Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 777 ggr
rosablomma
0

Vad ska jag gå efter?

Köpte 2 fjärilsciklider idag. I butiken hade de ingen färg överhuvudtaget så jag valde ut vad jag tyckte var en hona och en hane, baserat på fenstrålar och tjocklek. När de nu kommit i akvariet här hemma så har de färgar ut något otroligt :) och de visar sig vara två hanar :( Så nu måste jag tillbaka till affären och köpa 2 honor. Men den stora frågan vad ska jag gå efter på de ofärgade fjärilarna för att lyckas få två honor?

[Jens]
0

Hmm, det är inte lätt att se skillnad på könen, men honorna är oftast något mindre och har ett något rödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans. Jag har haft samma otur när jag har valt och jag tycker du ska lita mer på dig själv än säljaren om han/hon inte är kunnig på fjärilsciklider för det är verkligen svårt att se skillnad. Vad har du för andra fiskar i ditt akvarium? Har du ordnat en bra miljö för fjärilscikliderna för de är väldigt krävande. Men de är vackra! Själv har jag dålig erfarenhet av just dessa fiskar för de har dött men har hört att de är sönderavlade och lever inte ett så långt liv. Man kan nästan jämföra dem med guppys. Om du har valt bolivianska fjärilsciklider så är en bättre art av Fjärilsciklid.

rosablomma
0

#1 allt är perfekt på fjärilarna i akvariet. Just nu bor där ett gäng Neontetra och Riotetra samt en Ancistrus och 3 st störiga Odessabarber. Problem i butiken var ju att alla fjärilar var helt färglösa :/ och nä jag litar absolut INTE på personalen där. Under tiden jag vänta på min tur så rekommendera hon en annan kund Kampfisk till akvarie utan doppvärmare :S och sa att Kampfisk inte har krav på hög temp. Men iaf mitt akvarie är på 240l och den större fjärilen jagar livet och färgerna ur den mindre hanen. Så jag håller på att sätta upp ett annat akvarie på 112l till den stackaren. Vet dock inte om jag ska ha andra fiskar där i också. Kommer givetvis skaffa honor till de så fort jag hittar. Ska jag ha en eller två honor var till hanarna? Och vilka andra fiskar kan jag ha tsm med fjärilarna?

[Jens]
2

Egentligen är det lättast att köpa ett gäng fjärilsciklider och när de blir könsmogna så ser du vilka som är ett par och när de väl har bildats så är det bästa att göra sig av med de andra genom att sälja dem eller flytta dem till annat akvarium. 2 hanar tillsammans i ett akvarium är inte bra om man inte har ett jättestort akvarium där de kan vara ifred ifrån varandra. En hane och 2 honor är ultimata men det är svårt att skilja dem åt i butik som sagt.