Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3691 ggr
[Tilde!]
0

Akuuut angående Discus

Hej, en av mina Discusar har lixom som ett hål i huvudet, först trodde vi att det fastnat en bit oxhjärta som fastnat i pannan, för det såg ut så. Men nej, den har lixom som ett hål" i pannan. Tycker jättesynd om den och vill verkligen inte förlora en av mina Discusar. :( Finns det nån medicin? Vi har möjlighet att ta oss till akvarielagret och köpa medicin. Tacksam för svar om nån vet vad det kan vara. Bild kommer!

Anon
0

Är det inte hål i huvudet-sjukan? Finns medicin har jag för mig men vet ej vad den heter. Men googla på hål i huvudet-sjukan, jag läste en tråd på zoopet om någon som medicinerade mot det så det går nog bra :)

[Evisen]
0

#0 Kan vara hål i huvudet/hole in head disease.

Fråga efter Bacteria Killer på A-lagret. Finns säkert på lager.

[Tilde!]
0

Okej, tack hörni! Ska skaffa medicin så fort som möjligt!!

[Tilde!]
0

Hur medicinerar man? Häller man i det i vattnet bara?

[Evisen]
1

#4 Säg att du har en Diskus med HITH och behöver medicin för den. Då plockar de fram vad du behöver och frågar du så berättar de gärna.

Jag tänkte på att du kanske ska skaffa ett karenskar då jag har för mig att det behövs många vattenbyten och ett mindre kar blir det mindre medicin i.

Du kan även gå till en hobbyfiskeaffär och be att få köpa lövmaskar. Det sägs hjälpa läkeproceduren. Vi (jag och fd pojkvännen) testade det på en av våra diskusar som hade HITH och det läkte fint:). Bara lite äckligt att stycka maskarna🤮.

Edit: Ta gärna med en bild på din firre så kan de fixa fram rätt medicin.

Hittade sedan en bra länk om olika fisksjukdomar som rör mestadels Diskus.

[Tilde!]
0

Vi hittade lite medicin som var för hål i huvudet sjukan i vårt fiskmedicin skåp.(haha ja vi har ett medicin skåp för dom) Vi följde instruktionerna och hälde i det i akvariet.

emmej62
0

Vad var det för medicin? : många universal mediciner anser jag personligen helt värdelösa. ALLA seriösa mediciner ska det stå en inehållsförteckning på. om den då hjälper mot hål i huvudet sjukan ( spironucleus hexamita) ska det vara metronidazol i. sen så ska man inte använda metronidazol i huvudakvariet utan sådana läkemedel skall användas i karantäns akvarium. sluta även helst att använda oxhjärta och annan kött ifrån varmblodiga djur pågrund av förökning av flagellaterna spironucleus Hexamita även andra flagellater och kan vara pågrund av ett sjukdomsfall.

[Tilde!]
0

Har inte medicinen framme just nu och har redan helt i den i akvariet, men det stod tydligt hur man skulle göra och hur mycket man skulle ge per liter osv. Vi har redan släppt i medicinen i akvaiet nu, visste inte att man skulle andvända karantän akvarium. Menar du då att de ska leva på torrfodret, och inte på oxhjärta?

emmej62
0

Alltså så finns det ingen inehållsförteckning? när jag menar varmblodiga djur menar jag alla ,däggdjur och fåglar, alltså så kan du och ska du använda andra sorter frysfoder om du åtminstone kan skriva ut vad medicinen heter så kan jag nog ta reda på om det är en bra medicin eller inte.

[Tilde!]
0

Okej men är inte hemma nu så får bli imorgon, tror jag är hemma då. :)