Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 599 ggr
Toxics
0

De där malarna

Ja, nu minns jag såklart inte vad de heter, men någonting på Anc---- eller liknande, hur som. Min mamma har fyra stycken i sitt akvarium och de har alla alltid varit nästintill svarta, med fläckar. Nu har den ena bytt färg (?) (!). Den är snarare beige eller väldigt ljus, är detta ett tecken på att den är sjuk? 

Tacksam för svar.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Frida B
0

Har också en Ancistrus som ändrar färg, och han har gjort det hela livet. Dock är alltid grundfärgen mörkt brun, men ibland är han bara mörkbrun, ibland har han ljusa fläckar och ibland massa ljusa prickar. Har även märkt att det berott på tidpunkten på dagen, och om akvariet har vart tänt eller släckt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Toxics
0

1# Jaha, sådär. Så de kanske ändrar färg beroende på vad de har för ljus?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[dynamitella]
0

De flesta fiskarna blir lite blekare om de dels är stressade, eller om det är mörkt och de "sover". Fiskar sover ju inte på det sättet vi tänker på, men exempelvis står tetror i sitt stim och är bleka på natten. Helt normalt.

Så länge ni håller ett litet öga på malen så är det ingen fara :)

Toxics
0

3# Vad skönt, i det akvarium där hon har malarna så bor det också fyra guppybebisar, som är tänkt ska bli stora =) , Så det borde väll inte vara stress?

[dynamitella]
0

Malarna kan stressa varandra ibland eller ha en konstig dag bara :) Så med stress menar jag egentligen att de kanske bråkat om en rolig plats i akvariet, eller så kanske någon helt enkelt gick förbi akvariet så att den blev lite skraj.

Oavsett vilket så verkar de kunna ändra färg till synes utan anledning. Så det behöver inte alls vara något jag nämnde :)

Frida B
0

Tror inte det är stress, du kan vara lugn. Kan vara som med Körsbärsräkor, att de ändrar färg beroende på humör :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)