Sådär!
Nu har jag inga slöjstjärtar kvar, de fick helt enkelt flytta min moster som har ett betydligt större akvarium än jag. =)
Så nu tänkte jag börja om från början, så vad ska jag ha för fisk nu då?
Jag har funderat på neontetror, dom ärfina, tror ni att det skulle fungera?
Och sen är det de här med malar, trivs dom i sånt akvarium? =)
För er som inte vet så är akvariumet på 60 liter.
L 58cm, B 30 cm, H 37 cm
tacksam för svar.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Neontetror funkar alldeles utmärkt :)
Ancistrusmal går bra att ha i 60L. Finns ju en hel del malar, men just Ancistrus blir inte större än ca 15 cm. Övriga malar (som ser små ut i affären) kan bli enormt stora.
Räkor och snäckor (tex posthornssnäckor) är också bra städare om man vill prova på något sådant.
// Sofia
Rekommenderar varken mal eller tetror.
Ancistrus blir för stora, dock kan man ha dem där ett tag, men de måste senare omplaceras.
Ottosar kan gå i dessa små kar, men de är svårare och dör lätt av svält och fel vattenvärden.
Neontetror (eller vilka tetror som helst) tycker jag personligen inte ska gå i små kar, i och med att man ska ha 10+ och de blir uppåt 5cm, tycker jag inte de kan stimma ordentligt.
Om man vill ha en stimfisk i ett litet kar ska man satsa på någon rasbora, som håller sig i liten storlek på ca 2cm.
Annars kan jag ju säga lätta fiskar är platy, Guppy och endlers.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Hmm, Ancistrus kräver minst 200 L men visst kan man ha en liten en men kommer snart att växa ur akvariet. =)
Skulle rekommendera en liten art av corydoras men tänk på att det är stimfisk så köp gärna 5-6 st. De äter överflödig mat som hamnar på botten men naturligtvis behöver extra tillskott av algfoder/tabletter emellanåt.
Sedan har du ottosar (otocinclus) som är bra att ha i akvariet för städning av alger. Likaså här med algfoder/tabletter.
Jag tycker om Endlers-Guppy och har några stycken i mitt 60 L akvarium. Ganska så svåra att få tag i men ack så fina att titta på. Även vanliga guppys är fina också.
Kolla gärna på zoopet och titta omkring, sök och utforska vad du själv tycker är bra och passar i ditt akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Tyckte jag läste en tråd alldeles nyligen där det pratades mycket om Ancistrus och att det visst skulle funka att ha i 60L. På zoopet står det visserligen 100L, så jag kanske har läst fel någonstans :)
Neontetror borde väl visst kunna gå i 60L (45L på zoopet), vem säger att de måste vara minst 10st? De är väl dessutom ganska lättlekta :)
// Sofia
#4 Ja, zoopet säger 45L men min personliga åsikt är minst 100L till tetror. 😉
Alla som klassas som stimfiskar ska gå 6-10st minst, beroende på art. Annars mår de inte bra. Såg nu att det inte stod just på zoopet, vilket det annars brukar göra, men iallafall. :p
Just benämningen stimfisk är ju fisk som stimmar, i naturen flera hundra/tusentals fiskar på en stor yta. 60L är då ingen stor yta.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Neontetror är väll ändå inte lättlekta?
Och ansictrus vill ha 100l som vuxen visst funkar det med ett 60l till en börgan men den kommer få flytta inom en framtid.
Varför inte amano räkor? som städningspatrull.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#6 Vet inte hur de är nu för tiden, men när jag var liten och vi hade akvarium med endast neontetror så fick då vi en del yngel :)
// Sofia
Okej :) jag har nämligen hört att dom ska vara svår lekta
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ett förslag är Kardinalfisk som kan gå i ett mindre akvarium. Lätt skötta o tål olika vatten värden bra. Men dom bör va minst en 8st för att trivas.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283
Passar på att göra lite rklam för dom. 😉
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag har en kompis som har neontetror och de får yngel titt som tätt. Fattar inte hur han lyckas och inte jag =))
Jag vill slå ett slag för vietnamesisk Kardinalfisk, drottningrasboror, dvärgrasboror, galaxyrasboror, otocinclus, kuhliiålar eller endlers/vildguppy.
De är trevliga arter som kan passa bra på mindre ytor. (kuhliiålar vill gärna ha längre akvarium, men det är fullt acceptabelt).
Ang Ancistrus. Jag håller och odlar Ancistrus i 54 och 60 liter själv. Men det är i 3-månaders-perioder för att få två individer att para sig specifikt med varandra, ifrån en grupp med flera individer.
Jag rekommenderar trots detta inte att andra gör det. Fiskarna går i regel i mellan 250 och 540 liter stora akvarium, och mår bäst där.
11# Så både malar och tetror avlar sig lätt?. funderade på om man ska försöka få något av de som bebisar, Hur gör man då?
