Vad brinner ni för?
Vad är det som gör att ni tycker så mycket om att hålla akvarium? Är det glädjen att få skapa en undervattensvärld? Är det att kunna titta på en levande tavla? Är det skoj att odla fiskar? Berätta! Tillsammans kan vi göra en riktigt inspirerande tråd. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har två akvarium. En på 375 L och en på 60 L och jag hade redan planer för dessa tidigare innan jag startade upp dem för jag tycker det är viktigt att ta reda på vad för fiskar m.m. som passar till just dessa storlekar. När jag startade upp det stora akvariet så ville jag ha en SA-biotop och det har jag idag och tycker det är jättetrevligt att sitta och titta i akvariet och kolla hur fiskarna mår och att de har det bra. Det är det jag lever på att göra så bra för fiskarna som möjligt. Det är nästan daglig skötsel av akvariet för det är alltid nått man ska pilla med =) Det lilla akvariet har jag precis startat (3 veckor sen) och där har jag skapat en miljö för enbart endlers-guppy och tänker hålla mig till just dessa små vackra fiskar. Nåväl, det finns snäckor däri som sköter så att jag inte får alltför mycket alger. Kanske blir det någon räka däri framöver men det är inget bestämt ännu. Varför har jag akvarium? Jag gillar att sitta där framför akvariet och se in i deras värld och bara njuta av det som händer i akvariet. Det är som du säger: En levande tavla helt enkelt. =))
Det jag älskar med akvarium är att det inte bara är levande djur utan även ett vackert blickfång! Det är kul att man alltid har något att pyssla med, att det finns så mycket att välja mellan och att man får chansen att bygga upp en egen undervattensvärld!
Anledningen att jag skaffade ett akvarium var att pappa några veckor innan min födelsedag slängde ur sig att det hade varit trevligt med ett akvarie och sedan kunde de ju försöka hindra mig🙂
Men ju längre tid med akvarium desto roligare blir det! Jag hade aldrig trott att de skulle bli så mycket pyssel och kul med akvarium. Lite senare införskaffade jag även ett 10-liters räkakvarium😉
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag älskar att sitta och filosofera vid mitt akvarium. Det är vackert, rogivande och dessutom en snygg del av hemmet. Jag älskar att få mina fiskar att trivas, inreda så att dom får en bra miljö, ge dom rätt foder etc. Jag älskar att ta hand om dom 😃 Och sedan är det som sagt en väldigt tacksam, rolig, snygg och kreativ hobby!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Inspirerande! 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det mesta jag tycker om med akvarium är: det är mycket kul att studera djur och natur och akvarium ger en mycket bra förutsättning att göra det.
Mycket bra tråd! När man har hållit på med akvarier i över 30 år blir det lätt att "det bara är så", men det skadar verkligen inte att fundera över vad som egentligen driver en till att fortsätta i år efter år.
Det är roligt att kunna bygga upp en bit levande natur med växter, fiskar och kanske andra djur som lever och trivs. Just det naturliga gillar jag mycket, och blir ibland lite ledsen när jag ser akvarier med skrikigt blått grus och en borg eller dödskalle som viktigaste inredning. Även om sådant inte skadar fiskarna, tycker jag att det är mycket roligare att försöka kopiera t ex en bäck eller sjöstrand så gott det går. Det går inte helt och hållet (t ex bör man ha grus i stället för slam och gyttja) men det känns ändå mycket riktigare om man försöker ta reda på hur det ser ut där fiskarna lever och sedan efterlikna det något sånär.
Att odla fisk och föda upp yngel tycker jag är väldigt roligt. Små liv som växer och utvecklas är alltid spännande att följa. Likaså att det är en så mångsidig hobby vi har. Den kan göras precis hur enkel eller avancerad man vill - allt från en liten syltburk med grodyngel eller dykarbaggar till jätteanläggningar som t ex Den Blå Planeten i Köpenhamn ryms inom begreppet akvaristik. Det finns alltid något nytt att upptäcka, nya fiskar med nya beteenden och livsvillkor.
En mycket trevlig sak är också att träffa andra akvarister och diskutera fisk med dem. Tyvärr finns det inte så många akvarieföreningar längre, men jag kan verkligen rekommendera ett besök hos dem som ännu finns kvar. Mässor och utställningar är alltid trevligt, nu till helgen ska jag åka på Skandinaviska Killisällskapets killiutställning i Köpenhamn och ställa ut lite fiskar. Det ser jag verkligen fram emot!
Olle
Det jag brinner för är inte bara akvarium i sig utan det som kommer med som ljudet av vatten och det lätt ro givande effekten samt att mina söner älskar dem så när vi skaffade det näst största 375 liters vi har och skaffade filter räkor så var det så mysigt att se våra söner sitta i flera minuter per ggn och bara titta på dem =) sen biotoper och allt det vid sidan av gör det till en kul hobby för man alltid kan lära sig mer saker =)
För att ett akvarium är så avslappnande, man har altlid någonting att titta på och nu så är det ju också odlingen :) Men den går inte som planerat, har inte ens fått hem räkorna som ska agera städare men har ändå runt 6 Platy yngel och två guppyyngel i det stora karet, där det går en köttätare…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker att det är intressant att få lära sig något nytt hela tiden.
Brinner även för utmaningen det brukar innebära att ta hand om undernärda fiskar och försöka få dem på benen igen, ibland går det och ibland går det inte.
