Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1878 ggr
Imasy
0

Vilken skräpätare?

Har börjat få fula beläggningar på glaset, men vilken städare kan man ha där?

Tycker de där vanliga malarna är skitläskiga.

[dynamitella]
1

Den bästa städaren är ett rakblad på en pinne ;) Malarna brukar ha lite svårt att ta rutorna ordentligt.

Men för att svara spontant så är siamesiska algätare bra (men de passar bara i akvarium som rymmer några hundra liter), ancistrusar (fast de är läskiga) och otocinclusar (som är små och passande för 25-60 liter).

Imasy
0

En otocinclusa kan jag leva med, den var väl relativt fiskliknande. Kan man ha snäckor också?

[dynamitella]
0

Ja, snäckor går också bra. De är inte så himla effektiva, men de hjälper till på traven.

[raichu]
0

Ja, snäckor är riktigt effektiva.

Det trevliga med snäckor är att ju mer du övermatar desto fler snäckor får du. ;)

Imasy
0

Då kanske det hade vart nåt då?

Har ett 64 liters, har nog bara en räka kvar, så hur många snäckor kan man då ha?

m4rkus93
0

Ja 10 st så får du fler sen

[Jens]
0

Jag måste säga som dynamitella. Rakblad på en pinne är effektivast! Oavsett fisk eller snäckor så behöver man ta till det traditionella och det är just algskrapa.

[raichu]
0

Jag har snäckor och har inte behövt ta till skrapare än. ;)

m4rkus93
0

Samma här i dom kan jag har snäckor tar jag aldrig alger skulle jag få någon alg på rutan i något av mina andra kar (ovanligt) men isf använder jag en handy från JBL den bästa algskrapan man kan ha… Den och en näv filtervadd så behöver du aldrig mer något annat att städa med det tar ALLT

[dynamitella]
0

Så om du tar bort snäckorna behöver du använda skrapa?

Tvivlar på det. I alla år har jag haft snäckor och inte snäckor i respektive akvarium. Skillnaden på algerna på rutorna har varit så pass liten att det inte känns försvarbart att säga att snäckor är mycket effektiva :)

[raichu]
0

Tro mig, jag har prövat utan snäckor och då brukar jag få problem med alger. ;)

[dynamitella]
0

Vad har du för snäckor, hur många och hur stort akvarium?

Intressant! :)

[raichu]
0

Ingen aning om hur många snäckor, lite svårt att hålla koll om man inte ser dem. ;) Har för mycket växter i mitt 250l akvarium. :P

I 43l har jag inte kollat på ett bra tag så vet inte där heller och även om jag skulle kolla så skulle jag ändå inte veta, för mycket växter där med. ;)

[Rödfena]
0

Otocinclus skall vara i stim för att trivas,men dom är ömtåliga då dom är vilfångade och dör lätt.Äter inte så mycket alger men är väldigt trevliga om  lyckas att få dom överleva en längre tid.

Vad jag har hört är det endast vilfångade som finns i hos akvariebutikerna

Viktigt att dom har tjocka magar när man köper dom då avmagrade exemplar är svårt att få i gång.

Men dom lever på alger så det måste man ha så inget för ett nystart kar.

Handyskrapan är väldigt bra ett måste tycker jag för att bli av med alger på rutorna.

Jag använder även magnetskrapa men man får vara väldigt försiktig så det inte kommer sand eller en liten sten imellan skrapan och glaset,har använt magnetskrapa i väldigt många år och inte råkat ut för repade rutor.

Men detta är vad jag tycker :)