Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2777 ggr
HokusPokusLisa
0

Kampfisk hane HJÄLP!

Hejsan, jag har min första Kampfisk två färgad vit och röd. 
Han har varit jätte pigg tills för kanske 1-2månader sedan. Han äter som han ska men ligger på botten. Var inne på akvarie-lagret på södermalm i Sthlm men han sa att det kan vara så att han har för tunga stjärtfenor och det bara är en tids fråga när han ska dö. Han bor inne på mitt rum i ett 24l akvarium själv. Det känns hemskt! Det känns som jag är djurplågare. Finns det något jag kan göra för att underlätta för honom? Kan även tillägga att han har fin färg över hela kroppen klar vit och röd!

[KiwieMie]
0

Har du pump? Hur tillför du syre till vattnet? Vad matar du med?

mejamylove
3

Vissa kampfiskar har tunga fenor och då är det väldigt vanligt att de ligger på botten och hämtar andan. klart det är en tidsfråga innan han dör, alla dör ju till slut. 

Jag tror inte du behöver oroa dig för någonting så länge han äter, hämtar luft, bajsar och inte ser uppsvälld ut :)

[raichu]
3

Jag har sett samma symtom hos Kampfisk förr.

Tror att det beror på att han inte går upp och hämtar luft tillräckligt ofta.

Gör såhär imorgon (hoppas att du inte ska göra något speciellt), flytta honom till en glasburk eller liknande med lite vatten i och så hjälper du honom att hämta luft varannan-var fjärde minut fram tills han piggnar till ordentligt. När han har det så är det bara att lägga tillbaka honom igen. :)

Jag kan inte svära att det hjälper då jag praktiserade i en djuraffär och en kvinna kom in med en kampis som höll på at slockna men jag fick igång honom genom den här metoden, hur det gick sedan (om hon nu följde upp det som jag sa till henne att göra) vet jag inte.

Kampfiskar är inte under några omständigheter beroende av syre i vattnet om du inte visste det innan så gör du det nu. :)

MVH//Patrik

Zahara
0

Så gjorde min med. Han blev tre år. Vet inte hur många gånger jag trodde att han var död !,

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

emmej62
0

Hej! vad har du för nitrat ph och kh värde? när köpte du fisken? finns det några andra arter tillsammans med fisken? vad matar du med för foder? har fisken fjällresning? är fisken tjock? kan du även vissa en bild på fisken? besvara dessa frågor så kan jag ge ett korrekt svar

HokusPokusLisa
0

Tack för alla svar! 
Han får Kampfisk mat.. i flingform som är röd. Som heter : Betta. 
Med en pump som fungerat i 3år snart. Han är kanske 1 1/2 år. 
Ph-Kh ingen aning för ca 1år sedan! 
fjällresning-Nej! 
Fisken tjock- Nej och aldrig varit..

HokusPokusLisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är han! 
Han har också haft en "kull" med tjejen som jag hade innan sommaren!

emmej62
0

fisken ser ej ut att må dåligt. hur ofta ligger fisken på boten? du måste läsa på om akvariekemi eftersom det är igentligen det viktigaste man bör kunna om akvarium du kan göra det här www.**balder-balder**.se/vattenkemi.htm‎ vilken protein inehåller maten? kampfiskar ska ha en protein halt över 50% på sitt foder man bör även alltid ge dem frysfoder varje dag. köp gärna nitrat test och ph och kh test du

får bestäma själv om du vill köpa dropp test eller eller stik test men du bör veta att dropp test ger ett mycket säkrare svar än stick test men är också mycket dyrare.

-Cissi-
0

Vill tillägga att sticktest är väldigt otillförlitliga! om man ska köpa vatten tester så är det best att köpa riktiga

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emmej62
0

-cissi- jag skrev ovan att test stickor är dåligare än dropptest men att dom är mycket dåligare än dropptest går inte att påstå.

-Cissi-
0

Jag tycker att det går att påstå det, vet flera som haft såna stickor inklusive mej själv och dom har visat att det inte är nått fel på vattnet men det har varigt tex höga nitrit värden.

Vet även att det är många fler på det här forumet som tycker samma sak. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
0

Teststickor är okej om man köper bra stickor och inte de 'billigaste'. Det som kan påverka resultatet är dåligt färgseende. Har man hört att man är dålig på att se någon färg så är teststickorna inte till fördel. Det är mycket man ska tänka på när man använder sig av teststickor och därför är dropptest lättare att hantera.

Ett viktigt test som saknas på remsorna är ammonium/ammoniak. Tillförlitligheten av pH testet kan påverkas om KH värdet är mycket lågt (dålig buffertverkan) Det beror på att de påverkande ämnena (sura och alkaliska) inte finns i tillräcklig mängd för att registreras av pH testen. Om KH värdet är under 4 är det inte säkert att pH värdet visas korrekt av testet och därför är dropptest ett bättre alternativ.