Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2444 ggr
[Majbot]
0

Fiskar som dör

Har ett litet problem att många av mina fiskar dör.. Har testat lite värden precis och där är inga fel.

Slutar ofta med att en fisk 'skumpnar' ihop, simmar väldigt stelt, äter dåligt, och till slut dör den(Tar kanske 2 dagar). Är det en sjukdom eller är det att dem dör av ålder?

LajvKrattan
0

Mer info! Bild? Storlek? Växter? Filter? Fiskar?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Majbot]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sexkantigt 60 liters, har inte riktigt koll på sort av växt då jag köpte ett gäng på grizzly sist. Kan ta fler bilder närmre bilder på dem kanske?

Har ett MAGI-700 filter, 700l/h och för närvarande är där 4 dalmatinmollys.

Taggeman
0

Är det bara levandefödare du har, skulle jag rekommendera att ha salt i akvariet (1/2 till 1 dl per 100l vatten utan jod).

en länk att läsa om något liknande.  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144678

Jag skulle vänta med att köpa nya fiskar tills det har blivit stabilt igen o inga sjukdomar finns kvar.

Lite mer att läsa.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1308856

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Susanna_w
0

Mollys gillar ju salt och dom vill gärna ha lite större än 60L. Det går lika bra med salt med JOD. Som Taggeman skriver så skaffa inte nya fiskar förens det är okej i karet. Kanske skaffa PH och No2 tester (dropp) för att se om det är något där som inte stämmer alt ta lite akvarievatten åk till en djuraffär så kan dom kolla vattnet åt dig.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Taggeman
0

Hur länge har du haft det här akvariet igång, är det nystartat, hur ofta byter du vatten?

[Majbot]
0

#4 Testade just Ph och No2 och där var allt bra. testar att tillsätta lite salt och ser vad som händer… Återkommer! Tack för alla svar! :)

[Majbot]
0

#5 Startades 2003-2004, minns inte exakt. Byter ca en spann i veckan, så ca 20% åt gången :)

Taggeman
0

Ja då borde det va bra med vattenvärdena o du har inte för mycket fiskar heller. Då är frågan om du har haft dom här fiskarna länge eller är nyinköpta om dom då har tagit med sig någon sjukdom.

[Majbot]
0

#8 Min gissning skulle vara det, att det är något skit som nyköpta fiskar har dragit med sig. Blev så ledsen för jag hade flera yngel och egenuppfödda mollys och platys i akvariet innan (totalt 10 stycken så det var ju inte överbefolkat direkt), sedan köpte jag in 2 nya platys, och då sket sig allt haha. Kanske borde ha ringt upp djuraffären och frågat eller sagt ifrån att jag kan ha fått sjuka fiskar…

Taggeman
0

Ja det är surt när det blir så. En del platys/mollys är hårt uppdrivna och mycket medicinerade sen kommer dom till ett normalakvarium och försvagade av stress o miljöombyte och blir sjuka p.g.a. av det. Det bästa är att ha ett karantänakvarium att sätta dom i o ha dom nya fiskarna där i en vecka. Men hur många är det som gör det.

Prova du med saltet det blir dom stärkta av, platys o mollys behöver en del salt för att må bra.

[Majbot]
0

Jo eller hur. Det enda som hindrar mig från att ha ett andra akvarium är mamma som är rädd för att de ska spricka och förstöra hela huset :o

Tycker de ser lite piggare ut nu så jag håller tummarna :) 

Ska jag tillsätta utifrån 1dl/100liter måttet då jag byter vatten? Dvs, 0.1 dl per hink ungefär? :)

Taggeman
0

börja med 0,5 dl per 100 L det ska nog räcka.

[Majbot]
0

Okej tack!