Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3249 ggr
[Avorage]
0

Sniglar - ohyra eller ej?

Jag har tagit upp detta förut, men står kluven återigen. Jag har drabbats av sniglar som är ganska platta och ljusa. De kan sitta på inredning, glas, växter och bottnen. Jag upplever inte att de är ohyra så länge de inte äter på mina växter eftersom de vissnar till lite då. Men hur ska jag göra? Orkar inte plocka bort de hela tiden så jag undrar om jag kan ta de kvar om de nu inte förstör mina växter totalt?

wille_wille
1

Jag har oxå dessa småsniglar, jag ser dom som ohyra. Dom äter på mina växter och förstör allt möjigt. Jag brukar ta och suga bort dom med en slang när jag byter vatten och då försvinner de flesta. Sitter dom däremot på glaset så brukar dom äta alger (i mitt akvarium iallafall) så dom låter jag vara.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Avorage]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur snart tror man att hon föder kan jag också passa på att fråga?

wille_wille
0

Ganska snart, är dock ingen expert på sånt.

Nån dag kvar kanske?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
0

#2 hon ser ut att kunna föda typ när som hälst :) har du märkt att hennes svarta prick (den på magen) har blivigt ljusare än den brukar vara? isf skulle jag säga timmar :)

Angående snäckorna låt dom vara om dom inte stör dej tror inte dom äter växterna men ska inte säga säkert. Jag tar alltid bort dom för att jag inte gillar dom och för att dom brukar föröka sej snabbt men vet personer inklusive min mamma och syster som låter dom vara :) så det är upp till dej

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Avorage]
0

Oj, några timmar? Dagar? :'D
Men vilken svart prick menar du och vart på magen hittar man den? :)

-Cissi-
0

Jag lånade din bild och markerade på den var "Den svarta pricken är" man ser den på en yngelfödande fisk och det visar på att den är dräcktig, det svarta man ser är ynglen eller deras ögon ska jag kanske säga. Pricken sitter framför analfenan (Tror jag det heter :P )

pricken är inte alltid svart men den är mörk iaf och den brukar ljusna mot slutet innan dom släpper ynglen.

Med tanke på att hon är välldigt tjock så tar det iaf inte mer än 3-4 dar skulle jag tro :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

kallepudas
0

angående skräpsniglarna så gynnas dom om man matar för mycket….minska man lite på matandet så får man heller inte sådana mängder skräpsniglar.

-Cissi-
0

#7 det är ju sant, och om man tycker att det blir för mycket är det ju bara att plocka bort :)

Sleggyman
1

Eller krossa dom mot rutan så får fiskar och räkorna lite lyxmat :)

jossan84
1

Man kan även skaffa snäckätande fiskar eller snäckor :)

godisgrisen
1

Jag gillar mina skräpsnäckor jättemycket! De stör inte mig jag tycker att de är fina och ger akvariet en mer naturlig look.Om man får för många vet man att man matar förmycket och på det sättet kan de vara nyttiga. De äter matrester och alger och det är ju bra. Jag kan ärligt inte förstå varför så många inte gillar dem. Glad

[Avorage]
0

Jag förstår nu! Jag hoppas att hon föder snart i alla fall för att vi här hemma har väntat ett tag nu. Bilden som följer med i detta inlägg är en till på henne och mer på sidan så ni ska få se hur hon ser ut i profil vid analen. Hon ser lite "utputande" ut och jag vet inte vad det kan bero på. Är det för att de är på G? Upplever att hon sett ut så nu ett bra tag faktiskt. Och tack för svar! :D Ang sniglarna så har jag märkt att de gärna kommer fram direkt om jag råkat ge en giva foder för mycket. Så jag ska dra ned på maten och sedan får jag suga upp de som hänger med när jag dammsuger bottnen!

-Cissi-
1

#12 det är nog inte så lång tid kvar när dom börgar bli så fyrkantiga :) du kanske vill sätta in nån liten växt del i yngelkassen åt henne, jag tycker dom blir lite lungnare då :) och det blir lite mer skyddat :)

abbas
0

jg fick en sort oval små snäckor  som helena i akvarium som skräpsniglar , och aldrig  köpt något växt nyligen , så hur kom de till min akvarium då  , brukar  man få en annan sort skräpsnäckor med växt men inte den sorten , , tror ni snäckorna bara kommer från kultur typ på något sett eller ? säkert aldig haft den sort i min akvarium och inte köpt något för att säga de kom med , konstigt

[Jens]
0

Väldigt svårt att svara på men det är verkligen lätt hänt att få med sig sniglar oavsett om man köper fisk eller växter om man inte är uppmärksam.

Jag ser sniglar som en del av akvariet och skulle inte klara mig utan dessa charmiga djur. Har både malaysiska sandsnäckor, rosa posthorn och många olika färger på äppelsnäckor.

-Cissi-
0

#14Om dom har samma form på skalet som helenor så är det nog sandsnäckor och dom är bra att ha att böka i sanden. (Om jag förstog dej rätt)