Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3173 ggr
[purp_pet]
0

sjuk platy?

Min Platy hane har nått sorts vitt ludd på sidan, han ser nästan "mjuk" ut på sidan, typ plälsaktig, om ni förstår vad jag menar. Han ser svag ut också, ser ut som han typ tappar svansen när han simmar… Är han sjuk? Går det att behandla isåfall?

Har även en fisk som öppnar och stänger munnen hela tiden och inte är jätteaktiv, borde man avliva honom? Vad betyder det när dem gapar så?

LajvKrattan
0

Att de gapar och inte är så aktiva är ofta ett tecken på syrebrist. Symptomen på den första fisken låter som svamp. Kolla på zoopets sida om sjukdomar. 😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Lajvkrattan kan ha rätt om syrebrist men orsaken kan vara flera. Ammoniak i vattnet, dåligt ph-värde eller rent av att pumpen sitter fel.

Är det syrebrist som Lajvkrattan nämner så rikta pumpens utflöde mot ytan så att den cirkulerar och det ska vara ganska så kraftigt flöde så att det blir rotation i vattnet men tänk på att fiskarna måste trots allt ha platser i akvariet där det är stilla och lugnt också.

Det andra med dåliga vattenvärden löses genom att köpa dropptester och det är ett måste att ha hos varje akvarieägare tycker jag.

Sjukdom låter som fenröta eller sammetsjuka och det är en gissning från mig för en bild berättar mer än ord. Du kan läsa mer via denna länk som har skrivit om de vanligaste fisksjukdomarna.

http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php

emmej62
0

Hej! om du kan vissa en bild skulle det vara till stor hjälp att diagnosera🙂 tror absolut inte det är sammetsjuka eller eller fenröta

finns inte ett enda tecken på det. vad det möjligtvis skulle kunna vara är det (svamp). den andra kan också ha svamp så då vill jag fråga purp_pet : har du tittat på munnen ordentligt? syrebrist kan det inte vara eftersom det är bara är en fisk som är drabbad av oidentifierade åkomma. jag vill inte ge någon diagnos eftersom jag aldrig helst vill göra det utan en bild.

[purp_pet]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild kommer här, Färgerna är inte helt verklighetstrogna men ungefär såhär ser han ut:) Den som gapar hela tiden sa zoobutiken att jag borde avliva för han är nog gammal och mår helt enkelt inte bra…han är typ alltid där nere och står stilla i vattnet…Jag köpte salt i butiken för dem sa att det var det som skulle hjälpa, han trodde då att det var svamp:) Platysarna har också långa avföringar som hänger efter dem ett tag innan de släpper, men inte vita, dock inte enfärgade, han sa det var normalt så jag tar hans ord på det:)

[purp_pet]
0

Kan tillägga att jag är ny på detta därav så många frågor om allt:)