inte, upprepa processen.
Also, what he said (pekar neråt).
Hur testar du det? med stickor eller dropp? Hur mycket fiskar har du i akvariet? Hur ofta matar du fiskarna? Hur ofta gör du delvattenbyten och hur mycket delvatten tar du? Har du växter i akvariet? Lite eller mycket?
#1 jasså? Det sa dom inte där jag köpte grejerna, där sa dom att det måste köpas medel, bakteriekultur och massa sånt…
#2 testar det med dropp, har 4 vuxna och deras tre yngel+ ett antal räkor, har inte matat dom på några dagar då dom sa att vi inte skulle göra det under behandlingen (fuskade dock ltie för fiskarna måste ju ändå ha mat). Jag brukar göra det varannan vecka, men ska börja göra det varje. Brukarr ta 25-30%. Japp har växter, någon mossa, en anubias, några riktigt snabbväxande som växer uppåt med små runda blad på och någonting som liknar ormbunke.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nja, det är lite skitsnack bakom det hela :) Det är viktigt med bakterier i nystartade akvarium, men det tar knappast bort nitrit när det väl är där. Det är "bara" vattenbyte och kanske nitrivec som hjälper (tillsammans) mot det.
Hur stort är akvariet? Det låter inte som att ditt akvarium är för överbefolkat. Men det kanske är väldigt litet?
54 L daniella. =) Det skrev hon i första inlägget ;)
#4 det står att det är 54l i början :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Som sagt Daniella har sagt om delvattensbyte. Följ det så kommer nitritnivån att sjunka. Ha inte i mer fiskar förrän du ser att du har kontroll på nitiriten. Fast ska du ha mer fiskar för yngel verkar du få ändå så låt det ta sin tid. Ha inte bråttom =)
Haha, jag har varit virrig i flera dagar nu.
Ja, men ts. det ska inte vara några problem då. Fortsätt med vattenbyte och sparsam matning, likväl kan du plantera ner lite extra växter. Så ska det gå bra ska du se.
#8 Bara några dar ;) Lycka till MelvinMimmiLufsen!
Extra virrig, då ;)
Hur många dagar har akvariet varit igång? för övrigt instämmer jag med dynamitella och jensw.
Vet inte exakt men runt tre veckor har det vart igång. Tack för alla tips, ska göra vattenbyten nu de följande 3-4 dagar och kolla sen! :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är nu och en vecka framåt som nitriten i vanliga fall kommer i ett nyuppstartat akvarium. Så det är normalt :) (inte bra, men normalt).
Gör du så, så blir det säkert bra ska du se.