Farligt med lågt Gh?
Gjorde nyss ett vattentest (teststicka) och mitt Gh; totalhårdhet var ovanligt lågt <3° (ska ligga på minst >4° enligt min sticka för att vara ok). Är ett lågt Gh farligt för fiskar? Hur kan jag justera det om det behövs?
Övriga resultat:
- Nitrit och Nitrat var jättebra
- Mitt Ph låg på 6,8
- Kh låg på 6°d
Kan tillägga att jag väntar på en ny belysningsramp och att min nuvarande belysning är mycket undermålig… Vill minnas att Kh och mängden koldioxid hänger ihop på något vänster (?)
Gh = (totalhårdheten) i franska TH spelar ingen roll vad det ligger på om man dock inte ska odla en del fiskar som måste antingen ska ha ett högt Gh eller ett lågt Gh. dina andra vattenvärden är jättebra. kom alltid ihåg en grundlig regel var inte för noggran med vatten värdena som inte tillhör någon kvävegrupp.
#1 Tack för din input! Pust vad bra, då kan jag tänka bort det (blir lite "i gasen" så fort jag ser att något avviker). Den sista meningen som du skrev förstod jag inte riktigt 😞- kan du förklara närmare?🙂
Kväveföreningar brukar man förknippa med nitrit, och nitrat även fosfor, ammoniak, ammonium
#3 Tack! Nu är jag med😃