Mysksköldpadda
Hej! Min kompis Sandra har ett akvarie på 350 liter.
Vi pratade i telefon igår och har diskuterade mysksköldpadda. Båda har frågor kring mysksköldpaddan. Jag ska ev skaffa ett större akvarium om ett tag och det skulle vara kul med en liten sköldpadda. Sandra har som sagt 350 liter och jag har skrivit upp fiskarna hon har i. Det är:
5 slöj guppys
10 neontetror
1 Praktbotia som snart ska få sällskap.
4 Black mollys
3 bilbukar
1 siamesisk algätare som snart ska få sällskap
2 mosaikguramis
Och i min tråd "Minsta botian" berättade jag att hon ska få ta över mina kommande 5 zebrabotior när de "gjort sitt jobb" med snäckorna i akvariet.
Frågor:
Hur mycket landdel behöver de?
Fungerar de tillsammans med fiskarna jag nämnde?
Vad ska de äta?
Är 350 liter för lite?
Eftersom vi båda har frågor tog jag på mig ansvaret att skriva och fråga, om ni undrar varför inte hon skriver. Jag har guppys och neontetror som hon;)
Ja det blev ett långt inlägg, men hoppas ni orkar läsa och svara😊
//Clara:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag skulle gissa på att de flesta fiskarna blir mat, annars vet jag inte så mycket om sköldpaddor..
#1 Okej:(
Någon som har fler erfarenheter?:)
De tar ju alla fiskar som inte hinner simma iväg. (?)
- Emil
Ha inte sköldpadda tillsammans med fiskar. Det fungerar inte, lite på mig.
Sköldpaddor är väldigt smutsiga, och bajsar ofta. Fiskar kommer troligen bli påverkade av det, men även som sagt så kommer dem bli mat.
Sköldpaddor behöver UV-ljus, vilket jag inte tror ni har heller, och tycker inte ni borde byta lysröret om det ej är trasigt. Skulle ej rekommendera att du skaffar sköldpadda, oavsett art.
#5 Okej Tack för svaret i alla fall
Okej, nu har jag en ny fråga. Går det att ha en krabba med ovanstående fiskar? Vilken? Går det med rödklo i så fall för de är så söta😊
Jag hade tänkt mig en stor mangroverot som sträcker sig över ytan med mossa fastbunden på så krabban kan gå upp och "sola"😇 Drömmer mig bort.
Frågan är om det ens går…
Men jag kan upprepa fiskarna
slöj guppys
neontetror
Praktbotia
Black mollys
bilbukar
siamesisk algätare som snart ska få sällskap
mosaikguramis
Zebrabotia
//Clara❤️
Kan säga att just mysk går utmärkt med fiskar mina 2 går i ett 325 med mina fiskar vist så försvinner det lite fisk men det gör inget och en och annan snäcka men ha bara en ritigt bra pump och gör ett 50% vattenbyte inge problem.
Jag har en mysklsköldpadda med fiskar, det fungerar toppenbra.
Han har bara ätit en fisk och det var en som hade dött.
Annars har han ätit upp mina snäckor, men deras skal är nyttigt för dem så jag klagar inte.
Tycker definitivt att du kan införskaffa dig en mysksköldpadda om du har tillräckligt stort akvarium och en landdel på MINST 20x20.
Tänk på att mysksköldpaddor gillar att klättra, så ha en gren eller liknande under och hårdbladade växter.
:)
Till sköldpaddor rekomenderas att en tredje del av akvariet ska vara en land del.Skaffar du en hona MÅSTE hon ha en torr och grävbar land del så hon kan lägga sina ägg.Detta kan hon göra fast att du inte har någon hane.Sköldpaddan bör ha gott om plats på land också.
Här kommer också svaret på fråga 2 och 3.Dom äter fiskar.Sedan ska dom ha tillgång till kalcium.Till exempel sepias skal.Skaffar du en unge kan jag tänka mig att du får köpa ett kalcium block eller pulver att doppa maten i.
350 L räker gott och väl till en mysksköldpadda.Det är ingen stor sköldpadda du skaffar dig då.