Ju mer kritiska de är när jag får hem dem desto mer eggad blir jag att göra allt för att de ska klara sig och bli starka igen. :P
Sedan kan det även vara trevligt att dra upp yngel.
Man får ju heller inte glömma att det är väldigt rogivande att sitta och titta på akvariet, speciellt är det ju bra att ha ett till hands om man är stressad. :)
Kan även vara spännande att ge sig på något mysko eller hel-sjuk projekt. :P
MVH//Patrik
Jag tycker att växter är minst lika roligt som med fiskarna. Underbart att se växter ta sig och trivas. Sedan att hålla fiskar under bra betingelse se dom växa och bli vackra individer,inte minst de olika fiskarnas beteende är fantastiskt att studera. Att ha fina akvarier med klart vatten och i god balans berikar också denna fina hobby. Då jag nu är en äldre man har jag tid för mina akvarier varje dag vilket gör att jag alltid har något att intressera mig för :)
Anledningen till att jag har akvarium är för att jag hela livet har fascinerats av undervattensvärlden. Att då ha en bit av den världen i huset är ju hur spännande som helst :)
Jag håller med #10 om att växterna är lika roligt som det är med fiskar, nästan roligare. Man kan göra så mycket med växterna och få ihop en riktigt snygg djungel.
Men det som jag är mest intresserad av just nu är mina malar, sitter hemma och längtar tills jag vet säkert vilket kön det är och ev få små bebisar.
så nu när jag har varit snäll mot min fru och köpt henne ett 575 liters med 4 rörs armatur till begagnat så kan jag säga ngt jag inte brinner för och det är att ta bort silikonet som är lätt mögligt och lite torrt för att silikona om det……… men det ska bli snyggt när det är klart =)
Alltid när jag är vid vatten är jag där och tittar och glötar och letar djur. Sådan har jag alltid varit, galet intresserad av allt undervattensliv… och allt vilt liv ovanför vattnet också.
Att få ha små bitar av natur i mitt hem är det som driver mig.
Det som är roligast är att bygga upp milöer som ser naturliga ut och få fiskarna att trivas. Att få yngel och driva upp dem är ett plus men jag är inte så intresserad av fiskodlandet i sig längre. För några år sedan drog jag upp guramiyngel och hade otaliga burkar med olika guppystammar bubblandes här och var i lägenheten det tar väldigt mycket tid och plats och för tillfället finns varken tiden eller platsen. Utan akvarium skulle jag tycka att mitt liv skulle bli lite tomt akvarierna är mitt hems vackraste inredningsdetaljer. Jag är noga med att de är snygga alla plastdekorationer, onaturligt grus och fotobakgrunder är totalt bannlysta liksom allt för många arter av både fiskar och växter. Jag gillar inte överbelamrade akvarier med för många olika arter. Sparsmakat snyggt framför allt naturligt och självklart en frisk och anpassad miljö för fiskarna är mitt motto.
Detta underbara undervattensliv.. Att få se det från sin sköna soffa är helt underbart och oslagbart!
Mitt intresse vaknade när jag fick överta en reeves kärrsköldpadda (!) Tyckte att han skulle bo stort o fint o med fiskar som sällskap. Nu i 10 år har han o jag dividerat ännu vart växterna (som sitter fast i mangrovrötter) skall vara någonstans, men självklart kan han flytta på dem ändå.. Försöker efterlikna naturen så mkt som möjligt med stenar o rötter, vill ju att fiskarna ska få sina grottor exvis. Vissa utav dem är nyttodjur o några har jag för att de är vackra. Det roliga med detta är att se en stor sköldpadda snällt samsas med fiskarna med maten exvis, de tar noga tillvara på hans rester. Men trots (?) att fiskarna lever med en sköldpadda frodas de, växer fint, lever länge o några förökar sig. 🙂
Jag halkade in i akvarievärlden eftersom jag utvecklade pälsdjursallergi samt fick allergiska symtom av orkidéerna i min artsamling. Utan håriga djur och mina älskade blommor kändes det väldigt tomt, och eftersom jag är så otroligt djurkär och gillar inredning och växtskötsel kände jag en dragning till akvarium.
Efter drift och avveckling av tre medelstora akvarium bor här en fin-fin Kampfisk grabb (som är otroligt bortskämd😃) i sin 20L tank. Han var jättestressad redan i affären, men har nu - i sitt mindre hem - lugnat ner sig, fått tillbaka sin färglyster samt börjat bygga skumbo, vilket känns helt underbart.
Tycker akvarie är en fascinerande hobby. Det finns oändligt mycket att lära och tips att hämta in. Det som dock får mitt hjärta att klappa är akvarieinvånarnas så skilda personlighet. Har inte träffat en fisk som är den andra lik! Och det är charmigt att se deras skilda sätt och få möjligheten att lära känna dem samt ha nöjet att få sköta om dem och ge dem det bästa liv som bara går.
Det har allt: planerandet, pysslandet, finliret och rejäla tunga lyft med grus och vatten.
Men bäst är att se växterna och grönskan, de snyggaste inomhus blommor man kan ha.
Rogivande att titta på och se ger det vardagen lite mer struktur och rutin.
Framför allt den där härliga belöningskänslan man får när man ser att allt fungerar som det ska. Växterna frodas, fiskarna leker och beter sig som djur ska. …så är det lite jättekul också om katten råkar få sig ett bad av misstag.