Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1355 ggr
Toxics
0

nya fiskar

Ja, då äntligen har jag skaffat mig ett par djur i mitt 60liters. 
den 25 ska jag åka och köpa ett till större akvarium som jag kan ha andra fiskar i. 

men i de lilla har jag skaffat fem guppys och 7 tetror, och så undrar jag. 
Kan man ha en räka eller två i samma akvarium? =) 

tacksam för svar.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

MagArne
0

Jag skulle tro att räkorna blir fiskmat ganska omgående.
Det finns ju lite större sorters räkor också som eventuellt skulle klara sig.

Toxics
0

Jaha, så du tror att guppysarna och tetrorna äter upp räkan? 
Kan jag prova eller är de dumt?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toph123
0

Jag tror inte att de ger sig på de vuxna men jag tror att ynglena inte kommer klara sig särskilt långt. Annars för att maximera överlevnadschansen för ynglena kan du köpa någon slags mossa och massvis med växter så att de har någonstans att gömma sig. Men det ska fortfarande vara fri simyta för de andra fiskarna också 🙂

Toxics
0

Vilka yngel? =)

Toph123
0

Räkyngel i detta fall, om du nu skulle ha räkor :)

Toxics
0

Men om jag bara har en röka, då borde den väll inte yngla? =)

ptb
2

Guppy tror jag inte tar räkor då jag inte sett att dom gör det i vårat 190 och jag vet flertalet som håller just Guppy med körsbärs räkor dock så tetror tar dem det vet jag . så jag avråder till att skaffa räkor i det om man inte tittar på tex amano eller mountain rock räkor som jag personligen tycker 60 liter är ganska litet att hålla dem i även om mountainrock räkans rekomenderade minimum är 54 liter och amano har jag ärligt ingen anning om minsta då jag inte håller dem själv, men lycka till med akvariumet

-Cissi-
0

Om du inte vill att räkorna ska föröka sej så kör på amano räkor :) dom blir rätt stora och guppys rör dom inte. Räkor trivs bäst när dom är fler.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anon
0

Amano funkar! Jag har tre stycken tillsammans med tetror och dom är rätt stora och robusta. De bor i ett 54-liter som jag upplever är alldeles lagom för dem.

[KiwieMie]
2

Tetror…? Em.. vad för tetra frågar man ju sig? Tetra är ej en art.

ptb
0

som #10 säger tetra är ingen egen art =) det är väll ett familje namn om jag lärt mig rätt och finns rätt många olika dock vissa som är mer vanliga som neon & kardinal tetror och personligen av TS. text antog jag att det var ngn av dem

Toxics
0

Ja precis, det är kardinaltetror jag har. 

Jo men jag trodde det var svårt att avla räkor. Det kanske det inte är? 
Om de är ensamma om man bara köper en så köper jag gärna två =) . 

Men de fungerar alltså inte om jag har tetror?

ptb
0

Amano fungerar med dina fiskar MEN du kommer inte att få amano bebisar då dem kräver bräckt/salt vatten för att "ynglena" ska överleva men dom är helt utmärkta städare ändå =) det finns andra sorters räkor om du promt vill få tillökning men som då är lagom stora smakbitar för dina tetror tyvär tex

körsbärs räka

http://www.redbee.se/content.php/30-K%C3%B6rsb%C3%A4rsr%C3%A4ka

-Cissi-
1

#12 Nej det är inte särskilt svårt att odla räkor däremot är olika arter känsliga mot vattenvärden och kan dö lätt men om allt är bra förökar dom sej lätt :)

Förstår det som du inte vill ha massa räkyngel?
Om du köper räkor köp gärna 5-6 st Amanos, dom gillar att vara fler och du kommer inte få yngel av amano.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Toxics
1

Det är inte så att jag inte vill ha yngel :-) jag vet inte ens om jag kommer skaffa räkor än :-) Men vi får väll se, kanske ska man köpa att till akvarium att ha räkor i?

ptb
0

Räkor är roliga =) tror jag måste skaffa mig ngr amanos snart bara för att ha ngr… vi har 2 st akvarium snart 3 som är enbart för räkor och dom är riktigt intressanta att bara sitta och titta på

-Cissi-
0

#15 Det går utmärkt att ha ett eget akvarium för räkor :) då har du lite mer att välja mellan oxå, och det funkar fint med räkor i 30l

Toxics
0

17# Kan man ha 3 i ett 30 liters? 
Har sett i djuraffären att de rekommenderar nanoakvarium för de röd och vit randiga räkorna.

ptb
0

Zoo butiker vill sälja =) du kan ha räkor i vilket akvarium som helst egentligen dom tar inte upp en massa plats =) och när du säger 3 st i 30 liters antar jag att du menar amano räkorna och inte andra sorter som CR dvs crystal red ( röd och vid randiga ) som du sett men ja om du har eller skaffar ett eget räk akvarium så blir helt plötsligt val möjligheterna enorma och jag rekomenderar dig att titta på http://www.redbee.se/content.php/5-r%C3%A4ksorter där det finns en del skrivet ang dom olika sorterna innan du väljer för kunskap och så du kan enklare bestämma hur stort och vilken sort du ska välja =) fråga gärna så är jag säker på att ngn här kan hjälpa dig om du har mer frågor

-Cissi-
0

#18 Jag har för tillfället 19st vuxna i ett 30l Crystal red och Snowwhite och ett antal yngel :)

Sidan som #19 länkat till är väldigt bra :)

wille_wille
0

#18 Visst bodde du i Örebro (har för mig du skrev det i en annan tråd)? Är det på grizzly i marieberg du har sett den skylten då?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Toxics
0

21# Ja det är på grizzly i marieberg, antar att du också sett skylten ? =)

wille_wille
0

#22 Japp, var där för ca ett halvår sedan. Jag har för mig att dom kostade 50kr/st då och antar att dom gör det fortfarande. Om du är ledig torsdag mellan 17:00 och 20:00 eller lördag mellan 10:00 och 13:00 så kan du gå till aquarium malawi på hertig karls allé. Där kostar dom 35kr/st :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
0

Man kan ju oxå köpa genom redbee.se där kan dom vara riktigt billiga beroende på vilken gradering man vill ha.

Toxics
0

Absolut, jag ska absolut gå till det stället på hertig kals , helt klart. 

Kan man köpa räkor från redbee? Jag är helt ny med den hemsidan men hur gör man då?

-Cissi-
0

#25 Det är privat personer som säljer :) klicka på annonser (precis nedanför redbee.se) klicka på djur säljes och sen är det bara att kolla igenom annonserna och kontakta säljaren.