Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 937 ggr
:')
0

Vad kan passa?

Vad är den minsta storleken på akvarium som finns? Och vilken fisk kan man ha i den? Jag funderar på att skaffa ett så litet akvarium som går som prydnad. Finns inget mysigare än att ligga och kolla på fiskar har jag insett. Nu kommer jag såklart ta hand om fiskarna så bra jag kan, har andra djur så kan ta ansvaret.

Men vad finns det för någon fisk som kräver litet utrymme, inte massa speciella lampor, temperaturer osv? Om det ens finns något (:

Tacksam för svar!

LajvKrattan
0

Nu får du problem. Den minsta fisken man kan ha i akvarium vad jag vet behöver 15 liter. Den kan dock hoppa och behöver tättslutande lock. Det jag skulle rekommendera i ditt fall är räkor.

Alla fiskar behöver specifika temperaturer för att klara sig, men hur stort spannet är varierar. 

Med tanke på att du inte vill ha "massa speciella lampor" och temperaturer" verkar du inte särskilt villig att lägga ner en massa tid på akvariumet. Saken är att ett litet akvarium kräver mycket mer skötsel en ett stort eftersom det är så svårt att få balans med alla vattenvärden. Jag rekommenderar att du läser på om vattenkemi och blir superintresserad innan du ger dig på ett pyttekar, annars får du köpa någonting i stil med en hundraliterskub. 

Ett stort akvarium på en pelare el. liknande kan bli riktigt dekorativt och en någorlunda lättskött prydnad. Det skulle jag rekommendera! 👍

En annan lösning är att du skaffar ett startakvarium på 54 liter. Då ingår filter, lampa och värmare. Om du startar upp det på ett bra sätt blir det ganska lättskött med tiden. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

inthegame
0

Du skulle kunna skaffa ett 20 liters akvarium med en kampfiskhanne. Om du inte är sugen på räkor😉

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

0

Jag kan som sagt ingenting och spånar bara lite, visst ska jag läsa på! Vet du några bra artiklar som finns? Är lite sugen på en Kampfisk, de ska inte vara så svårt att sköta och ska vara en bra första fisk enligt några. Vet att de ska vara ensamma i akvariet och de vill gärna ha många växter. Tycker de är fina också. Men jag får se hur jag gör. Kommer såklart läsa på! (:

0

#2 Ja funderar nästan på en kampfiskhane, men måste läsa på! ^^

LajvKrattan
0

Om du väljer att göra som #2 säger är det viktigt att du har bra filter och mycket växter. Risken är att du får problem med massa alger och tröttnar. Kampfisken behöver en lite högre temperatur och är därför beroende av en värmare. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

inthegame
0

Japp, läs på du:) Det är viktigt!:)

LajvKrattan
0

#4 Här på iFokus finns många engagerade människor som kan ge dig råd. Det är bara att fråga så kan du få massa förslag på olika lösningar. Jag rekommenderar fortfarande ett lite större kar men är villig hjälpa till om du väljer ett mindre också. Jag skulle dock rekommendera att du har minst 30 liter till kampfisken, så som zoopet rekommenderar. 

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Kampfiskar är väldigt charmiga firrar med stor personlighet när de mår bra. 😃

inthegame
0

Om du vill ha en Kampfisk så vill de ibland ha mindre utrymmen men det varierar från individ till individ:) Är du ute efter ett fiskakvarie med många arter så rekomenderar jag de på 200 liter men de är ju mycket strörre så tänk på det;) Men läs på mycket först!🙂

[KiwieMie]
0

Läs på om generell fiskskötsel innan du skaffar ett akvarium, fråga runt och bestäm dig för vilken fisk innan också.

Läs på, det är det viktigaste :P det ska man göra med alla djur, innan man köper dem.

0

#10 jag vet att man ska läsa på, köpte råttor för några månader sedan och jag läste på som en tok. Så jag ska läsa på, men ville bara se vilket typ av akvarium det var hon menade.

Men finns det inga trådar om sånt här? Måste man sitta och fråga folk och söka på massa olika trådar? Inne på råttor i fokus så finns det en tråd som är full av andra trådar där allt man behöver veta står samlat, det finns inget liknande här? (:

Taggeman
0

Akvariumen du länkade till stämmer nog inte liter antalen den första ligger strax under 50L och 200L är jag ytterst tveksam till att det är 200L fråga på storleken på den.

Men det är hur som helst en bra början om man vill ha fiskar det går att byta upp sig till större senare om man vill hålla på med fiskar.

Ha det mindre sen som yngel, karantän; räk eller sjudomsakvarium.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

0

#12 Okej, tack så mycket! :)

emmej62
0

Nej det behöver du inte😃 här kan jag länka dig några bra artiklar www.**balder**-**balder**.se/vattenkemi.htm‎ och sök på zoopet nybörjar guide så får du fram en bra artikel som heter att starta ett akvarium en  nybörjar guide.

0

Tack så jättemycket #14!

LajvKrattan
0

#8 Det var något sådant jag menade. I ditt ställe skulle jag dock köpa ett nytt istället. Man kan få ett nytt 54-liters för 500 och då vet du ju att det funkar och vad som ingår. 🙂