Tips på fisk?
Undrar om ni har någon tips på fisk som skulle fungera tillsammans med nio sorgmanteltetror, sju pansarmalar och diverse snäckor.
Räknat ut att minus sand, filter och inredning är det ca 170 liter och 123 cm långt kar.
Tror att det ska bli några till pansarmalar, har funderat över om det ska vara ett till stim av någon slags tetra och då en lite mindre sort. Helst gärna en sort som håller sig lite mer i stim och med lite färg på.
Eller har jag fisk så att det räcker i karet?
Tack på förhand :)
En art till får du nog plats med :) Exempelvis ett stim drottningrasboror eller danior.
Kanske några rosentetror? ^^ Älskar deras färger, lättskötta & fredliga. Även så kan du försöka odla dem om du har en till tank :P Tror det skulle se riktigt häftigt ut om rosentetrorna stimmade med dina sorgmanteltetror! 😉
#1 Har ju redan kilfläcksrasborra i ett annat kar, gillar den firren skarpt :)Till och med ett yngel som klarat sig i det karet.
Ska söka lite på danior får se om jag hittar något roligt.
#2 Förstår din tanke med rosentetra :) Tittade lite på de tidigare, men då gick de bort för att de var lite lika i kropsformen. Men du fick mig att tänka en gång till på den saken.
Om du gillar hur zebrorna beter sig finns det fler sorters danior. Likväl är kardinalfisken snarlik i kroppen och sättet.
Jag har 40 zebror och 50 kardinalfiskar :)
#5 kardinalfisken var fin! Skulle så gärna vilja ha ett större stim av någon mindre fisk, men det kanske blir kilfläcksrasborran eftersom det redan finns 13 av den sorten. Är dessutom inne på att skaffa ett stim kuhliålar i det karet sen. Vet att du har många sånna också, dynamitella :)
Försökt googla mig till vad kriteriet för danior är men har inte riktigt klurat ut det än.
Det är eftersom danior (likt kardinalfiskar) går bra i alla akvarium, mer eller mindre. Mellan 19 och 27 grader varmt, pH mellan 6 och 8. Normala akvarium, alltså.
Det vart neontetror, kanske inte så ovanligt och orginelt men en färgglad och liten fisk som jag kunde välja att ta några fler av istället för de vanliga "tio" till ett stim.
Hade dessutom sällskap med som hjälpt till att välja denna färgglada fisk, "alla andra är ju så tråkiga", fick också kommentaren "det ska vara rosa fisk".
Någon gång i sitt liv ska man väl ha haft neontetror också :)
Kardinaltetror i ett större stim skulle passa, då får du verkligen en fin färgklick! 🙂