Har inte köpt någon fisk än, men jag tror faktiskt att jag kommer satsa på ett större akvarium eftersom jag gärna vill ha neontetror och sånna där Ancistrus =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Tetror är svåra att odla. Ancistrus är lätta att odla. Ingen annan art jag känner till i malväg går att odla i ett enda akvarium som är så litet. Det behövs att man tar äggen och föder upp ungarna i egna akvarium sen.
Och som sagt. Ancistrusar är för stora, så köp det inte.
Kardinalfiskar leker lätt, så de kan jag rekommendera. Men även där bör du ta upp fiskarna och låta dem leka i en spann eller liknande. Deras ungar överlever mycket sällan i akvariet.
Vill du odla så kör på levandefödare. Guppys, endlers eller korallplatys kanske.
#12 Det skiljer sig MYCKET mellan olika tetra-och-mal arter. Vissa tetror är hyggligt enkla (för att vara tetror), medan andra är omöjliga. Mal är ej en art (inte heller är 'tetra' en art), och vissa arter är som sagt omöjliga att odla praktiskt. Ancistrus skall ej hållas i ett 60-liters hela dennes liv, det är för litet - extremt för litet. 15 cm är inte litet alls.
Många tetror är romrövare, dvs dem äter sin egen rom. Om du vill ha fiskar som kan bo i ett 60-liters och odla sig själva så är guppys vad jag skulle rekommendera. Glöm inte att läsa på innan du skaffar guppys, eller någon fisk över huvud taget.
#10 Är du säker på att han inte menar kardinaltetror? Många blandar ihop dem.
Kardinaltetror är minst dubbelt så svåra som neontetror. Så hans vän har säkert rätt.
Exempelvis i svartvattenbiotoper kan man få yngel från sina neontetror. problemet är "bara" att de är romrövare, och att äggen får svamp vid ljus och hårt vatten.
(Inte för att det spelar någon roll. Neontetror är en pain in the ass att odla ändå!)
13# Men jag skrv ju att jag tänkte satsa på ett större akvaruim? =)
Kanske. Jag har inte bestämt mig än. Men hursom så vill jag nog ha vadsomhelst i mitt akvaruim förutom guppys för de är så tråkiga =/ .
men platys däremot är fina färger och sådr =)
#16 Läs på om platys innan du skaffar dem, mycket. Ditt nya akvarium borde vara åtminstone 150L till ancistrusen, men dock enligt mig så tycker jag åtminstone 200L :/
17# Ja okej, vi får se vad jag skaffar. Men jag har inte bestämt mig än iallfall. =)
Men är zoopet en tillförlitlig sida? =)
Men nu när vi är inne på de där malarna, Jag har en vän som påstår att hennes har lagt ägg och hon köpte sina för kanske någon vecka sen och de är bara runt 3 cm stora, så inte kan de väll lägga ägg så tidigt? De borde väll bara vara bebisar fortfarande?
Vart köper man räkor? Går de att ha i ett sextio liters?
#19 Vad vad det för malar hon hade? -.- Mal är återigen ingen art.
#21 Säker? Kan vara någon form av corydoras, troligen. Kanske bara en vanlig pansarmal, om dem 'la ägg' på något som inte är en grotta (akvarium glaset t.ex) så är det absolut inte Ancistrus.
De hade enligt henne lagt ägg under en sten =)
#23 Var troligen någon form av corydoras, väldigt otroligt att det var Ancistrus.
Toxics, förlåt! Jag såg inte meningen där du funderar på större :)
Att de skulle vara könsmogna (och därmed att hanar visar skägg och är honor är runda om magen med rom) vid 3-4 cm är ofattbart.
I alla år har det varit minst 6 cm som gäller innan lek.
#28 Synd att jag söp bort mobilen då tog lite kort på det… såg så roligt ut för äggen var strategiskt placerade i en hålighet precis över utblåset på en cirkulationspump 🙂
Även det låter inte alls ancistrus-likt. Mer likt pansarmalar.
Var äggen orangea, oval-runda och kläcktes till ancistrusar? Jag har som sagt mycket svårt att tro på detta :) Jag har Ancistrusar hemma as we speak, som är 4 cm. De behöver MINST 6 månader på sig innan de ens är nära könsmognad.
Hehe va ju som en liten grotta och ja va ancistrus… trodde inte heller det va ägg hannen låg på först. För trodde som du , att de var för små … men vi pilla bort hanen och där under låg orangea ägg, blev dock inga pga att det var så nära utblåset .. tror de blåste iväg efter de kläckts. Som sagt synd med mobilen för hade ju bilder när vi pillade så då såg man ju hur liten hanen var …
Okej :) Well. Udda saker händer. Det kanske har hänt fler gånger. Ska undersöka saken.
Jag har 63L och har en ancitrus, 9 kardinaltetror, 11 neontetror och ett gäng guppysar (3 fullvuxna och resten bebisar i olika storlekar) och x antal räkor. Dom mår alldeles utmärkt och verkar inte besväras att karet skulle vara för litet tex :)
Mina mår bra i 54 liter också. Bara för det betyder det inte att det är något man ska rekommendera :) Klart är det bättre när de får simma ordentligt.